Wednesday, October 31, 2007

Rahsia Kasih Sayang Berdasarkan Bulan

Januari
- Mudah jatuh cinta terhadap individu yang mempunyai daya tarikan
- Mudah melupakan perasaan cinta terhadap orang yang dicintai sekiranya dikhianati
- Sukar setia pada yang satu.
- Pandai mengambil hati pasangannya tapi mudah melukai pasangannya
- Selalu berdiam diri ketika bertemu dengan pasangannya.
- Bersikap romantik tapi tidak pandai memperlihatkannya.
- Sikap cemburu yang tinggi terhadap pasangannya tapi tidak kisah sekirannya
pasangannya cemburu terhadapnya.
- Bakal jadi seorang bapa atau ibu yang penyayang.
- Pasangan ideal untuk individu yang lahir dalam bulan Januari selalunya dilahirkan dalam bulan 3, 6,8,11.
- Kebanyakan bangsa Cina yang ramai lahir dalam bulan ini.

Febuari
- Sukar untuk jatuh cinta tapi mudah untuk mengkhianati pasangan.
- Amat hormat kepada pasangan.
- Amat suka memikat pasangan.
- Jujur dan berterus terang dalam perhubungan.
- Sentiasa nekad untuk bersama dengan pasangannya
- Sangat romantik pada dalaman dan bukan pada luaran(hanya pasangannya yang tahu)
- Patuh kepada pasangannya dan selalu menjaga hati pasangan.
- Kurang beremosi terhadap pasangannya.
- Amat menjaga penampilan diri dan pasangannya.
- Pasangan ideal: Lahir bulan 5,9,10,12

Mac
- Mudah menawan hati pasangannya.
- Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.
- Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati
- Sangat baik dalam menjaga perhubungan
-Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai.
- Persaan cemburu yang minima.
- Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya.
- Mudah memilih pasangan tanpa berfikir dengan waras.
- Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.
- Suka menuduh melulu tanpa usul periksa.
- Berprasangka terhadap pasangan.
- Pasangam Ideal: Lahir dalam bulan 1,5,10,12.
- Kebanyakkan orang Eropah lahir dalam bulan ini.

April
- Individu yang amat sukar untuk jatuh cinta dan amat memilih pasangan.
- Selalu memendam perasaan terhadap individu yang dicintai.
- Sukar dan malu dalam meluahkan isi hati.
- Sentiasa ingin diberi perhatian.
- Amat cemburu dalam perhubungan.
- Kesetiaan teguh terhadap pasangannya.
- Emosi cepat terusik dan mudah terluka.
- Sentiasa menjaga hati pasangan dan pandai memujuk.
- Romantik dan terlalu romantik
- Sukar melupakan pasangan walaupun dilukai.
- Sukar berlaku curang dan amat menyayangi pasangan.
- Kebanyakan orang yang lahir dalam bulan ini boleh dianggap ‘hamba cinta’ seperti Laila, Juliet, Siti Zulaikha.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 4, 7,11,2
- Kebanyakan bangsa India yang lahir dalam bulan ini.

Mei
- Amat mudah jatuh cinta.
- Baik dan jujur dalam perhubungan.
- Pandai menarik hati pasangan.
- Perasaan cinta yang mendalam.
- Mudah untuk dipujuk.
- Kurang suka untuk sentiasa bersama.
- Mudah menerima cinta seseorang.
- Pilihan yang tepat dalam berpasangan.
- Nekad untuk menjaga hubungan yang baik.
- Pandai mengatur hidup pasangan (bukan Queen Control atau King Control)
- Suka mengangankan sesuatu yang indah bersama pasangan.
- Sentiasa dahagakan kasih sayang dari pasangan tapi tak pandai memperlihatkan.
- Ambil berat dalam menjaga hubungan.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 6, 9, 10, 11

Jun
- Amat pandai menjaga hati pasangan sekiranya dia perempuan.
- Sukar melukai dan memahami hati pasangan.
- Mudah jatuh hati tapi terlalu memilih.
- Cerewet dalam hubungan.
- Selalu beremosi.
- Mudah merajuk dan mudah di pujuk.
- Cepat rasa bosan dalam percintaan.
- Kurang yakin dalam perhubungan.
- Selalu melindungi pasangan dari kritikan atau umpatan orang.
- Elok untuk menjadi Ibu yang baik.
- Dahagakan pujian dari pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 1,3,5,8.

Julai
- Amat suka didampingi pasangan.
- Sukar dimengerti oleh pasangan.
- Sentiasa menjaga maruah diri, pasangan dan perhubungan.
- Amat mudah dipujuk dan berterus terang.
- Amat menghargai kesetiaan pasangan.
- Mengambil berat dan mengasihi pasangan
- Berkebolehan untuk meluahkan isi hati terhadap individu yang dicintai,
- Mudah terluka dan lambat untuk pulih.
- Suka merajuk dan dipujuk.
- Setia terhadap pasangan.
- Suka mendengar dan tidak suka membantah.
- Cemburu terhadap pasangan.
- Suka menilai dan menjaga perhubungan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 4, 6, 7

Ogos
- Tidak serius dalam perhubungan
- Mengambil mudah dalam perhubungan
- Kesetiaan di ragui.
- Pandai memujuk pasangan
- Suka memimpin pasangan.
- Romantik, Pengasih dan Penyayang.
- Kelam kabut dalam perhubungan.
- Sering bertukar pasangan
- Sukar mencari pilihan yang tepat
- Sangat sensitif dan tahap cemburu yang minima.
- Mudah meluahkan kat cinta pada sesiapa yang berkenan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 1, 6, 10, 12
- Kebanyakan bangsa Bani Israel dizaman Arab Jahiliyah yang lahir dalam bulan ini.

September
- Bersopan dalam hubungan
- bertolak ansur terhadap pasangan
- Suka mengkritik pasangan
- Sangat prihatin terhadap pasangan
- Sangat sensitif dan emosi
- Pandai memahami pasangan
- Kurang menunjukkan perasaannya terhadap pasangan
- Amat memilih pasangan
- Sukar melupakan sekiranya hati terluka.
- Mudah simpati dengan perasaam dan masalah pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 3, 6,8,11

Oktober
- Amat suka berkomunikasi dengan pasangan.
- Suka disayangi dan menyayangi pasangan.
- Sopan terhadap pasangan.
- Jujur dan jarang berpura-pura dengan pasangan.
- Mudah terluka hati sekiranya pasanangan ada melakukan kesalahan terhadapnya.
- Sukar menerima pandangan pasangan.
- Emosi yang mudah terusik.
- Pengasih, Penyayang terhadap pasangan.
- Cemburu dan terlalu cemburu.
- Romantik
- Memahami pasangan.
- Pasangan Ideal: Individu ini ramai pasangan yang sesuai dengannya 1,2,4,5,8,9,10,12.
- Kebanyakan bangsa melayu yang lahir dalam bulan ini.

November
- Banyak helah dalam menghadapi pasangan.
- Cermat dan teliti dalam menjaga perhubungan.
- Amat berahsia dengan pasangan dan sesiapa.
- Degil dan engkar dengan pasangan.
- Tidak suka dikongkong oleh pasangan.
- Mudah ambil berat terhadap pasangan.
- Tidak menghargai perhubungan.
- Sambil lewa dalam perhubungan.
- Emosi yang mendalam dan tidak romantik langsung.
- Perangai tidak dapat diramal terhadap pasangan.
- Kurang menhargai pasangan dan hal-hal percintaan.
- Kurang bersama dengan pasangan.
- Pasangan Ideal: 4, 7

Disember
- Pemurah terhadap perhubungan
- Mudah jatuh cinta dalam masa yang sama.
- Tergesa-gesa dalam perhubungan
- Suka didampingi oleh pasangan.
- Benci dikongkong.
- Berbakat untuk kahwin lebih dari satu (utk lelaki)
- Suka mempengaruhi pasangan
- Curang dalam percintaan.
- Kurang berkerjasama dengan pasangan.
- Selalu cuba untuk mencari pasangan yang baru
- Mudah menipu dan tidak jujur terhadap pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 3, 9, 11, 12

Hamba Duit atau Tuan Duit?

Dah puas dengan article yang entah apa-apa dari aku? Sekarang kita belajar pula yer....

Duit bermaksud-D: Doa
U: Usaha
i :innovative
T : tawakkal
Ada apa dengan duit agaknya sehingga aku memilih tajuk ini. Duit merupakan perkara yang penting di dunia ini malah merupakan jalan penghubung akhirat. Allah begitu menekankan tentang kerja agar memperbaiki ekonomi kita. Mencari duit atau bekerja merupakan jihad dan satu ibadah.Malah saidina Uthman sendiri memohon kepada Allah agar matikan dia dalam keadaan fissabillillah iaitu berperang ataupun ketika bekerja.
Betapa besarnya makna kerja itu. Allah memandang hina terhadap orang tidak bekerja itu kerana fakir itu membawa kepada kehinaan. Oh ya, bagaimana saya katakan duit itu penghubung akhirat? Mudah sahaja.Kita berpegang kepada 5 rukun Islam dan rukun Islam yang kelima ialah menunaikan haji bagi yang berkemampuan. Kalau tak kerja mana nak dapat duit dan macam man nak kerjakan haji kalau tak ada duit.
Duit mencegah kita daripada kemungkaran contohnya kenapa kita nak terima rasuah klu diri dah kaya? Segalanya menjadi dengan duit. Kita boleh belajar tanpa masalah, berkahwin,menunaikan Haji dan memberi derma kepada orang yang memerlukan..........Tapi duit bukan segalanya. Jangan kita menjadi hamba kepada duit kita sendiri.....

Dipinjam dari kopi

A letter to my students

To my Dearest Students,

Today all my 2 Orchid students received their English paper. The most interesting part for is to deal with all the speculation of how I have marked the paper. Once they have received, well, it seems that they were not satisfied with my marking scheme!

The real issue here is because they did not get an 'A' for English paper when they knew that they could easily obtain an 'A'. I can empathized with them but at the same time it is about a learning process that has taken place indirectly. The integrity as a teacher depends very much on how she/he evaluate her/his students. I want my students to be prepared for the worst to come so that they will be able to receive what ever might come with an open mind and open arms!

It is never about to be the coolest teacher or the most likable teacher in school but it is about how as a teacher, she/he is able to impart the knowledge in all aspect~ physically, emotionally, spiritually and intellectually.

Still...hats off to all my students in being able to understand my utmost mission is to prepare all of you not for today but foremost is for your future...

In order to achieve a significant result, I have to have a significant method!

Pn Sharifah

p/s: I am waiting for all your comments..Let us have a heart to heart discussion!

Tuesday, October 30, 2007

Apa le aku nih??

Sebenarnya minggu-minggu terakhir persekolahan adalah masa yang paling sibuk bagi seorang guru. Seringkali aku mendengar komen dari orang lain yang tidak datang dari dunia perguruan akan mengatakan mudahnya menjadi seorang guru tapi hakikatnya hanya jauhari mengenal manikam!

Nasib aku tahun ini lebih baik berbanding tahun-tahun sebelumnya. Lega dari bebanan kerja. Tetapi aku terasa kehilangan apabila bertahun-tahun bergelumang dengan kerja yang tak berhenti-henti dan tiba-tiba semua berhenti seketika.

Tahun ini aku berpeluang menjamu mata dan minda di rantau orang. Banyak juga yang dipelajari tetapi aku terasa kosong kerana dah biasa dengan being busy. Kekosongan itu menjelaskan lagi lompong yang ada dalam hidup ku. Apa tidaknya aku melepaskan semua jawatan yang disandang di sessi pagi dan bergerak ke sessi petang, jelas sungguh bahawa aku mesti sentiasa sibuk supaya aku tidak terasa kosong dan bosan. Mengajar di sessi pagi memang memberi ruang untuk aku melakukan banyak aktiviti ko kurikulum dengan pelajar. Dan biasanya banyak lawatan yang akan dikendalikan untuk pelajar-pelajar aku tapi tahun ni di sessi petang terasa masa sangat singkat dan tapi kosong tidak terisi dengan aktiviti dengan pelajar.

