Saturday, March 8, 2008

Menjalankan Tanggungjawab!



Mengundi hak peribadi tapi kesannya pada satu nation! So sekarang kita bagi satu undi pada "dia" yang kita yakin mampu mengepalai kita....



Tempat aku mengundi...di saat aku melangkah..macam-macam bermain dalam kepala aku!!


Fuuuhhhh....selesai! ( yang jalan keluar tu bukan aku..hehehe)

This is an interesting conversation which I had with Anita...last nite:

YUSOF ANITA (3/9/2008 10:35:10 PM): sejak bila plak kau jadi penyokong dap nih ? ni patut kena buang kejer ni
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:35:26 PM): sejak BN tak amik berat pasal kita!
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:37:39 PM): sejak bila pulak.....tak boleh cakap mcm tu....tang naik gaji nak, bila diberi bonus, amik.....
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:38:23 PM): demokrasi tidak mengatakan kita mesti pilih parti tapi kita berhak memilih apa yang terbaik untuk diri kita!
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:39:09 PM): itu betul...tapi sebagai tanda bersyukur, pd pandapat aku laa....sebab kita government servant
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:39:52 PM): baiknya kau..tapi demokrasi is about check and balance! So bukan aku sahaja berkata but the whole nation is sending the message...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:40:16 PM): that it is high time for BN supaya berhati-hati...
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:41:22 PM): bukan soal baik ke tak....bagi aku ini soal prinsip...kalau aku laa...kalau tak suka kerajaan, jgn makan gaji dengan kerajaan, bukak bisnes sendiri puas hati...and after that terserahlah nak pilih siapa pun
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:41:42 PM): pasal tu aku bukak bisnes sendiri!
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:42:02 PM): tapi kau still kakitangan kerajaan, dont forget that
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:42:24 PM): makcik....ramai lagi yang bangkang BN tau...bukan aku sorang!
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:43:19 PM): itu aku tau...dan aku tak kata pemimpin BN tu semuanya bagus.......but it's just dat da fact dat we're government servants, so kita septutnyalah be loyal to government
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:43:57 PM): sapa kata i tak loyal but ini soal pilihan kita atau kita pilih?
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:44:22 PM): pilihan kita memang BN tapi kita pilih siapa yang mampu jaga kita...
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:44:42 PM): well, mengundi tu hak individu....cuma bila kau kaya kau pilih DAP....bagi aku, entahlah mungkin kau dah lupa sejarah 13 Mei kot
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:44:49 PM): kata
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:45:10 PM): aku tak lupa dan kita bagi BN lima tahun untuk merubah rencana ini...
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:46:16 PM): aku bukan nak pertikai kebebasan mengundi kau...tapi why DAP? Kalau pun nak bagi BN terjaga dari mimpi yg panjang, kan masih ada parti pembangkang lain yg terajunya org islam....kenapa mesti pilih parti yg terang2 anti islam?
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:46:46 PM): mana ada PAS kat kawasan aku...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:46:57 PM): hanya BN atau DAP dan calon semua cina n india
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:48:08 PM): kalau ikut hukum quran, kita wajib pilih pemimpin islam, tapi kalau dah tak ada, kalau aku jadi kau, then tak perlu undi, sebab di akhirat nanti kita akan disoal yg kita pilih sebagai pemimpin kita
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:48:27 PM): siapa yg kita pilih
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:48:49 PM): kalau aku pilih BN pun, still cina gak!
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:49:19 PM): sebab tu laa aku cakap.....kalau aku jadi kau, then aku tak pilih sapa2.......
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:49:36 PM): but i'm truly surprised laa bila kau pilih DAP, walaupun itu hak kau
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:50:01 PM): sebab bagi aku BN perlu bangun dan berubah..
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:51:17 PM): aku pun rasa macam tu juga.....tapi seandainya laaa keputusan pilihanraya semalam berpihak pada DAP, depa menang 2/3....agak2nya ada tak yg termenyesal
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:51:47 PM): bab tu tak mungkin..
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:51:56 PM): tapi bagus kalau kini mrk sedar ..
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:53:05 PM): pasal apa pulak tak mungkin ??? Semua kerusi yg BN letak calon, DAP pun ada calon juga....dan kalau ramai melayu yg sealiran dgn kau memangkah DAP semalam, apa yg aku cakap ni tak mustahil jadi kenyataan
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:54:04 PM): instict aku mengatakan bn tetap menag tapi tipis sebab johor, melaka kubu kuat mereka..kesilapan bn ialah terlalu fokus pada kelantan sehingga lupa negeri lain...
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:55:20 PM): itu adatlaa, sebab BN nak tawan Kelantan. Masa kempen PR je BN sebuk kat sana, all dis while bila pulak kita tak dapat pembangunan ? Tp bila jadi camni,yg ruginya adalah kita org melayu sendiri....
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:55:59 PM): cina satu hati pilih DAP, kita yg melayu dah berpecah 3, termasuk kau yg pilih DAP, dah pecah 4
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:56:03 PM): kita dah lama rugi..so biarlah kerugian ini menyedarkans emua pihak..
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:56:31 PM): aku bukan berpecah..aku nak wakil melayu naik bukan wakil cina walau dari mana parti seklaipun...
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:56:54 PM): yg wakil DAP kat tempat kau undi tu melayu ke
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:57:40 PM): tak...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:57:51 PM): tempat aku cina dan india...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 10:58:11 PM): so aku bagi kat dap untuk parlimen dan BN untuk DUN
YUSOF ANITA (3/9/2008 10:59:41 PM): wutever......benda pun dah lepas kan ??? fter dis, tenguklaa....apa saja kerajaan nak buat utk kepentingan org melayu tak kan mudah mcm dulu sebab dah ramai cina DAP dlm parlimen, so diaorg tak kan nak diam je...anak2 kita la nanti jadi mangsa
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:00:32 PM): maka dalam tempoh 5 tahun ni, orang melayu mesti kerja keras n jangan harap jalan mudah supaya mereka tahu menghargai apa yang mereka ada seperti cina dan india...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:00:44 PM): we need to buckle up..
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:01:53 PM): yeah.....itu betul sangat2....BN memang terkejut beruk bila menang 60% je kerusi parlimen, 2004 dulu menang 90%...itu yg buat BN over confident kot
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:02:35 PM): mereka overconfident!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:03:29 PM): cuma aku rasa tak wajarlaa....especially pengundi kat urban areas, masa tempat depa belum maju, undi BN, bila dah maju & tak perlu nak bangun apa2 lagi, undi pembangkang.....semata2 terpedaya dgn janji nak turun harga minyak & turun harga barang...mana letak common sense ? Isu minya, is a global issue
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:03:57 PM): it is not about that, it is more of BN dah masuk comfort zone...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:04:25 PM): itu silap BN, silap pengundi ialah tak guna otok, senang sangat makan janji pembangkang
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:04:28 PM): otak
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:04:43 PM): kau just imagine ya
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:04:59 PM): minyak kat msia ni baru rm1.92 per litre semua dah bising'
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:05:14 PM): minyak kat Laos berapa ? RM4.50 kalau tak silap aku
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:05:22 PM): kat India, RM5 per litre
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:05:34 PM): dengan kemiskinan depa, kau bayangkan betapa susahnya hidup diaorg
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:05:52 PM): kita yg so much mkora affordable, baru bayar rm1.92 dah kecoh satu negara
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:05:59 PM): more
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:06:19 PM): agreed but BN perlu lebih bijak menyusun strategi supaya mereka tidak terlalu menampakkan ketamakan mereka untuk kroni..itu masalahnya..
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:07:45 PM): kau rasa2laa....kalau pembangkang naik, depa tak utamakan kroni ke ? To me, humans r humans laa....dapat je kuasa, dah tentu apa2 hal kembungkan poket sendiri dan bagi keutamaan pada kroni sendiri, tak kira laa PAS ke, PKR ke DAP ke, sama je semua....sebab dia belum dpt kuasa dia kata laa BN kroni, tunggu la bila dia dpt kuasa
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:08:06 PM): so...kita pilih untuk jaga diri sendiri!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:08:36 PM): sapa yg kita pilih yg akan tentukan nasib kita, anak kita & cucu cicit kita
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:09:44 PM): aku tak tau laa......bagi aku, kita ni, hidup selesa dah, nak buat apa take da risk pada sesuatu yg belum pasti ?? kalau miskin melarat tu, kot laa nak tukar angin