Dalam kekosongan itu banyak pula yang aku fikirkan terutama tentang hala tuju kehidupan. Malahan terfikir siapa aku sebenarnya?

Terfikir juga apa yang aku mahu sebenarnya dari kehidupan ini... Bersyukurkah aku dengan apa yang telah dikurniakan dalam kehidupanku atau aku sekadar menelan dan mengikut flow tanpa betul-betul menetapkan haluan ku?

Terfikir juga, adakah kita sekadar berpura-pura di pentas kehidupan ini? Atau ada skrip tertentu yang sudah disiapkan dan kita hanya berlakon sahaja?

Sebenar-benarnya banyak kertas ujian yang harus disemak, markah yang perlu di key in tetapi selalunya di simpan sehingga masa yang lebih sesuai kerana "mood"! Kadang-kadang untuk melakukan yang terbaik kena ada masa dan ketika yang sesuai supaya tidak terasa keboringan nya!!

Atau sudah sampai masanya untuk aku membuat navigation baru??

Ini memang tengah mandom!

Dan dalam masa yang sama asyik menghitung kalender~ tak sabar nak ke India!

Rahsia Tandatangan

Oleh Fairuz Zaidan

BANYAK cara sebenarnya untuk `membaca’ seseorang. Baikkah dia, jujurkah dia atau sebenarnya dia seorang yang tidak boleh dipercayai, tidak jujur, tidak ikhlas juga penipu.

Berkawan dan mengenali untuk mendapatkan semua maklumat ini adalah cara terbaik tapi ada ketikanya ia akan membuang masa, tenaga dan lebih malang, harta-benda, jiwa dan raga bila akhirnya insan yang dikenali ini hanya indah rupa…hendak pula bila bercinta.

Ketika itu, segala-galanya sudah tidak bermakna, air mata membazir sia-sia. Inilah yang dikatakan sesal kemudian tidak berguna.

Justeru, ramai yang mencuba-cuba `mengorek’ rahsia insan yang baru dikenali menerusi tulisan juga tanda tangan. Bukan suatu yang mudah tetapi tidak salah mencuba bukan?

Tetapi benarkah tulisan dan tanda tangan mampu merungkai rahsia? Benarkah tulisan dan tanda tangan boleh menceritakan sifat sebenar tuan punya badan?

Menurut pakar psikologi dan grafologi (pakar anilisis tulisan), tanda tangan mempunyai pelbagai makna. Ia melambangkan identiti dan membawa nilai tertentu. Tanda tangan mampu menampakkan maksud ego dan perjalanan hidup seseorang.

Tanda tangan yang terputus-putus membawa erti perjalanan hidup pemiliknya tidak lancar kerana tidak mempunyai perancangan awal yang matang. Jika tanda tangan melingkar bermakna pemiliknya suka mengeluh dan sering memikirkan kesusahan berbanding kesenangan.

Tanda tangan yang kecil pula menunjukkan orang itu banyak berahsia. Urusan dengan orang sebegini sentiasa sukar diselesaikan. Selok-belok pada tanda tangan menunjukkan hidup si empunya diri menjadi perhatian orang atau boleh juga diibaratkan sebagai gangguan luar. Boleh jadi juga orang ini suka memanipulasi diri, mengada-ngada atau suka berbohong.

Ramai juga yang melakar garisan di bawah tanda tangan. Garisan ini sebenarnya mempunyai erti. Kalau garis itu kena pada bawah tanda tangan, orangnya suka bergantung dengan orang lain. Coretan garis itu juga sepatutnya lurus. Jika hujungnya ke bawah, ketika tua nanti hidupnya susah. Lebih teruk lagi jika hujungnya berkait, hidupnya di kelilingi hutang.

Merujuk pada buku tulisan pakar grafologi, Dr Margaret Gullan-Whur berjudul What Your Handwriting Reveals, beberapa aspek harus dilihat dalam menganalisis tanda tangan iaitu maksud tanda tangan, penempatan, ukuran, keseimbangan, pembetulan, kejelasan dan unsur tambahannya.

Jelas beliau dalam bukunya itu, umumnya tanda tangan direka oleh seseorang bagi menampilkan ciri keperibadiannya. Mereka yang memiliki dua bentuk tanda tangan yang hampir serupa pula berkemungkinan memiliki dua identiti.

Jika tanda tangan diletakkan tepat di atas garis yang disediakan, ia menggambarkan rasa hormat terhadap diri sendiri dan juga pihak berkuasa. Jika ia agak di atas sedikit daripada garisan, ia menandakan kegembiraan berkaitan dengan dokumen yang ditandatangani itu dan jika di bawah garisan pula ia menunjukkan kemurungan.

Tanda tangan yang menaik menampilkan rasa percaya diri yang tinggi dan sebaliknya jika ia menurun.

Tanda tangan yang cenderung ke kiri dari tempat tersedia menunjukkan rasa takut (pada orang lain atau kegagalan) manakala ke kanan pula bermaksud kurang perhatian.

Tanda tangan lebih kecil daripada teks tulisan mengungkapkan keinginan untuk menyendiri sebaliknya tanda tangan besar memberi maksud ingin menonjolkan diri. Bila hurufnya besar dan rapat, ia melambangkan kesombongan manakala pendapat lain menyebutkan tanda tangan kecil, mampat dan pendek menunjukkan rasa rendah diri.

Ada juga yang bukan sekadar meletakkan nama sendiri pada tanda tangan. Nama keluarga juga dilakar bersama. Jika nama keluarga lebih rendah daripada nama depan ia menunjukkan sifat murung pada pemiliknya.

Bagaimana tanda tangan anda sekarang? Dengan segala penjelasan di atas mungkin ada yang sudah mula mencongak untuk mengubah tanda tangan. Kalau dulu tanda tangan menurun, mungkin sudah ada yang cuba-cuba mencipta tanda tangan baru yang menaik.

Apapun, tiada siapa mengajar kita merancang atau memilih tanda tangan. Kanak-kanak yang sudah mengenali huruf, sudah pandai membaca juga pandai mencipta tanda tangan mengikut kreativiti mereka.

Tanda tangan ketika kecil tidak akan kekal biasanya. Keraguan mencipta tanda tangan akan berlaku ketika remaja dan seterusnya apabila meningkat dewasa. Biasanya, tanda tangan yang tercipta kala dewasa ini akan kekal, apatah lagi jika tanda tangan ini sudah digunakan untuk pelbagai urusan seperti perbankan.

Mungkin ini juga petanda kita sudah mencapai tahap kematangan. Tahu apa yang nampak menarik mungkin juga unik sesuai dengan usia dan kehidupan.

Bagaimanapun, Prof Dr John Nimpoeno, pakar psikologi dan grafologi dari Kampus Pasca Sarjana Universitas Parahyangan, Bandung, Indonesia berpendapat sebaliknya.

“Memang dalam tanda tangan ada unsur yang menunjuk sifat atau karakter seseorang, tapi tidak selengkap grafologi (tulisan tangan). Tulisan tangan mampu menunjukkan keadaan yang berlaku pada pemiliknya tetapi tidak tanda tangan kerana unsurnya tidak lengkap.

“Ada berpuluh indikator pada grafologi sedangkan tanda tangan hanya sebahagian daripadanya,” katanya.

Berdasarkan grafologi, gerakan menulis jelas ada hubungannya dengan keadaan psikologi seseorang. Pemikiran dan emosi walau sesaat sekalipun mampu dibaca pada tulisan tangan dan kerana itu, tulisan tangan mampu mencerminkan keperibadian seseorang.

Kata Dr John Nimpoeno lagi, tanda tangan muncul hasil daripada gerakan automatik dan kerana itu ia tidak dapat menceritakan sepenuhnya keperibadian seseorang. Tanda tangan diramal? Itu cuma cerita rakyat, katanya.

Anda bagaimana? Apa pandangan anda? Mampukah tanda tangan membantu anda mengenali keperibadian seseorang? Bak kata Pakar Grafologi dari Pusat Grafologi Anna Koren, Anna Koren, sekalipun tanda tangan boleh dianalisis, penilaiannya lebih mengikut gerak hati.

Oleh itu, bila mengenali seseorang, dengarlah kata hati anda…

Makna tersirat di sebalik tanda tangan:

1. Satu garisan di bawah tanda tangan

~ Seorang yang sangat yakin

~ Ada personaliti yang hebat

~ Agak mementingkan diri sendiri

~ Percaya bahawa kebahagiaan dalam hidup sangat perlu

2. Dua titik di bawah tanda tangan

~ Anda romantik

~ Mudah bertukar pasangan macam tukar baju

~ Memilih kecantikan (bagi lelaki)

~ Sentiasa berusaha untuk kelihatan cantik (bagi wanita)

~ Mudah menarik perhatian orang untuk berdamping

3. Satu titik di bawah tanda tangan

~ Anda kelihatan mudah dan tenang

~ Cepat hilang kepercayaan pada orang anda percayai apabila dikhianati

4. Tiada garisan/titik di bawah tanda tangan

~ Seronok dengan kehidupan

~ Ikut gaya dan cara sendiri

~ Kurang memberikan perhatian pada pandangan orang lain

5. Tanda tangan yang tiada kaitan dengan nama

~ Anda sentiasa berusaha supaya smart

~ Suka berselindung

~ Jarang mengambil pandangan orang lain sebagai panduan hidup

~ Yakin dengan kebolehan diri sendiri

6. Tanda tangan berasaskan ejaan nama tapi sukar nampak

~ Anda cerdik tapi kurang hendak berfikir

~ Anda cepat menukar pandangan dan idea

7. Tanda tangan huruf satu-satu, tidak bersambung

~ Seorang yang sangat prihatin

~ Tidak pentingkan diri sendiri

~ Sanggup berkorban apa saja untuk orang lain

~ Seorang pemikir

~ Seorang yang mudah serik

8. Tanda tangan ikut ejaan nama dengan huruf yang jelas

~ Seorang yang sangat baik

~ Boleh menyesuaikan diri dalam apa juga keadaan atau dengan siapa saja anda berurusan

~ Tegas dengan pendapat sendiri

~ Ada semangat yang tinggi

Kenali mereka…

Osama Laden
Seorang yang tidak suka berkomunikasi dan suka merancang atau melakukan sesuatu secara rahsia. Garisan tebal atau pekat tanda tangannya menunjukkan dia seorang yang mempunyai tenaga yang tinggi manakala garisan melintang di bahagian atas dan lakaran seperti ketam pada tanda tangannya menunjukkan personaliti keras si pemilik tanda tangan. Keistimewaan ketam - tidak kira bagaimana teruk pun serangan orang padanya, dia tidak akan mati sebaliknya `menggigit’ balik dengan ganas.

George Bush
Tanda tangannya yang bergarisan tebal, menurun ke bawah dan tidak berapa jelas menunjukkan keghairahannya untuk menakluk dunia menggunakan arahan bukan diplomasi. Tanda tangannya bermula dari dasar, menaik ke atas dan seolah-olah bersambung dengan huruf pertama (B) nama seterusnya (Bush) menunjukkan dia seorang yang menyimpan perasaan marah, geram, dendam dan kekekecewaan yang amat tinggi. Ia juga menunjukkan disebabkan perasaan ini, pemiliknya sanggup melakukan keganasan dan kekejaman untuk membalas dendam.

Adolf Hitler
Tulisan tangannya yang bersudut menunjukkan seorang yang mempunyai pemikiran tajam dan agresif. Tulisan yang meliuk-liuk ke bahagian kiri menunjukkan seorang yang tidak jujur dan mempunyai pemikiran seperti seorang penjenayah. Tulisan mencondong ke bahagian kanan pula sering kali menggambarkan pemiliknya tidak mampu mengawal emosi untuk memusnah atau membunuh diri.

Bill Gates
Tanda tangan Bill Gates yang bersudut menunjukkan dia seorang yang mempunyai pemikiran tajam. Garis melintang pada huruf `t’ yang memanjang ke kanan dan titik `i’ yang jelas menunjukkan dia seorang yang baran, lekas marah. Tulisannya juga mencondong ke kanan dan ia bukan petanda yang baik. Seperti Adolf Hitler, Bill Gates juga ingin menakluk dunia tetapi dengan cara yang lebih teratur.

Michael Jackson
Lihat bagaimana penyanyi terkenal ini menyembunyikan nama pertamanya dengan satu lingkungan. Umum maklum bagaimana penyanyi ini menukar jantinanya, mengurung diri dalam tangki oksigen dan semua ini jelas tertera pada tanda tangannya membuktikan penyanyi ini melalui masalah besar dalam hidup. Hidupnya juga amat tertekan berdasarkan tulisannya yang mencondong ke bawah.

Albert Einstein
Mereka yang mempunyai tulisan dan tanda tangan kecil sering kali membabitkan diri dengan kerja yang rumit dan terperinci. Tulisannya padat dan konsisten menunjukkan tenaga yang amat tinggi. Garis melintang huruf `t’ pada bahagian hujung atas menunjukkan pemiliknya seorang yang mempunyai sikap yang bagus dan bercita-cita tinggi dalam hidup. Tanda tangan ini juga menunjukkan kuasa mencapai kejayaan amat tinggi.

Info grafologi

Grafologi adalah seni menilai karakter dan keperibadian seseorang menerusi tulisan tangan dan tanda tangan mereka. Ia boleh memberi petunjuk kehidupan seseorang mengenai perniagaan, kehidupan, keluarga dan hubungan, kesetiaan, kejujuran dan semangat serta apa saja.

Ia adalah sesuatu yang saintifik. Tulisan tangan juga dikenali sebagai tulisan otak (brain writing). Otak memberi arahan pada tindakan menulis. Jika berlaku ketidakupayaan yang menyebabkan seseorang tidak dapat menggunakan tangan, individu terbabit masih boleh menulis dengan meletakkan pen pada gigi atau jari kaki. Hakikatnya, otak yang membantu kita menulis, tangan hanyalah medium untuk melaksanakannya.

Ketepatan pakar grafologi menganalisis tulisan dan tanda tangan bergantung pada kepakaran dan bakat pakar terbabit sebagaimana pakar psikologi klinikal. Seseorang ahli grafologi memerlukan tempoh kira-kira lapan tahun untuk benar-benar mahir dalam bidang ini.

Grafologi banyak digunakan dalam pemilihan pekerja di Amerika Syarikat dan Eropah. Mengikut laporan Wall Street Journal terbitan 3 September 1985, 80 peratus syarikat Eropah menggunakan grafologi dalam memilih pekerja. Begitu juga di Amerika Syarikat, syarikat seperti General Electric, International Harvester, US Steel, Firestone Tire Company dan lebih 3,000 syarikat lain menggunakan grafologi untuk pemilihan pekerja mereka.

Tanda tangan juga adalah unsur penting dalam grafologi. Tanda tangan melambangkan nilai dan keperibadian seseorang. Kebanyakan ahli dan pakar grafologi menilai kedua-dua tulisan dan tanda tangan untuk mendapatkan gambaran atau membuat ramalan mengenai diri dan kehidupan seseorang. Memilih antara dua - tanda tangan atau tulisan - ibarat memilih antara bapa dan ibu.
Sumber: www.yoursignaturespeaks.com

Produk Terburuk yang Dihasilkan

SYDNEY (AFP) - Sleeping pills advertised for children, dangerous toys and bottled water taken from local reservoirs are among the world's worst products, a global consumer group said Monday.

In announcing its bad products awards for 2007, Consumers International said the top prize went to the US subsidiary of Japanese firm Takeda Pharmaceuticals for promoting a sleeping drug for children.

The company ran a television advertisement in the United States which used images of children, chalk boards and a school bus to sell its drug Rozerem.

The "back-to-school" advertisements, which complied with US law, promoted the sleeping pills to parents without including health warnings for children, Consumers International said.

"This case demonstrates the lengths to which some drug companies will go to increase sales of their products, how direct to consumer advertising can promote irrational drug use, and how weak regulation can foster irresponsible corporate behaviour," the group said.

Another award went to drinks giant Coca-Cola for pushing marketing "into the realms of the ridiculous" in the United States and South America with its Dasani bottled water which is sourced from the same reservoirs as local tap water.

Kellogg's, best known for its cereals, was given a bad food award for the worldwide use of cartoon characters and marketing aimed at children despite the high levels of salt and sugar in some foods.

"Kellogg's are one of a number of international food companies that make money by selling products high in fat, sugar and/or salt," Consumers International said.

"Threatened with litigation in the US, Kellogg's have agreed to change some of their marketing practices, however we believe they are doing too little, too late."

Toymaker Mattel was also named over the global recall of more than 19 million products made in China because of high lead levels and small magnets.

Last month the US toymaker apologised to China, saying the vast majority of recalls were due to design flaws and had nothing to do with where the toys were manufactured.

"This is a classic case of avoiding accountability and shifting responsibility on a global scale," Consumers International said.

"Wherever the fault lies, the safety of consumers was compromised and this should be the full focus of Mattel's attention, not finger pointing and not blame dodging."

Consumers International, a global federation of consumer advocate organisations, said the awards aimed to highlight the abuse of consumer trust.

"These multi-billion dollar companies are global brands with a responsibility to be honest, accountable and responsible," the group's director general Richard Lloyd said.

"In highlighting their shortcomings, Consumers International and its 220 member organisations are holding corporations to account and demanding businesses take social responsibility seriously."

The awards, which were announced at Consumers International's World Congress in Sydney, were whittled down from submissions by consumer organisations around the world.

Criteria for final selection included the size of the company, the scale of sales and marketing, the impact on consumers, and the potential for change by the corporation.

Melawat Ladang

Hari ini aku lepak di perpustakaan..saja larikan diri dari staff room yang sesak nafas...So masa di library, masa kena dibahagikan antara mark paper, buat blog, baca paper....dan lain-lain yang dirasakan perlu!

Cuma agenda aku hari ini ialah melawat ladang yang aku mula terokai sejak sebulan dua nih!

Ladang aku ni lebih hebat dari ladang getah...atau ladang kelapa sawit atau ladang mempelam yang nak dipasarkan di Jepun!

Ladang aku ni...ialah Ladang Modal Insan (Pakngah mesti ciwi punya!)

Ladang ni penat aku terokai kerana tak ada orang nak mula kerana ramai yang memikirkan susahnya nak buka sebuah ladang.

Teknik yang aku gunakan ialah teknik Microfon 25o! Teknik ini ialah dengan menanam beberapa biji benih yang confirm dapat menghasilkan pulangan tinggi...Barulah aku beralih ke benih kelas dua. Menggunakan benih kelas satu ni, ramai juga yang mula tertarik untuk membuka ladang yang sama!!

Bermula dari bercerita, dan menggunakan blog aku sebagai contoh, kini setiap hari aku menuai hasil!!

Bila melihat anak murid mula membina pemikiran kritis dan bertanyakan soal kehidupan membuatkan aku yakin bahawa objektif aku untuk membuka minda anak murid aku supaya berfikir di luar kotak dan berpandangan jauh...

Keempat-empat kelas aku dah expert pasal blogging dan sudah mula menerbitkan rasa ingin tahu di kalangan kelas lain sehinggakan ada yang sanggup buat personal tuisyen...mencari aku sekeliling sekolaha untuk belajar membuka ladang minda nih!!

My Birthday Present



Memang seronok bila terima hadiah...apatah lagi dari murid-murid!! Kebetulan masa hari Sabtu 27/10, ialah hari ganti sekolah tapi aku tak ke sekolah kerana ada tugas lain...maka bila ditanya kenapa aku tak ke sekolah...dengan muka seposen aku kata pasal hari sabtu tu hari jadi aku maka penyelia petang bagi cuti!!! Rupa-rupanya mereka percaya!! Innocentnya...

Namun begitu..hati aku tetap tersentuh kerana walaupun kecil namun maknanya sangat besar.

Thank guys...Will definitely cherish the words forever,

Pn Sharifah

Read this First: A Reminder From Harpreet

The moment you are in tension
you will lose your attention
Then you are in total confusion
and you'll feel irritation

This may spoil your personal relation
Ultimately, you won't get cooperation
And get things into complication
Then your blood pressure may raise caution
And you may have to take medication

Why not try to understand the situation
And to try to think about the solution
Many problems will be solved by discussion
Which will work out better in your profession

Don't think it's my free suggestion
It is only for your prevention
If you understand my intention
You'll never come again into tension

Monday, October 29, 2007

CINTA SEJATI vs CINTA TOKSIK

1. Cinta Sejati- Berkompromi, berbincang dan saling bertukar tempat sebagai ketua dalam perbincangan. Bersama-sama menyelesaikan masalah pasangan dan perhubungan.

Cinta Bertoksik- Cuba menguasai dan mengawal: menuduh; memanipulasi secara pasif dan agresif terhadap pasangan.

2. Cinta Sejati- Mempunyai keinginan secara individu selain bersama pasangan. Contohnya mempunyai rakan-rakan; menjaga perhubungan yang bermakna dengan pihak lain seperti keluarga anda dan keluarga pasangan, saudara-mara dan sebagainya.

Cinta Bertoksik- Penglibatan secara total dalam perhubungan; mempunyai percampuran yang amat sedikit dengan orang lain; tidak mengendahkan rakan-rakan lama dan sahabat baik malah keluarga sendiri

3. Cinta Sejati- Menggalakkan perkembangan pasangan dari segi pertambahan ilmu, kematangan, mentaliti dan sikap positif.

Cinta Toksik- Mengongkong sikap dan tindak-tanduk pasangan; takut pasangan berubah.

4. Cinta Sejati- Kepercayaan yang kukuh dan bersesuaian terhadap pasangan.

Cinta Toksik- Cemburu buta; menguasai dan mengongkong hidup pasangan kerana takut sangat pasangan berubah hati.

5. Cinta Sejati- Menerima kekurangan pasangan; menghormati pasangan sebagai seorang individu yang mempunyai kelemahan sebagai manusia biasa.

Cinta Toksik- Cuba mengubah pasangan ke arah acuan dan imejnya sendiri.

6. Cinta Sejati- Bila pasangan tidak ada bersama, mampu menjaga dan mengawal diri serta boleh melakukan aktiviti harian dengan normal; hidup tetap ceria.

Cinta Toksik- Tak boleh berenggang; gelisah bila keseorangan tanpa berjumpa atau pasangan di sisi walaupun untuk masa yang singkat.

7 Cinta Sejati- Perhubungan berdasarkan kehidupan sebenar dan sentiasa berpijak pada realiti dan bumi nyata.

Cinta Toksik- Perhubungan berdasarkan fantasi dan mengelak dari realiti.

8. Cinta Sejati- Kedua-dua pasangan faham akan tanggungjawab menjaga diri sendiri dan hubungan secara bersama; tahap emosi individu tidak bergantung pada ‘mood’ pasangannya. Sebagai contoh, bila yang seorang sedang marah, seorang lagi mampu mengawal emosi dan keadaan dengan baik.

Cinta Toksik- Mengharapkan pasangan secara total menjaga perasaan dan dirinya. Harapan pasangan akan menyelamatkannya dalam apa jua keadaan tanpa mengambil inisiatif sendiri.

9. Cinta Sejati- Sikap sentiasa untuk membangun dan memajukan diri sendiri amat diberi perhatian. Bila ini berlaku, perhubungan akan secara langsung maju dan bahagia.

Cinta Toksik- Terlalu ‘obses’ dengan perhubungan/percintaan sehingga tidak mengendahkan kemajuan dan pembangunan diri. Akhirnya hubungan akan turut hancur.

10. Cinta Sejati- Sentiasa berada dalam kitaran perhubungan yang selesa dan perasaan dilindungi.

Cinta Toksik- Sentiasa berada dalam kitaran perhubungan yang derita, perasaan takut dan curiga.