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:10:49 PM): bagi aku, inilaa pelajaran yg paling berguna bila aku compare negara aku dgn negara tempat aku visit, i always appreciate being malaysian and having a gud government
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:11:20 PM): pun agreed so kalau kita nak terbaik dari BN, mesti bagi mereka bangunkan jentera mereka dan kita sebagai pengundi akan menilai semula 5 tahun lagi...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:12:29 PM): iyalah.....aku rasa BN pun dah bedah siasat sampai licin segala organ2 dalaman nak kenal pasti kelemahan, so hopefully we'll see positive changes laa after dis
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:12:52 PM): but frankly, aku teramat2 kesal bla DAP menang banyak kat Perak ni
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:13:59 PM): sebab ramai cina dah marah dgn BN
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:14:00 PM): kau bayangkan....dah keluar paper ari ni kononnya wakil PAS akan naik jadi MB Perak, dah dipersetujui bersama oleh DAP & PKR, tup2 berita tadi, DAP kata depa nak buat mesyurata tergempar untuk putuskan sapa aakan jadi MB Perak
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:14:12 PM): kita akan dapat MB cina!
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:14:30 PM): satu tamparan hebat pada penduduk perak terutama melayu!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:14:38 PM): haa...tau pun
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:14:39 PM): maka melayu dah tak boleh layu!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:15:25 PM): itu yg DAP nak bangkitkan tapi sebenarnya dalam perlembagaan dah kata, negeri yg ada sultan, MB mesti kena melayu, but since DAP menang banyak, now dia dah nak tunjuk taring
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:15:38 PM): sebab tu aku ckp....jangan sesekali lupa pd peristiwa 13 mei
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:15:43 PM): cina ni pantang diberi kuasa
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:15:58 PM): it is ok...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:16:13 PM): kadang-kadang bila dah tersadung baru nak terngadah!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:16:19 PM): dulu tahun 1969 DAP baru menang sikit, tapi Karpal Singh dgn team dia berarak satu KL nak sembelih org melayu
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:16:29 PM): itu baru menang sikit dan itu tahun 1969 my frennn
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:17:25 PM): tenguklaa nanti......apa keputusan DAP....silap aribulan berulang balik 13 mei kat Perak ni, tapi jadi 13 mac laa
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:17:51 PM): kita dah semakin bijak berbicara menggunakan minda dari emosi...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:18:25 PM): itu melayu....cina tak kan bagi chance punya...dia dah menang
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:19:17 PM): kita dah semakin maju dan sudah faham maksud MALAYSIAN!
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:19:35 PM): kalau cina still nak berkeras, kita ada perlembagaan..
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:20:22 PM): kita tu siapa ? definitely bukan DAP.....kalau DAP faham maksud malaysian, kenapa balik2 isu perkauman yg yg jadi modal utama depa bila berkempen ? Sengaja nak bangkitkan sentimen kaum
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:21:20 PM): kita melayu kena bijak mengawal emosi...supaya tidak mengikut cina dan bn kena susun strategi untuk satukan semua melayu bukan hanya di kalangan mereka sahaja..
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:22:29 PM): kalau DAP demand perlembagaan diubah, so dat depa dapat wakil cina jadi MB Perak, camna ?
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:23:01 PM): jgn lupa dia dah menang banyak kat Perak, so dia ada hak utk demand
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:23:21 PM): itu kena wait and see...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:23:30 PM): esok pagi kita akan tahu...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:23:46 PM): malam ni mereka meeting kat Penang!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:24:36 PM): yes, wait n c....harap2 adalaa dlm kalangan DAP tu yg pakai otak sikit, kalau tak...tunggu je la bala sampai
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:25:18 PM): hahahahaha...aku rasa kalau kita dapat MB cina, kompom azlan dah kena suap! Azlan kan lawyer..hakim negara lagi...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:25:52 PM): yg aku terkejut sangat, cos dah keluar paper mengatakan PKR & DAP setuju, wakil PAS yg jadi MB, tup2 depa kata nak meeting...tu bukan maknanya ada yg dah masuk jarum ke