Kesilapan Yang Menyebabkan Perhubungan Berantakan ...


Dalam banyak-banyak kesilapan yang lakukan dengan orang yang mereka minat, sayang, cinta, kesilapan yang ini boleh dikatakan paling berbahaya.


Boleh dikatakan, kesilapan ini adalah punca kebanyakan masalah lebih besar yang boleh berlaku seterusnya dalam perhubungan mahupun hidup.


Apa dia kesilapan tu?

“Membenarkan diri anda menjadi SANGAT EMOSI/EMOSIONAL di samping pasangan anda dalam bentuk negatif dan merosakkan diri.”


Letusan emosi ni boleh berlaku tanpa disedari dan sekejap saja pun dah cukup untuk merosakkan segalanya.

Sesuatu masalah yang besar pada anda, amat mengganggu dan terpendam, bila dikeluarkan dengan ‘letusan emosi’ sebegini mampu merobohkan perhubungan anda MUNGKIN selamanya!

Apa pulak kaitannya dengan bagaimana pasangan akan bertindak balas?

Sebenarnya, membuat perkara seperti ini menunjukkan kepada pasangan anda bahawa anda mempunyai masalah Emosi Yang Tidak Terkawal. Tidak ada perkara lain yang boleh menakutkan seseorang selain dari mempunyai pasangan yang dilihatnya mempunyai emosi yang negatif.

Macam ni lah...

Katalah anda ‘dating’ dengan lelaki yang anda minat, anda selesa dengannya, perasaan positif, kepercayaan, idea serta harapan tentang arah tuju dan masa hadapan perhubungan wujud dalam diri.

Perkara macam ni biasa berlaku.

Perasaan positif yang dirasakan ini selalunya amat membantu anda untuk melihat jauh kehadapan melangkaui perasaan TAKUT dan negatif yang wujud dalam diri akibat kenangan buruk perhubungan/cinta yang lalu atau self-esteem yang rendah.

Perasaan positif ini juga menjadi pendorong untuk anda ‘mencuba’ mempunyai pasangan dan hubungan baru.

Dalam keadaan ini, kemungkinan anda berkata pada diri;
“Kali ni perhubungan aku ni amat berbeza dari dulu”

“dia ni lain la, tak sama macam yang dulu, dia tak mungkin buat perangai macam pasangan yang lepas..”

“aku sekarang ni dah makin matang, takkan benarkan lagi pengalaman buruk lepas berulang, ini masa untuk cinta sebenar..”

Tapi hakikatnya anda tak berubah apa pun. Yang berubah hanyalah masa dan situasi.

Dalam diri anda masih lagi wujud dan bertapak perasaan TAKUT dikecewakan, pengalaman buruk cinta lama berulang dan perkara negatif lain yang dilalui dengan pasangan lepas.

Bila tiba pada tahap tertentu dalam perhubungan anda yang baru ni, pasti akan berlakunya perselisihan faham atau konflik. Pada masa inilah, tanpa disedari, anda rasa ada sesuatu yang tak kena dengan perhubungan ini. Anda rasa seperti keliru. Konflik yang kecil pun boleh jadi besar.

Dalam keadaan ini, segala perasaan negative dan TAKUT kesan pengalaman cinta lalu yang bertapak dalam diri mula muncul semula.

Anda dah mula berfikir;

“Ahh..semua sama je, pentingkan diri!”

“Agaknya memang dah takdir aku ke asyik jumpa yang macam ni..”

“Leceh bercinta-cinta ni, kahwin jer terus, lepas tu cerita lain kalau nak bercinta pun..”

Dan macam-macam lagilah yang anda sendiri pun mungkin tau.

Untuk pengetahuan anda, fikiran yang semacam ini MENGARUT!

Perasaan negatif ini adalah hasil dari KETAKUTAN. Dari perasaan takut inilah timbulnya segala sifat dan fikiran negatif yang menutup sifat positif dan optimis yang wujud dalam diri terhadap perhubungan anda yang membantu mencipta suasana dan perhubungan bahagia.

Bila datang sifat negatif hasil perasaan takut itu, anda tak dapat mengawal emosi anda.

Bila ini berlaku, ia merupakan resepi untuk menjauhkan pasangan yang PALING mujarab sekali!

Sesiapapun TAKKAN mahu terlibat dalam sesuatu perhubungan dengan seseorang yang di awal perhubungan sangat optimis dan boleh mengawal emosi tetapi sebaliknya terjadi bila konflik melanda.

Kita lihat ya, bila wanita nampak/rasa lelaki mula tiada komitmen setelah perhubungan semakin intim, lelaki seolah-olah semakin jauh, wanita mula ‘gelabah’.

Bila lelaki tak jawab panggilan atau kelihatan menarik diri dalam perhubungan, wanita mula berasa bimbang, sedih, kecewa dan mula bertindak mengikut perasaan takut tersebut.

Bila wanita mengesan/merasa lelaki tak berkongsi perasaan yang sama bila berlaku masalah atau lelaki seolah-olah tak berkongsi kesedihannya, perasaan tak selesa timbul dan rasa seolah-olah lelaki tak sayangkan mereka.

Apa yang saya nak sampaikan di sini, kalau anda benarkan diri anda terlalu mengikut emosi, benarkan ketakutan dalam diri menguasai anda dalam situasi atau konflik bersama lelaki/pasangan anda, dalam masa sama bergantung kepada dia untuk menstabilkan/kestabilan perasaan dan emosi anda, anda merosakkan segalanya..JAMIN!

Lebih teruk lagi, anda cuba bercakap dengan pasangan dan meluahkan semua perasaan dan ketakutan anda tentang perhubungan dalam keadaan emosi menguasai diri.

Anda buat macam ni, dah sah menjahanamkan perhubungan anda!

Tapi mungkin anda kata, “Biasa la, wanita memang lembut hati, senang tersentuh dan adakalanya emosi ni mungkin bagus. Perasaan pulak, kan ada masanya kita kena ambil kira contohnya perasaan boleh bagi tau sesuatu kalau ada yang tak kena.”

Lagi satu, “Bukan ke perasaan dan emosi membolehkan kita merasai pengalaman dalam hidup, manis bercinta dan sebagainya dengan lebih dalam dan sepenuh hati?”

Lagi, “Bukan ke kalau kita tak pedulikan atau cuba mengelak dan mengubah perasaan sendiri tu akan mengubah diri kita yang sebenar?”

Ok..saya terangkan..

Emosi ni ada dua. Satu positif yang berdasarkan ‘kegembiraan’ dan ‘negatif’ berdasarkan ketakutan.

Emosi positif membuat anda rasa selesa, lega, gembira dan negatif membuatkan anda rasa tertekan, sedih, kecewa, takut dan sebagainya.

Pernah tak anda rasa kecewa, marah, sedih bila anda hanya nak pasangan mendengar dan bagi perhatian tentang apa yang anda nak cakap tapi dia macam tak sepenuh hati mendengar. Dia nampak seolah-olah ambil ringan, macam nak tak nak jer, lebih teruk lagi dia macam buat bodoh.

Lepas tu anda kecewa dan rasa marah seolah-olah anda diperlakukan macam orang lain, bukan pasangan atau kekasih/isteri.

Kalau pernah lalui..ada sesuatu saya nak ajarkan pada anda..

Emosi ni boleh ‘merebak’, ‘berjangkit’ macam virus.

Dengan kata lain, bila anda beremosi, perasaan tu mudah dipindahkan kepada orang yang anda sedang berkongsi cerita tu. Lagi kuat perasaan dan emosi, lagi banyak ia dipindahkan dan boleh mempengaruhi dan memberi kesan terhadap orang lain walaupun pada masa tu tahap emosi dia ‘membina’, positif dan tahap emosi anda pula negatif dan ‘memusnahkan’.

Bila emosi jadi terlalu tinggi dan kuat, ia akan mengambil alih fikiran dan diri anda. Hasilnya tingkahlaku dan perasaan anda dipengaruhi.

Saya bagi contoh, anda tengok filem sedih, sedih sangat sampai anda pun rasa sedih sama sehingga menitiskan air mata. Emosi sedih pelakon dalam filem tu dapat dirasai anda sebagai penonton dan mempengaruhi perasaan anda. Ini contoh yang mudah saja macamana emosi berjangkit dan boleh dipindahkan.

Dengan lelaki/pasangan pula, bila anda rasa semakin intim, dekat dengan dia, dia pulak kelihatan semakin jauh dan seolah-olah meninggalkan anda, ini membuatkan anda takut, ‘gelabah’ dan bimbang.

Bila ia semakin kuat, emosi tersebut ‘menjadi anda’, dan anda bertindak di luar kawalan hasil dorongan emosi itu secara sedar atau tidak.

Emosi boleh ‘menipu’ dengan cuba menjadikan anda mengawal pasangan supaya anda rasa selesa seperti sediakala.

Seterusnya, dari sepatutnya anda nak berkomunikasi dan bercakap tentang apa yang anda rasa dan apa masalah anda, anda tanpa sedar telah cuba membuatkan pasangan anda MERASA kekecewaan dan kemarahan anda tu.

Pada masa tu anda rasa semuanya telah dikeluarkan, rasa lapang dada dan lega kerana apa yang terbuku di hati dah dihamburkan tetapi ia hanya kelegaan untuk masa pendek dan sekejap sahaja.

Apa yang perlu anda lakukan ialah berdepan dengan konflik. Cuba untuk tidak melarikan diri kerana selagi konflik itu tidak diselesaikan maka selagi itu anda akan hidup dalam ketakutan dan kerisauan.

Jangan terkejut jika tiba-tiba pasangan anda mengambil keputusan untuk meninggalkan anda...

Saturday, October 27, 2007

Membentuk Kebetulan

Melakukan perkara-perkara yang betul akan mencipta kebetulan
~ Kata-kata in dipetik dari hasil tulisan En Ramli Zakaria, seorang pengetua yang membuka minda aku melihat peluang-peluang yang sedia terbentang di mata aku!

Ramai di antara kita berpegang kepada: be at the right place at the right time!

Memang betul pendapat itu, tetapi apa yang cuba disampaikan oleh Ecik Ramli ialah membentuk fenomena kebetulan dalam perbuatan kita kerana pada pandangannya:

Tindakan yang betul akan mencipta kebetulan

Kita selalu menganggap kebetulan adalah perkara biasa dan seringkali "taken for granted", tetapi sebenarnya kebetulan adalah suasana yang boleh dirancang supaya membuahkan hasil yang kita idamkan!

To be at the right place at the right time ialah pembentukan keadaan yang ada di dalam tangan kita sebenarnya. Bukan satu kebetulan yang tidak dirancang.

Kebetulan-kebetulan yang betul boleh dicipta sebenarnya menggunakan tindakan dan usaha betul yang sengaja kita lakukan...

Kutip Duit Raya

Raya pertama dihabiskan di rumah tok dan tokwan..Sempat juga aku mengutip duit raya dari Makjang Mah!

Hari raya keempat kami semua beraya di Sungai Bakap, rumah kakak mak, Makngah Siah. Dari sini kami bergerak ke rumah Pakdak di Kulim. Lepas tu ke rumah Makngah Ina di Bukit Mertajam.

Kak Su berada di sebelah aku!

Hari Raya kelima, kami beraya di Selingsing, ke rumah Pak Hassan. Anak perempuannya, kak Su adalah anak angkat kesayangan mak aku. Kak Su pernah tinggal di rumah aku semasa dia belajar Form Six di SM Dato Burhanuddin. Rupa-rupanya Kak Su pun ada projek menarik...Jual Kek Buah!



Hari Raya Ketujuh, masa aku dan mak aku melabuhkan kepala!! Kami dua beranak keluar senyap-senyap ke Hair Salon di Port Weld! Lega rasanya bila berpeluang mencuci dan mengurut kepala...Nak juga dibelai!!
Kedai ni sentiasa penuh sebab servisnya memang tip top dan murah. Cuci hanya RM3, kalau dengan potong rambut, RM6.

Sebenarnya hari raya keenam, aku, Sheda dan Mak ke Ipoh! Secara rasminya Sheda dan aku dah ada enterprise sendiri. Rasanya terselit juga rasa bangga dalam hati mak bila melihat anak-anak perempuannya mengikut jejak langkahnya dalam dunia perniagaan!

Kenduri Raya

Tahun ini kami sekeluarga sepakat untuk membuat kenduri 'cum' rumah terbuka kerana kenduri pegang puasa tidak diadakan seperti tahun sebelum-sebelumnya. Seperti yang telah dipersetujui, kenduri akan diadakan pada hari raya ketiga(15 Oktober hari Isnin)kerana ketika ini masing-masing sudaah tidak berkunjung ke mana-mana lagi. Dan seperti biasa juga masak-memasak diadakan secara bergotong-royong sesama anak -beranak sahaja. Tugas abah tahun ni hanya mendapatkan khemah kerana takut hujan dan lebih mudah jika semuanya diselenggarakan di luar rumah.

Menu yang ditetapkan ialah nasi putih, pecal, dalca, ayam masak merah, ayam goreng, daging masak kicap dan ikan masin. Aku kali ni hanya jadi assistant cuci pinggan dan kemas dapur sahaja kerana mak meng-import cook nya dari Bukit Mertajam!


Petang raya kedua, khemah dipasang kerana kendurinya bermula jam 12.30 hari keesokkannya.


Mak memang seorang tukang masak yang hebat kerana dia pasti akan menyediakan juadah yang ngam dengan semua orang!

Assistant dapur yang sibuk menyediakan rencah untuk pecal...

Tetamu yang awal menjamu selera, ahli surau yang datang seawal 11.30 pagi.

Group kedua dari adik beradik sebelah mak...rasanya semua turun kali ni!!

Geng Motor Kapcai dari Larut Tin dan juga Geng Motor Besar (Taiping Bikers) turut memeriahkan suasana.

Mak-mak sedara aku yang tengah ghalit makan pecal...dalam-dalam pedas tu rasanya habis juga dua pinggan!

Tok sibuk memperkatakan sesuatu pada Ijan! Rasanya macam isu ...bila nak ada anak!

Wajah assistant chef: makngah Ina

Selesai kenduri, dalam pukul 6 petang, hujan turun selebat-lebatnya...Standardlah..Taiping! Sapa yang tak tahu?


Selesai hujan, malam tu kami semua keluar menjamu selera di Bomba...pekena Rojak Sotong Yong Tau Foo

Kebanyakan gambar diambil oleh Anisa!

Meletak Harapan

Dua pandangan berbeza dari dua lelaki yang berbeza apabila berbicara tentang meletak harapan.

Lelaki pertama:

~menyuarakan tentang keperluan spiritual dalam kehidupan. Dia berharap agar keperluannya diambil kira supaya dia dapat merasakan hidupnya lebih bermakna.

~berusaha membentuk keadaan-keadaan di mana dia dapat memenuhi keperluannya supaya segala pengharapannya dapat dicapai.

Lelaki kedua:

~menyuarakan tentang mengubah dirinya sendiri supaya keadaan di sekeliling akan berubah mengikut perubahan yang telah berlaku dalam dirinya. Bagi lelaki ini, kita tidak boleh meletakkan harapan dan pengharapan ke atas sesuatu/seseorang kerana jika harapan dan pengharapan itu tidak mencapai standard yang ditetapkan maka kekecewaan akan menyusup masuk perlahan-lahan menguasai pemikiran.

~bersikap lebih banyak menerima keadaan-keadaan sekeliling supaya dia dapat bernafas dengan selesa dan tidak ditekan dengan pengharapan.

Topik yang sama juga dikupas antara dua wanita yang berbeza.

Wanita pertama:

~ Berpendapat bahawa hidup perlukan perubahan dan sentiasa bergerak supaya pengisian kehidupan di dunia dan di akhirat dapat diseiringkan. Maka zon selesa dianggap sebagai satu dinding yang menyekat pergerakannya.

Wanita kedua:

~Baginya keselesaan yang wujud dalam kehidupan menyebabkan dia tidak perlu berubah tetapi mengikut perubahan yang berlaku. Tidak perlu menuntut dengan apa yang tidak wujud dan tidak perlu mewujudkan harapan-harapan yang tidak mungkin dapat dicapai.

Kesimpulan aku:

Pertama, sekali aku perlu mengenal diri aku sendiri dan tidak berharap orang akan mengenali diri aku. Namun begitu aku tidak akan meletakkan diri aku untuk memenuhi kehendak orang sebelum keperluan aku dipenuhi.

Kedua, kehidupan memerlukan kita sedia menerima perubahan dan sentiasa memberi peluang kepada perubahan.

Ketiga, mana ada manusia yang sama beb!! AKU...KAU...DIA...tak sama...

Hari ini Dalam Sejarah

Ketika berusia 16 tahun, aku masih ingat pada hari itu, kami membuat lawatan ke Pangkalan Tentera Laut di Lumut. Gambar ini di ambil di pekan Lumut yang jauh berbeza pandangannya hari ini.


Dan aku genap 35 tahun hari ini!

Hadiah yang paling best aku terima hari ini ialah kerja rasmi hujung minggu di Kampung Gajah dari 26 hingga 28 Oktober 2007!

Tapi pastinya tak boleh lawan ucapan birthday dari bonda tersayang!

Sebagai birthday girl, pastinya aku diberi peluang untuk membuat permintaan kan?

Kalau aku diberikan 3 permintaan...

Inilah permintaanku:

1. Iman
2. Tenang
3. Sabar

Friday, October 26, 2007

Meh Kita Gaduh

Perbalahan sentiasa berlaku.Tidak semua di antara kita sebagai manusia akan bersetuju dengan pendapat orang lain setiap masa.Orang lain juga pun takkan sentiasa setuju dengan pendapat kita.Namun demikian,dalam perhubungan, perbalahan boleh menjadi terlalu mengikut emosi,sampai ke tahap boleh melukakan hati pasangan.


1) Tolong le jangan Bersyarah


Dalam perhubungan yang matang,anda mesti menghormati pasangan anda dan juga diri sendiri sebagai orang dewasa.Bila anda mula bersyarah dengan panjang lebar kepada seseorang itu tentang kesalahannya ,ini boleh mencetuskan perasaan yang amat tidak selesa dalam dirinya.Satu ‘kuasa’ memberontak dan tidak puas hati terhadap anda boleh wujud hasil dari sikap tersebut.Oleh itu,selain dari bersikap “anda adalah betul” dalam situasi seperti ini,adalah lebih baik anda bercakap tentang bagaimana cara untuk membetulkan kesilapan yang telah berlaku.Fokus anda mesti kepada bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang timbul dan juga supaya perkara itu tidak berulang lagi.


2) Hish...Janganlah Balas Dendam


Selalunya,bila hati seseorang itu benar-benar disakiti oleh pasangannya,dia juga akan bertindakbalas untuk menyakiti hati pasangannya semula.Biar pasangannya rasa bersalah dan rasa apa yang dia rasa.Kononnya supaya pasangannya “sedar” bahawa kesalahan telah dilakukan.Pada masa itu,tindakan macam ni seolah-olah idea yang bagus,sebenarnya akan memalapkan lagi perhubungan.Jangan bertindak begitu.Bila anda salahkan pasangan anda tentang sesuatu perkara dan cuba buat dia rasa bersalah,anda mengatakan bahawa anda Betul dan dia Salah-hukuman telah dijatuhkan,susah nak selesaikan pergaduhan anda!


3) Kalau boleh...Jangan Tinggikan Suara


Bila emosi dan kemarahan menguasai diri,adalah sukar untuk mengawal suara lebih-lebih lagi bila pasangan anda sendiri meninggikan suara kepada anda.Walau apa pun,anda mesti ingat,merendahkan nada suara dan bercakap dengan tenang dan tidak menengking amat penting bila berbincang dalam sesuatu konflik.Suasana tenang membolehkan anda dan pasangan mendengar dengan lebih baik apa yang diperkatakan terhadap satu sama lain.Konflik dapat diselesaikan dengan lebih cepat dan tidak merebak dengan lebih teruk dan merosakkan.


4) Alahai...Elakkan Terlalu Peribadi dan Sensitif


Masa situasi konflik tengah hangat,janganlah terlalu sangat “terasa”,jangan terlalu sensitif atau “take it too personal”.Keadaan yang tengah “panas” boleh buat anda terlepas cakap.Oleh itu pastikan anda tidak terlalu sensitif atas segala yang sedang diperkatakan kerana selalunya emosi lebih menguasai keadaan pada waktu ini.Oleh itu,kadangkala ada waktunya perkara betul yang pasangan anda katakan boleh menjadi perkara yang amat sensitif bagi anda dan anda pula boleh terlepas cakap atau sengaja “melepas” cakap tanpa berfikir panjang. Fokus pada LOJIK...


5)Boleh tak... Jangan Timbulkan Perkara-perkara Kecil


Bila tengah bergaduh tu,jangan timbulkan perkara-perkara kecil yang langsung tak membantu selesaikan masalah.Perkara-perkara kecil yang dalam 2-3 hari akan datang tu dah boleh lupa contohnya la,tak perlulah diungkit.Fikir sebelum timbulkan benda-benda kecil macam ni sebab ia takkan membantu,membakar semangat marah dan terukkan lagi keadaan tu adalah.Benda-benda kecil ni termasuk la juga perkara yang dah lama terjadi dah…3-4 bulan lepas contohnya-jadi tumpu hanya pada isu yang sedang berlaku. Remeh...


6) TOLONGLAH...Dengar Dengan Teliti


Walaupun susah nak dibuat,anda perlu jadi pendengar yang baik dan teliti.Pasangan anda mungkin dengan jelasnya beritahu apa yang anda berdua perlu untuk selesaikan masalah tapi disebabkan anda tak ambil perhatian,tak dengar dengan baik dan teliti,bukan saja cadangan dia anda tak ambil kira,malah anda pula bagi penyelesaian yang takde kena-mengena dan merumitkan keadaan.


7) Hanya Fokus Satu Isu Pada Satu Masa


Seperti biasa yang anda mungkin dah banyak kali dengar…fokus!Perkara terbaik yang anda boleh buat ialah kenal pasti apa punca sebenar masalah dalam perhubungan anda sekarang dan cari penyelesaian untuk isu itu sahaja.Bila anda mula bercakap tentang banyak perkara,macam-macam isu, anda mengelirukan keadaan.Selesaikan satu persatu dan bergerak ke punca isu yang lain bila isu pertama selesai.Tentu sekali anda ingin tau apa cerita sebenar yang jadi punca mengeruhkan hubungan anda supaya masalah dapat selesai dengan cepat,jadi pastikan anda fokus!


8) Oops...Jangan Serang!


Biasalah,dah terlalu marah sangat,anda pun “naik angin”…bila perkara macam ni berlaku,biasanya anda boleh menyerang peribadi pasangan anda.Sebelum perkara macam ni berlaku,fikir dan sedar bahawa ia TAKKAN membantu malah memburukkan keadaan.Anda ingin selesaikan masalah,bukan nak serang pasangan anda.


9) Perlu, Wajib, Mesti Hormat


Perbalahan/pertelingkahan dalam perhubungan boleh menjadikan sesuatu perhubungan itu lebih matang dan lebih rapat malah lebih indah setelah konflik dan isu berakhir dengan baik.Nak jadi macam ni,anda perlu faham perbalahan perlu di lihat dalam konteks “learning experience” atau proses belajar selain melihatnya dari satu sudut saja.Beri perhatian,sabar,tenang,buat “eye contact”,tanya soalan yang relevan dan diperlukan dalam masa yang sesuai.Ini adalah antara cara utama untuk menunjukkan sikap hormat kepada pasangan anda.Bersama,dengan sikap seperti ini anda berdua PASTI boleh menyelesaikan segala masalah yang melanda.