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:26:41 PM): persoalannya, ini kali pertama berlaku dlm sejarah pilihanraya, DAP menang di sebuah negeri bersultan...dulu2 DAP menang kat Melaka, Penang, so tak laa jadi isu sangat
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:27:10 PM): kalau Ketua Menterinya cina
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:28:56 PM): kita masih majoriti walau tipis!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:29:59 PM): sebab tu laa aku cakap tadi.....kira nasib baik kita menang majoriti walau tipis....kalau ramai melayu yg mcm kau pangkah DAP semalam, hahaha......
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:30:58 PM): si rudy yg baru balik melepak pun cakap kat aku dah ramai melayu yg menyesal tak pangkah BN semalam, kahkahkah
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:31:10 PM): dia ada kat sebelah aku nih
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:32:12 PM): well..
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:33:15 PM): maksud aku, melayu yg kat perak laa, cos tak sangka DAP menang besar kat sini
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:33:36 PM): jadi sekarang semua melayu dapat pengajaran kan?!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:34:18 PM): iyalaa dapat pengajaran, tapi as I said, tuhan tu masih nak tolong, so lepas ni bukan BN saja kena beringat, melayu pun kena beringat sama
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:34:45 PM): bila undi melayu dah pecah 3 atau 4, yg untung tetap cina jugak
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:35:08 PM): dan yg bersorak pun tetap cina jugak
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:36:13 PM): kau bayangkan betapa panasnya hati aku bila si Sara Amelia cakap, kawan dia, cina Malaysia laa tapi dpt scholarship belajar kat S'pore, berjaga sampai 4 pagi sebab nak follow result election dan dia kata "It's well worth da time"
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:36:27 PM): for me toooo...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:36:50 PM): apa maksudnya tu ? Dia happylaa pembangkang especially DAP menang banyak, kurang hajor punya cina, tak sedar diri sapa yg bagi dia scholar kalau bukan kerajaan !!!
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:37:25 PM): look..the malay and UMNO dah terlalu lama leka!\
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:37:54 PM): for me baik rugi sekarang dari kita rugi terus sebab kalau kita menang kali, 5 tahum lagi kita akan kalah terus!
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:37:59 PM): fikirkan pula...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:38:39 PM): aku tau tuuu......aku setuju 100%, yg aku terkilan sangat cos Perak jatuh ke tgn DAP
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:38:56 PM): aku tak tau laa kau camna, may be kau happy cos kau pangkah DAP
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:38:57 PM): hari ini, tahun ini..tidak 5 tahun lagi...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:39:21 PM): sebab kalau kita tak radikal dalam membuat keputusan maka hasilnya tidak akan hebat!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:41:01 PM): fikir jauh2 Cik Pah....kau ingat kalau DAP dapat Msia ni, anak cucu kita boleh belajar kat overseas ke ? Baikla dia hantar anak2 cina yg pencapaian akademik jauh lebih baik dari melayu, sebab kan kerajaan ni BN pimpin laa....merasa anak melayu belajar tinggi cos kita ada quota melayu, baik dlm msia atau luar msia...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:41:28 PM): look...kau nak melayu jadi bangsa subsidi ke?
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:42:05 PM): look......r u denying da fact dat memang melayu kalah dalam banyak aspek berbanding cina ?
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:42:27 PM): yes...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:42:35 PM): kalau tak kerana subsidi yg kerajaan bagi tu kita ni pun entah2 tak kan jadi cikgu laa
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:42:49 PM): silap2 menoreh getah je
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:42:55 PM): hei...i deserve my 'A' in english k..
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:43:08 PM): kau tak faham maksud aku
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:44:02 PM): what i'm trying to say here is, kalau DAP menang, akan terhapuslaa hak isitimewa org melayu....sebab kan ada hak isitimewa tu laa, merasa anak melayu kita berjaya
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:44:32 PM): we, as teachers should be da 1st to realize dis fact
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:44:43 PM): kalau keluar result spm, sapa yg excel, melayu ke cina
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:44:58 PM): i faham..but anak melayu kena bangun sendiri dan jangan harap tingkat..