10) Okay...Jangan Tinggalkan Meja Perbincangan


Satu lagi perkara yang sukar dibuat bila bergaduh ialah berada tetap dalam tempoh konflik itu sedang berlaku,dari mula sampai selesai.Ramai orang bila dah tak tahan,marah sangat,terus tinggalkan pasangan,bermaksud terus keluar dari “medan” konflik atau pertelingkahan sekaligus membiarkan situasi “tergantung” macam tu je.Pasangan pun dia tinggalkan sorang.Okay,walaupun rasa tak boleh tahan sangat,marah ke,“tension” ke,jangan angkat kaki,tinggalkan konflik dan pasangan macam tu je.Bagi tau dia anda perlukan masa sekejap untuk tenangkan fikiran sebentar,mungkin anda pergi duduk tempat lain kejap ke…kemudian pastikan anda datang semula.Ini secara tidak langsung menunjukkan anda seorang yang berkaliber dan dapat mengurus emosi dengan baik tak kiralah anda lelaki atau wanita.

Memecahkan tempurung kaca

Banyak kemelut kehidupan bersandarkan kepada keadaan-keadaan di mana kita pandai menyebut tapi kita gagal memahami apa yang kita sebut. Ada pula keadaan di mana kita tidak dapat menyebut tetapi memahami apa yang kita rasai ketika itu.

Ramai di antara kita seringkali tersepit di antara dua keadaan, satu keadaan di mana kita tidak sampai hati menyebut apa yang kita rasai ketika itu kerana kita faham dengan keadaan-keadaan yang dihadapi oleh pihak satu lagi. Contohnya kita tidak mengatakan kita tidak suka baju berwarna merah bila baju itu diberikan oleh yang tersayang kepada kita. Malahan kita terus menyarungkan baju itu dengan ucapan terima kasih teramat sangat di atas pemberian yang sungguh tidak diduga itu…(sehelai baju yang berwarna merah terang). Kita berterima kasih di atas kesusahpayahan yang tersayang melaburkan tenaga,masa dan wang untuk mendapatkan sesuatu (sehelai baju berwarna merah terang) untuk kita.

Kita tidak akan membayangkan bahawa yang tersayang itu tidak memahami warna kegemaran kita ataupun kita sebenarnya dah lama mengingin sepasang kasut Crocodile yang seringkali “diusha” bersama yang tersayang.

Kita sangat memahami bahawa yang tersayang sedang mencuba untuk mengenali kita tetapi kita tidak menyebut apa yang terbuku kerana tidak sampai hati untuk menyentak dan memberitahu dia bahawa apa yang diberi itu bukan keperluan dan kehendak kita. Ini kerana kita ingin yang tersayang itu cuba mengenali diri kita dari pemerhatiannya samada dari lenggok bahasa, tutur kata, perbuatan yang menunjukkan cirri-ciri yang ada dalam diri kita. Seringkali pula kita akan mengatakan... “berikan apa yang telah kita berikan kepadanya…itu sahaja”!

Sikap kita itu sebenarnya lebih kepada ingin diri kita diterokai tanpa apa-apa petunjuk kerana cara ini menimbulkan rasa kita dihargai dan diperlukan. Ibarat kalau kita nak kan sesuatu, kita akan berusaha mendapatkannya sendiri kerana itu akan membuatkan kita lebih menghargai apa yang telah kita perolehi.

Satu lagi keadaan ialah kita terikat dengan ego kita yang menyebabkan kita merasakan perlukah aku menyebut kesemuanya dan meletakkan segala-galanya di atas tapak tangan kamu? Kenapa tidak kamu sendiri yang cuba mencari dan mendapatkan sendiri sebagai tanda kamu sukakan aku?!

Ego itu seringkali mengikat kita dari bersikap lebih terbuka dan melihat satu situasi atau masalah dari pelbagai sudut. Kalau sehelai baju merah itu adalah pemberian ikhlas, kenapa tidak dilihat dari sudut pemberian, bukan dari sudut warnanya? Mengapa kerana ego, kita sering menyempitkan pandangan kita hanya kepada sudut diri kita sendiri?

Keadaan ini akhirnya menyebabkan kita menyebut sesuatu tanpa benar-benar memahami apa yang kita sebut itu kerana kita hanya melihat situasi itu dari pandangan kita sendiri. Kenapa tidak kita cuba melihat satu situasi dari dua pandangan ibarat kata 'two heads ar better than one'?

Apabila kita hanya mengutip apa yang kita dengar dan menyebutnya kembali tanpa benar-benar menyelami apa yang cuba disampaikan oleh penyebut menandakan kita bukanlah seorang pendengar yang baik. Ini kerana kalau sekadar mengulang, perkara yang cuba dirungkai akan mati dan berhenti di situ sahaja. Kita perlu mengupas semula apa yang disebut dengan bertanya 'apa, kenapa dan bagaimana' sebagai petanda bahawa kita sedang cuba memahami apa yang cuba disampaikan dan apa yang tersirat di sebalik yang dikatakan itu. Contohnya, kita tidak berapa berkenan dengan baju berwarna merah terang, bagaimana boleh disebut kepada yang tersayang bahawa kita lebih menginginkan sepasang kasut crocodile dan warna merah bukanlah warna kegemaran kita!

Bila memikirkan bagaimana akan kita sebut tanpa menyentuh hati yang tersayang menyebabkan kita seringkali menyimpan! Disinilah di mana kita akan tersepit antara 'tak sampai hati' dan 'ego'!! Dan yang menariknya kita akan mengatakan ini bukan soal ego, cuma tak sampai hati nak sebut!!! Iya ka??

Monday, October 22, 2007

Hidup, Cinta dan Inspirasi

Tajuk ini dipinjam dari Teater P. Ramlee~ yang diadakan di Istana Budaya sekarang. Macam menarik pula. Rasanya duit raya aku mungkin digunakan untuk menonton teater ni.

Masa aku belajar di MPPP dulu, memang aku terlibat dengan pementasan teater. Suka juga bila dapat berteater ni sebab disinilah aku meluahkan segala keresahan jiwa...tambah bila jiwa kacau..hahahaha..

Antara pementasan yang paling aku enjoy terlibat ialah "Sirih Bertepuk, Pinang Menari" yang dibuat bersama Dr Ghous dan Dr Sam dari USM. Selama 3 tahun aku aktif bersama teater USM dan dalam masa yang sama aku juga aktif dalam aktiviti lasak yang lain.

Teringat pula kenangan aku di Chicago bila masa Ooi mengajar aku menari. Apa tidaknya aku tinggalkan dunia seni hampir 15 tahun dan tiba-tiba aku kena menari dengan dif-dif kehormat. Itu yang mengkakukan kakiku!!!

Masa di Maktab aku juga terlibat dengan Badan Budaya Pulau Pinang. Dan badan ini melatih ramai orang menjadi penari, pelakon dan yang bagusnya teknik-teknik dalam menjaga lontaran suara, bahasa badan dan cara bertutur kata yang aku masih guna pakai sehingga ke hari ini!
Tapi aku sebenarnya lebih menumpukan kepada teater dari menari sebab aku masa tu memang 'tomboy' habis!

Berbalik kepada Hidup, Cinta dan Inspirasi...

Apa maknanya HIDUP? Adakah sekadar bangun pagi, sarapan, kerja, bercakap apa yang perlu dengan orang sekeliling, balik, buat apa yang perlu dan tidur...

Adakah kehidupan menjadi rutin yang perlu sementara sampainya masa kita kembali kepadaNYA?
Apakah yang kita cari dalam hidup ini? Sudah berjumpa atau masih mencari?

Maka jadilah kita manusia yang sekadar MENGHADAP kehidupan dari sehari ke sehari!


CINTA...kalimah yang menjadi igauan semua manusia...Semua manusia dan binatang memerlukan CINTA.

Adakah cinta menjadi nadi kehidupan kita? Nadi yang menjadi penggerak segala rutin yang kita lakukan setiap hari tanpa jemu?

Dalam hidup, kenapa kita sangat memerlukan cinta, perasaan halus yang perlukan belaian dan kasih sayang? Bermula dari saat kita dikendung dalam ibu kita sendiri dan sehinggalah saat kita pergi mengadap Yang Esa.

Tapi ramai di antara kita sudah mula kehilangan seni memberi dan menerima belaian dan ksih sayang sehinggakan kerajaan kena tubuhkan Kementerian Wanita
semata-mata untuk mendidik warga kita supaya lebih berkasih sayang!!

Bila diperhatikan cara ibu-ibu bercakap dengan anak-anak, sering kali dengan suara yang meninggi dan keras. Alasannya untuk mendisiplin dan mengajar anak-anak supaya bersopan santun... iye ke??

Bila diperhatikan cara suami-suami bercakap dengan si isteri, seringkali dengan acuh-tidak acuh dan lebih kepada berbentuk arahan kerana...aku suami..dan akulah kuasa dalam rumah ini...ada juga??

Bila diperhatikan isteri bercakap dengan suami...sudah hilang seni kelembutan dan tutur lenggok yang melembutkan hati suami kerana...alahai penatlah buat kerja di pejabat, balik sambung kerja di rumah pula...suami asyik minta itu dan ini... Hmmm...


Bila berfikir tentang cinta, ramai yang merasakah bahawa mereka sudah menemui cinta tapi soalan aku adakah cinta itu sudah menemui tuannya?


Atau cinta itu adalah obsesi yang menjadi igauan sehingga lupa makan, minum dan mandi! Sehinggakan ramai di antara kita membelakangkan yang halal dan yang wajib dek atas nama CINTA?

Inspirasi....Kita mampu melakukan banyak perkara hebat apabila kita mendapat inspirasi. Tapi kat mana dapat kita jumpa inspirasi? Bukannya ada jual kat kedai pun?

Hidup, Cinta dan Inspirasi...adalah nyawa, hati dan perasaan yang wujud dalam sebuah tubuh bergelar MANUSIA.


Yang jelas ialah..semua orang perlu hidup, bercinta dan mendapat inspirasi untuk meneruskan langkah dalam dunia ini. Maka kita terus melangkah dalam kehidupan ini untuk mencari cinta dengan harapan ia akan memberi inspirasi kepada kita menjadi manusia yang lebih hebat dari semalam.

Perancangan yang tidak Dirancang (2)


Inilah mesin pembancuh kek coklat yang dengan mudahnya menyediakan 50 adunan.

Ijan tiba dari Shah Alam pada hari Khamis petang. Ketika itu aku dan Sheda dah mula sibuk memulakan projek kami....Apa lagi Moist Chocolate Cake! Target kami hanya untuk 200 biji jer. Alhamdulillah dapatlah aku sampai ke target yang ditetapkan. Walaupun keuntungan itu akan digunakan untuk ke India tetapi sebenarnya aku lebih kepada seronok mencari duit free!
Rasanya pagi raya, ramai yang tersenyum kerana mendapat duit raya di luar jangkaan! Dan dapatlah aku sponsor untuk kenduri 'cum' rumah terbuka di Aulong tahun ini.

Bila memikirkan perancangan untuk raya, aku rasa tahun ini memang sederhana sungguh di rumah Aulong. Biasanya abah dah sibuk membakar lemang tapi tahun ni cuma beli 4 batang sahaja. Dan aku memang ada perangai buruk..lemang kalau dibeli memang aku tak sentuh sebab nanti ada je yang tak kena! Mungkin aku dah terbiasa makan lemang jagung yang dibuat sendiri. Namun begitu, rendang tok dan rendang pedas tetap tersedia di atas meja! Dan buat pertama kalinya di pagi raya kami sekeluarga dihidangkan dengan nasi minyak berbanding sebelum-sebelumnya, juadah utama ialah lemang, ketupat dan kuih-muih.

Satu yang paling aku selesa di Aulong ialah, surau hanya di sebelah rumah. Tak perlu bergegas atau terkejar-kejar nak ke surau! Dan biasanya kami sekeluarga akan dikejutkan dengan takbir raya seawal 5 pagi. Rasanya malam tu aku tidur tak sampai pun 2 jam!