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:45:05 PM): tapi kenapa melayu yg penuh kat universiti2 kerajan, dan lebih banyak melayu dp t peluang belajar overseas
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:45:11 PM): cina sebab melayu harap subsidi...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:45:22 PM): aku tak mau melayu jadi bangsa subsidi...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:46:10 PM): aku selalu anggap melayu ni macam sleeping dragon..ada power tapi tak sedar!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:46:57 PM): walau tak mau sekali pun....kenyataannya melayu memang susah nak beat cina lebih2 dalam akademik...why ??? cs cina kaya ada duit boleh bg yg terbaik utk education anak2 dia...kalau tak kerana subsidi ni....aku tak boleh imagine apa nasib org melayu...kau jgn lupa berapa ramai melayu yg miskin kat luar sana...compare dgn cina, berapa ramai cina yg miskin ? Boleh bilang dgn jari laa
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:47:41 PM): pasal tu malays yang dah kaya jangan tidur dan nak kayakan poket sendiri...semua kena reform minda...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:48:53 PM): soalnya, yg akan jadi mangsa kerana tersilap memangkah ni, adalah melayu, lebih2 lagi melayu yg susah...menteri2 tu apa kesah, abis2 pun kalah kerusi, hilang kuasa je, duit tetap banyak juga...impak yg paling besar jatuh kat sapa ?
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:49:06 PM): kalau kau dah nampak tu semua, apa cara terbaik nak bagi malay bangun???
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:50:50 PM): melayu kena bersatu, dan berbalik kepada landasan islam, itu je caranya.....BN kena dengar sikit cakap org PAS sebab apa yg PAS cakap tu ada juga yg betul...kalu dulu, aku mmg tak sokong PAS tapi melihatkan kehebatan calon2 PAS pd pilihanraya tahun ni...ramai yg ada PhD atau ada Ir., so kena bekerjasama, itu yg terbaik
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:51:30 PM): but definitely bukan sokong DAP....sorrylaaa my fren
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:51:34 PM):
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:51:54 PM): hey..ko tak tanya 4 tahun dulu aku sokong siapa!!!
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:52:24 PM): sebenarnya aku selalu ikut perkembangan PKR
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:52:47 PM): so aku tahu strategu anwar untuk menag kerusi PM 5 tahun lagi!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:53:07 PM): itu aku tak perlu tanya, yg lebih penting, aku rasa kau perlu pertimbangkan dgn terperinci siapa yg sepatutnya dipilih...kalau dlm Islam, dah tentu terang2 WAJIB KITA PILIH ORG ISLAM....
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:53:15 PM): malangnya tahun ni tak ada calon PKR langsung untuk Taiping dan dun aulong...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:53:39 PM): hahaha.....kau sokong Anwar ke ? Sesumpah tu...bla2 masa boleh tukar warna
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:53:50 PM): if u get wut i mean
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:54:00 PM): hahahahahaha...itu aku tak kan lawan cuma bagi aku melayu perlu dibangunkan dari mimpi...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:54:20 PM): setuju, setuju sangat
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:54:23 PM): thank you!
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:55:04 PM): aku tak nak mati nanti kena soal....sapa aku pilih sebagai pemimpin....org islam ke atau kafir laknatullah
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:55:18 PM): so biarlah kita dihentak dan dihenyak dek pembangkang 5 tahun ni supaya anak-anak kita akan berusaha lebih keras kerana mereka akan sedar peluang mereka semakin kecil dan mereka kena usaha 10 kali kuat dari cina atau india...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:55:31 PM): aku selalu baca jauh ke depan...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:56:28 PM): so tak bermakna aku bagi pada dap mengatakan aku nak dap ibarat kalau aku rotan anak aku tak bermakna aku nak bunuh anak aku...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:57:20 PM): berusaha pun....kalau sosio ekonomi tak mengizinkan kerana kemiskinan yg membelenggu....nak tusyen tak mampu, nak beli workbook pun tak mampu, camna nak bersaing ? ikir2kan....kurang2nya ada juga BN bagi buku teks percum...org miskin tu jgn kata nak htr anak tusyen, jgn kata nak beli workbook, apa yg ada ??
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:57:23 PM): sebab tu nita, anak2 aku sekolah cina dan bila mereka besar mereka dihantar ke jeddah untuk mendalami al quran pula...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:58:43 PM): itu bagi yang tak mampu..maka mereka akan terus kata tak mampu...bagaimana pula yang mampu tapi macam nak mampus je aku tengok cara hidup mereka..anak2 hisap dadah..lepak merata-rata...perabis duit mak bapak tak tentu hala dan mak bapa pula layan sebab alasan mereka mampu dan sayangkan anak...itu otak kat mana?