Selesai sembahyang raya, selalunya semua akan berkumpul untuk bermaafan. Tahun ni mak agak syahdu sendikit, mungkin kerana banyak kejadian yang di luar jangkaan telah berlaku.
Selesai bersarapan, 3 buah kereta bergerak menuju ke Kampung Sungai Kecil Hulu, Bandar Baharu, Kedah (dekat Parit Buntar) untuk beraya dengan Tok Miah dan Tokwan Saad.


Keluarga besar sebelah mak aku...

Setiba sahaja di muka pintu, kami disambut oleh pakcik Din dan makcik Aisyah yang tinggal di Seremban. Fulamak..menu mereka dipagi raya memang mengancam! Bihun Sup Tulang penangan Makcik Bibah aku (mak sedara yang paling kecil)!

Sebenarnya aku ada paksu tetapi dia meninggal semasa berusia 5 tahun kerana terjatuh di telaga depan rumah tok. Kini telaga itu hanya menjadi kenangan dalam lipatan sejarah kerana tanah itu diambilalih untuk dijadikan lebuhraya Utara Selatan. Kalau dari lebuh raya memang boleh nampak rumah tok jika pulang dari Pulau Pinang.

Berbalik kepada pakcik Din dan Makcik Bibah, kenapa pak sedara dan mak sedara aku dipanggil pakcik dan makcik adalah kerana dah kehabisan pangkat dalam keluarga!! Mak aku pula sebenarnya ada dua beradik je. Bila mak dia meninggal, tokwan kawin lain dan dari situ aku mendapat ramai pak sedara dan mak sedara tiri. Kesemuanya 6 lelaki (seorang meninggal) dan 3 perempuan. Dan raya kali ni yang tiada dalam gambar ialah Makngah Siah, Paktih Ki.

Kisah Paktih Ki lagi best! Dia berkahwin dengan sepupu mak. Sepupu mak ni pernah bekerja dengan mak dari aku berumur 9 tahun sehingga 13 tahun. Masa ni Paktih Ki (adik tiri mak) tinggal bersama-sama kami sebab dia bekerja di KTM dengan abah. Nak jadikan cerita..mereka bertemu jodoh di rumah kami! Mak dan Abah yang uruskan perkahwinan mereka. Dan aku dah terbiasa memanggil mereka dengan panggilah Pakteh Ki dan Makngah Ina, jadi sampai ke hari ini ramai sedara mara yang tercengang-cengan kerana mereka sering tertanya...kalau pakteh, mana Maktehnya! dan kalau Makngah ...mana Pakngah nya!!! Mak selalu cover line! Kata mak nak bagi adil sebab kedua-duanya adalah adik beradik juga! Hahaha..jenuh juga nak bagi orang faham. Rasanya aku dan adik-beradik aku je yang buat camni! Hahahhahh...


Kenangan pagi raya..Sheda, Anisa, anak sedara dan sepupu

Seronok juga beraya di rumah tokwan sebab sempat juga kami bergambar beramai-ramai. Mungkin kerana dah ramai yang memiliki kamera digital yang membuatkan ramai yang ingin mengabadikan saat-saat yang pasti tidak mungkin dapat dikembalikan.

Melihat tok yang semakin sihat memang melegakan aku tetapi tokwan dah mula membebel kerana tok tak mahu memakai bracket yang dibeli untuk menyokong tulang belakangnya. Semua aduan tokwan disampaikan oleh pakteh Ki kepadaku masa kami beraya di rumahnya di Bukit Mertajam mungkin dengan harapan aku akan memujuk tok tapi aku hanya mengambil langkah mendiamkan diri dan memerhati kerana pada pendapat aku sudah tiba masanya anak-anak lelakinya seramai 5 orang untuk mengambil alih!

Adatlah orang tua...bila dah sihat sikit dan berasa selesa, pasti mula mengambil mudah segala perkara yang sepatutnya dijaga!

Perancangan Yang Tidak Pernah Dirancang

Sheda, Abg Shahren (Aen), Aku yang kontrol Cun!! dan Ijan

Sambutan Raya pada tahun ini memang adalah yang paling best! Untuk pertama kali sejak aku berumahtangga, kami empat beradik dapat beraya bersama-sama. It was more of a wedding anniversary present for our parents! Walaupun ia tidak dirancang langsung! Mungkin ia lebih kepada gerak hati anak-anak. Dan aku selalunya yang mula-mula sampai dan yang terakhir sekali meninggalkan Aulong.

Sheda di Wad 19, Hospital Taiping

Aku bercuti terlebih awal (sejak Rabu) dari yang lain kerana terpaksa mengambil MC pada hari Rabu dek kerana adik aku yang bongsu dimasukkan ke hospital akibat ketumbuhan (cyst) di tiub falopian sebelah kiri. Akhirnya tiub falopian itu dibuang kerana ketumbuhan itu sudah pecah dan jika terlewat memang akan mengakibatkan kematian. Walaupun pembedahannya ringkas, hanya ditebuk 3 lubang di perut tetapi kesan jangka panjangnya memanglah jelas sekali kerana kemungkinan adik aku akan mengalami kesukaran untuk mengandung lagi selepas ini. Nasib baik dia dah ada anak 3 orang.

Sunday, October 14, 2007

Lubuk Duit vs Simpati vs Empathy

Memang kalau time raya, aku cukup happy kerana selalunya inilah masanya aku membuat duit. Dan biasanya duit itu diberikan sebagai duit raya kepada semua yang dekat dengan aku!

Apa yang aku nak sentuh disini ialah kata-kata mak aku berpuluh tahun yang lepas~"Bukan senang nak ambik duit dari poket orang!"

Dan kata-kata itu aku pegang bukan sahaja dalam bisnes kecik-kecik aku nih tetapi juga dalam kerja aku yang memerlukan aku mempengaruhi ramai orang untuk menerimapakai apa sahaja idea gila aku!! ~ "Bukan senang nak ambik kata YA dari minda orang"

Banyak situasi yang memerlukan kita supaya memerhati, mengorek, mengguli keadaan-keadaan sekeliling sehinggalah kita menemui pendekatan yang sesuai supaya apa yang kita hajati dapat diterima dengan mudah.

Satu insiden yang berlaku pada petang Raya di mana aku dimarahi oleh emak, abah, suami dan Ijan kerana pada mereka aku membuat kerja gila! Memang betul kerja tu nampak gila dan mungkin itu sajalah kut ruang untuk aku menjadi gila-gila!! Kuang,kuang,kuang!

Anak lelaki aku yang dah besar panjang tu dapat kerja kontrak di KFC di Ipoh dekat rumah aku di mana dia dah kerja semasa tunggu result SPM dulu. Namun begitu bila duty roaster dibuat, dia kena kerja petang raya dari jam 4 petang dan aku pula ketika itu memang tengah sibuk berjualan! Tapi aku hantar jugalah dia balik ke Ipoh. Jalanraya memang jam dan kami sampai di rumah lewat dari jangkaan.
Dan malam itu selepas selesai berjualan, pukul 2 aku cunggit balik ke Ipoh ambil dia. Tapi kali ni aku minta Sheda temankan sebab aku pun dah flat!
Sampai di rumah Aulong pukul 4 pagi dan abah tiba-tiba marah! Standardlah!
Pagi Raya tu dia buka isu tu lagi, mulanya aku malas nak layan tapi akhirnya aku menjelaskan keadaan dengan rasa sedikit terkilan kerana mereka gagal memahami keadaan yang sangat mudah untuk difahami.
Bayangkan anak lelaki aku tu jauh dari mak sendiri (yang kini bersama dengan keluarga baru di Air Itam, Kedah~tak pernah telefon dan tidak menghulurkan duit perbelanjaan untuk harian ataupun raya:aku faham atas dasar kesempitan hidup dan dia adak dua anak lain yang perlu dijaga) kemudian ayah pula kali terakhir menjenguk dia hanya semasa dia berumur 7 tahun dan menghulur hanya RM2 kerana masa tu dia ni bersunat!

Bayangkan keadaan si anak ini yang kini sedang belajar Form Six beraya bersama orang asing yang mengambil dan menjadikan ia ahli keluarga...apa yang dia rasa dalam hatinya apabila semuanya ditanggung beres untuk nya? Pasti sekali dia inigin mencari ruang untuk berdikari dan tidak mahu terusan menumpang.

So aku jelaskan kepada abah tindakan aku menghantar dan mengambil dia adalah atas sebab yang mudah. Pertama petang raya..bas ke Ipoh memang penuh dan highway memang jam. Dan malam raya kalau tak diambil bermakna dia akan beraya seorang diri di Ipoh. Persoalan yang aku tinggalkan pada abah ialah..kalau itu anak abah, pasti sekali abah juga akan mengambil langkah yang sama kan?

Alahai adik aku

Pada hari Rabu lepas (10hb Oktober) aku bergegas pulang ke Taiping awal-awal pagi kerana tengah malam sebelumnya mak telefon memberitahu Sheda dimasukkan ke hospital dan perlu menjalani pembedahan segera. Pagi itu juga mak ada appointment klinik Diabetik yang pasti akan mengambil masa berjam (keputusan kandungan gula 13.3~risau juga nih!)
So bila aku tengok adik aku tu..kesiankan kerana tiub falopian sebelah kiri perlu dibuang kerana ada ketumbuhan (cyst) yang sudah bocor. Aku hanya mampu meneman dan menyelesaikan urusan mengambil GL untuk urusan wad. Dia hanya boleh discaj keesokkan hari kalau tak ada apa-apa komplikasi.
Keadaan-keadaan ini memang selalunya diluar jangkaan kita dan selalunya kita memang tidak bersedia. Cuma mungkin masalah itu dapat dikenalpasti lebih awal sekiranya kita mengambil langkah health monitoring dari masa ke semasa!

Tuesday, October 9, 2007

Membuang Duit atau Membuat Duit?

Tika dan saat ini semua shopping complex di seluruh negara pasti dbanjiri oleh mereka-mereka yang membuat persiapan terakhir menjelang raya yang tinggal hanya setengah minggu sahaja..

Semalam aku ke rumah Nita mengambil kuih raya yang dipesan oleh rakan sekolah dan pejabat suami. Semetelaah tu terus je aku ke Tesco membeli keperluan untuk membuat kek coklat yang mula bertambah pesanan di saat akhir. Memandangkan ada dua Tesco di kawasan yang berdekatan maka aku pun menghayun stering kancil ku sana. Semasa di Tesco Ipoh belakang Jusco, aku hanya membeli keperluan untuk dapur, sambil-sambil melilau melihat pakaian yang agak murah tapi rasanya tak lah diperlukan sangat.

Kemudian aku ke Tesco Extra (dulu Makro Ipoh) untuk mencari keperluan untuk membuat kek. Hairan dua Tesco yang sama tapi menyagikan keperluan yang berbeza. Tepung naik Bluekey hanya ada di Tesco Extra tapi tak ada di Tesco Ipoh. Begitu juga telur dalam kuantiti yang banyak. Konklusi aku...Tesco Extra adalah pasaraya pemborong manakala Tesco Ipoh lebih kepada retailer.

Mata aku meliar memerhatikan manusia memborong sehingga lewat malam tambahan pula sepanjang bulan posa, Tesco dibuka dari 8am hingga 1am. Maka berduyun-duyun lah yang datang membuang duit!

Nafsu manusia di bulan puasa kadang-kadang sungguh aneh! Ada yang begitu asyik membuag duit seolah-olah raya hanya sekali seumur hidup. Teringat cerita si Nita, jiran-jirannya sibuk memasang tiles di porch kereta, memasang langsir baru dan pagar baru, dia...macam aku sempoi jer! Mungkin kami lebih kepada golongan membuat duit? Atau kami ada cara tersendiri untuk membuang duit. Ini kerana persiapan ke India tinggal untuk booking tempat tinggal dan tiket keretapi dan bas sahaja.

Kelompok manusia yang membuat duit biasanya lebih simple dan ala kadar dalam pembawaan harian. Itu yang aku perhatikan. Golongan yang gemar membuang duit biasanya begitu gah dengan gaya dan rona kehidupannya.

Apapun raya ni bagi aku tak salah kalau pandai membuat duit sebelum mula membuang duit!

Monday, October 8, 2007

Ngape le Pompuan Suka sangat Merajuk?

~Kepada para pompuan...ambil iktibar,

~Kepada lelaki...ambil panduan


SIKAP lelaki yang dikatakan tidak peka dengan kehendak dan keperluan wanita dikenal pasti antara punca yang boleh menimbulkan ketegangan dalam perhubungan, sekali gus boleh membawa kepada putusnya hubungan sekiranya tiada percubaan untuk meleraikan kekusutan yang timbul.

Perbezaaan pendapat juga secara tidak langsung boleh menimbulkan salah faham terutama dalam perhubungan yang terjalin.

Wanita sering dikaitkan dengan unsur sensitiviti yang berkaitan dengan emosi. Pelbagai tanggapan diberikan terhadap wanita di atas sikap dan perlakuan wanita yang dilihat secara kasarnya begitu sensitif dan emosional dalam menangani isu yang berkaitan..

Disebabkan kawalan emosi yang kurang stabil dan lemah itulah menyebabkan wanita banyak dikaitkan dengan elemen kelemahan seperti bersikap suka marah-marah, manja tak kena tempat, suka menangis tidak tentu pasal, naik angin hingga berangin orang sekelilingnya, suka sakit hati, rajuk hati, kecil hati hingga sikap ini membuat wanita menjeruk hati dan makan hati.

Sikap sebegitu dilihat satu kelemahan bagi wanita kerana mereka dikatakan tidak rasional dan kurang fokus terhadap masalah yang dihadapinya. Malah, wanita dilihat tidak berupaya untuk menjalankan kerja yang lebih berat khususnya mengetuai sesuatu jabatan atau pasukan disebabkan kawalan emosi yang lemah dalam menangani sesuatu permasalahan.

Satu kajian yang dijalankan mendapati kebanyakan lelaki berpendapat isu seperti tidak mengingati tarikh istimewa khususnya hari jadi teman wanita dan ulang tahun adalah perkara remeh sedangkan wanita menganggap peristiwa berkenaan sesuatu yang cukup istimewa dalam hidup mereka.

Kajian itu adalah untuk mengetahui persepsi responden terhadap aspek merajuk dan apa tindakan dalam mengatasi sikap merajuk yang dianggap boleh menyebabkan keruntuhan sesuatu perhubungan.

Begitupun, tidak kira apapun tanggapan negatif terhadap turun naik emosi wanita itu yang menyebabkan mereka sering bertindak di luar kawalan, wanita itu sendiri ada alasan tersendiri terhadap setiap sikap itu.

Dalam kajian yang dijalankan terhadap lebih 100 responden berusia antara 25 tahun hingga 47 tahun itu, didapati jawapan responden wanita hanya difokuskan kepada aspek kekeluargaan dan sikap pasangan mereka, dan tidak ditumpukan pada aspek rakan serta kerjaya meskipun soalan dikemukakan tidak tertumpu kepada perhubungan tertentu.

Ada responden wanita yang menyatakan mereka mudah berkecil hati apabila teman lelaki atau suami mereka tidak memuji masakannya atau memuji wanita lain di hadapan mereka.

Dalam hubungan itu, berdasarkan pemerhatian lelaki akan cuba memujuk wanita berkenaan, tetapi apa yang menjadi masalah apabila pada satu peringkat lelaki mulai bosan dengan sikap yang dianggap keterlaluan itu.

Jenuhlah teman lelaki atau suami wanita itu menggunakan pelbagai strategi untuk memujuk hingga menimbulkan kebosanan untuk terus memujuk jika apa juga yang dilakukan tidak diendahkan oleh wanita yang begitu kuat rajuknya itu. Sampai pada satu peringkat, akan kedengaran lelaki yang sudah bosan dengan rajuk wanita dan membiarkan sikapnya.

Malah, dalam kajian yang dilakukan itu ada responden lelaki yang mengatakan wanita sensitif tidak tentu pasal kerana inginkan perhatian sedangkan lelaki banyak perkara penting yang mereka hendak fikir. Ini secara tidak langsung menunjukkan jika pada peringkat itu wanita masih bersikap sebegitu, perhubungan yang dijalin mungkin akan sampai ke tahap noktah.

Berdasarkan pelbagai jawapan yang diberikan responden lelaki itu bolehlah dijadikan panduan dan sempadan kepada wanita bahawa merajuk yang keterlaluan akan mendatangkan kebosanan pada pihak lelaki. Janganlah menjadikan merajuk itu sebagai senjata dalam sesuatu perhubungan, tetapi jadikan merajuk itu sebagai satu imej untuk menunjukkan pada suami atau teman lelaki bahawa ada masa dan ketikanya tindakan mereka itu salah dan perlukan satu perubahan bagi membentuk perhubungan yang lebih baik.

Hasilan kajian itu diringkaskan seperti berikut:

Apa yang menyebabkan wanita suka merajuk?

(Bagi soalan ini ditujukan kepada responden wanita yang berada dalam kategori umur 25 – 45 tahun yang sudah berumahtangga dan masih bujang)

1. Keinginan tidak diambil perhatian oleh pasangan lelaki/suami dan mereka tidak ambil kisah akan perasaan keinginan wanita itu.

2. Tidak sensitif terhadap perasaan wanita yang prihatin dalam sesuatu perkara dan pasangan hanya memandang remeh segala pandangan wanita.

3. Tidak peka pada hari-hari istimewa pasangan dan kena diberitahu pada pasangan mengenai hal itu.

4. Memuji wanita lain di depan isteri/teman wanita.

5. Menyindir mengenai imej dan personaliti isteri/teman wanita dan membandingkan dengan wanita lain.

6. Tidak menjamah atau makan makanan yang disediakan kerana dirasakan tidak sedap atau tidak kena selera.

7. Tidak memuji pasangan pada ketika pasangan perlu pujian itu.

8. Suami/teman lelaki lebih suka bercakap dan bergurau dengan teman sekerja wanita atau lelaki berbanding isteri/teman wanita.

9. Kedekut dan tidak suka mengeluarkan belanja untuk keperluan isteri/teman wanita.

10. Suka memerintah dan tidak suka membantu kerja rumah. Suka mengkritik isteri yang sibuk membuat kerja rumah, tetapi tidak mahu menolong.

11. Selalu keluar rumah dan balik lewat, tetapi tidak memberitahu sebab mengapa pulang lewat dan sebagainya.

12. Tidak suka membeli buah tangan pada anak dan isteri apabila balik dari kerja dan sebagainya.

13. Tidak suka berhubung dengan telefon dan sistem pesanan ringkas (SMS) jika ada kerja luar atau berpergian.

14. Suami melebihkan ibu bapa dan adik beradiknya dan sanggup berhabisan untuk mereka, tetapi tidak mempedulikan keluarga sendiri.

15. Sering memberi pujian dan senyuman yang mesra untuk orang lain, tetapi dengan pasangan atau anak isteri garang dan tidak mesra.

16. Ada duit digunakan untuk belanja rakan dan saudara mara sedangkan anak isteri di ketepikan.

17. Mudah mesra dengan orang lain, tetapi tidak mesra dengan keluarga sendiri.

18. Bila balik kampung isteri, bersikap dingin dan tidak mesra.

19. Tidak membela anak isteri apabila ada saudara mara dan ipar duai menyindir kekurangan anak isteri.

20. Tidak suka menemani isteri membeli belah kerana malas hendak melayan isteri

21. Tidak suka membelai mesra anak isteri pada saat anak isteri memerlukan seperti anak isteri sakit atau meraikan kejayaan mereka.

22. Suka bercakap kasar dan menengking pada anak isteri.

23. Tidak suka meraikan hari istimewa isteri seperti isteri naik pangkat dan sebagainya.

Mengapa wanita suka merajuk?

(Bagi soalan ini ditujukan kepada responden lelaki yang berada dalam kategori umur 25 – 47 tahun. Responden lelaki ini berada dalam kategori bujang dan yang sudah berumahtangga).

1. Wanita suka melihat sesuatu perkara remeh bagi lelaki itu sebagai perkara besar, contohnya soal pilih gerai makan. Wanita cerewet mengenai pemilihan gerai makan sehingga suka tarik muka jika gerai itu tidak berkenan di hati sedangkan lelaki anggap soal makan di mana saja boleh.

2. Wanita sensitif tidak tentu pasal kerana inginkan perhatian sedangkan lelaki banyak perkara penting yang mereka hendak fikir.

3. Wanita suka sangat diberikan perhatian dan manja tidak bertempat dan sikap ini menyebabkan mereka sentiasa ‘syok sendiri’ dan suka dipuji, jika tidak dipuji mereka akan merajuk.

4. Wanita terlalu perasan dan mudah menjeruk perasaan kerana sering mengharapkan lelaki memahami mereka sedangkan mereka tidak mahu memahami lelaki.

5. Lelaki tidak suka menunjukkan perasaan mereka melalui kata-kata, tetapi hanya memerhati dan bersikap tanggungjawab pada wanita. Wanita kena menerima hakikat itu.

6. Suka membeli-belah terlalu lama hingga membosankan lelaki, ini sebabnya lelaki malas dan tidak beri perhatian pada sikap wanita yang suka sangat menghabiskan masa untuk tujuan itu.

7. Terlalu banyak cakap mengenai diri orang lain dan mudah ke arah ‘mengata dan mengutuk’ jika dilayan kata-kata mereka, ini menyebabkan lelaki suka berdiam diri.

8. Lelaki lebih suka menyuarakan perasaan hati mereka melalui perbuatan dan bukan perkataan.

9. Lelaki suka berdiam diri dan tidak suka bising dan ini tidak bermakna mereka tidak prihatin kepada teman wanita atau anak dan isteri.

10. Lelaki tidak suka diperintah, dikongkong dan dikawal dan jika isteri atau teman wanita melakukan pengawalan itu pada lelaki, lelaki akan bosan dan tidak akan memberi perhatian kepada apa juga permintaan wanita.

11. Wanita kurang bijak dalam melahirkan kasih sayang melalui perbuatan menunjukkan kasih sayang pada pasangan, tetapi hanya mengharapkan pasangan memberi kasih sayang itu.

12. Jangan terlalu bergantung pada suami dan teman lelaki pada perkara yang mampu wanita lakukan, tetapi wanita suka bergantung harap sangat pada suami dengan tujuan agar suami sentiasa berada di samping mereka. Ini tidak digemari suami/teman lelaki.

13. Wanita mesti memahami diri mereka sendiri dan peranan mereka, dan ubahlah perangai mengikut peringkat umur dan keperluan. Jika masih muda elok juga jika merajuk, tetapi jika sudah mempunyai anak ramai dan berusia, janganlah selalu merajuk – buruk!

14. Wanita jadikan diri mereka contoh yang baik dan merajuk memburukkan persepsi lelaki, jadi janganlah bersikap seperti budak-budak kecil.

15. Wanita suka bertanya itu ini pada suami/teman lelaki tetapi tidak suka pada jawapan yang diberikan oleh suami/teman lelaki. Ini membuatkan suami/teman bosan untuk melayan soalan wanita itu.

16. Wanita banyak maksud dan tujuan dalam perbuatan mereka, jika dilayan, mereka kadangkala mengambil kesempatan daripada keprihatinan yang diberikan kepada mereka.

17. Wanita jangan suka menunjuk-nunjuk kecantikan, kepandaian dan kekayaan mereka dan sebagainya dan inginkan dilayan ala ‘puteri’ kerana kelebihan itu hingga membodohkan lelaki. Lelaki tidak ada minat untuk melayan kerenah wanita seperti itu.

(Sumber: Kajian dijalankan Dr Rusinah Siron pada Januari 2007)