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:58:49 PM): hey....i never question da ok....anak aku pun dulu sekolah cina juga....yg kita bahaskan sekarang, adalah kenapa mesti DAP jadi pihan kau......kalau kau pilih PAS or even PKR ke (hahaha) aku tak laa kesah sangat
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:59:04 PM): sebab PKR dan PAS tak ada..
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:59:10 PM): dan aku tetap akan mengundi...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/9/2008 11:59:24 PM): itu hak aku..cuma agenda aku ialah melayu mesti bangun...
YUSOF ANITA (3/9/2008 11:59:55 PM): ok laa.....memang mengundi tu hak individu...but anyway...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:00:00 AM): kalau BN menang pun, taiping tetap di tangan cina...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:00:09 AM): so UMNO tetap akan leka...
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:00:18 AM): adakah aku satu2nya manusia yg mempertikaikan kau pangkah DAP ?
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:00:25 AM): tidak!
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:00:36 AM): how about org2 lain yg tau kau pangkah DAP...and wut did they say bout it
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:00:45 AM): member pun tak terkata bila aku minta t-shirt dap!
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:01:05 AM): hahahah..dia edar tshirt BN dan aku minta tshirt dap!...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:01:34 AM): so bila semalam dap menang, itu sudah menunjukan aku sedar apa yang akan berlaku...dan dia tahu...
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:01:37 AM): so maknanya bukanla sesuatu yg pelik bila aku ajak kau berbahas tentang perkara ni
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:01:45 AM): nope!
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:04:02 AM): so agenda aku panjang sebenarnya bukan berhenti setakat memangkah..
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:04:32 AM): sekarang ni aku galakan melayu tanam cendawan untuk matikan toke cina yang tak kasi org tiru cara dia...
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:04:46 AM): dan aku juga nak tubuhkan KPW dalam kampung aku...
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:05:46 AM): itu agenda kau secara peribadi....tapi as teacher, septutnya agenda utama kau adalah brain wash anak2 didik melayu kau kat sekolah tuuu...aku dah tak ke sekolah, kalau tak, itu yg akan aku lakukan'
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:07:34 AM): stail aku tak banyak cakap...aku buat jeee dan sekeliling akan nilai..
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:07:44 AM): okey then...gud luck to u...gotta go now, dah midnite ni, rudy pun dah bising nak pakai internet
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:08:32 AM): sorry kalau terkasar bahasa
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:09:03 AM): hahahaha...it is not about kasar bahasa la..yang penting kita luah apa yang terbuku...no hard feeling la...
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:09:25 AM): aku kan bersopan antun & berbudi bahasa
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:09:37 AM): uweeekkk
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:09:46 AM): hahahahah..
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:09:54 AM): ok....rudy dah ngamuk2 ni
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:10:03 AM): talk to u later
SHARIFAH CHE HASSAN (3/10/2008 12:10:04 AM): bye..
YUSOF ANITA (3/10/2008 12:10:10 AM): bye

~kena edit sikit-sikit supaya tidak menyinggung mereka sama ada yang hidup atau yang mati!

4 comments:

Pak Ngah: said...

:: salam... suatu dialog yang menarik... berlangsung sekitar satu setengah jam... mampu mencuit minda...

:: bagaimana jika akhirnya BN merupakan satu parti... bukannya gabungan parti2...???

Sharifah Hassan said...

Salam kembali,

~ Berfikir panjang PakNgah? Tapi tentunya pemikiran itu lebih mantap dari saya...hehehehe!!

~ Sentiasa memandang BN sebagai satu parti tetapi sentiasa juga memandang Melayu sebagai satu bangsa!

Pak Ngah: said...

:: salam...

:: BN merupakan gabungan parti2... kalau tak silap... 14 kesemuanya... bukannya satu parti...

:: dan jika ini berterusan... kita mungkin masih jauh untuk mencapai negara bangsa Malaysia... emmmm...

Sharifah Hassan said...

Salam kembali,

Saya nampak maksud PakNgah,

Walaupun BN ialah gabungan 14 parti , kita tetap hidup berpaksikan kepada satu parti sahaja. Disitulah punca kejatuhan BN kerana tidak akan ada parti kedua yang membuat penilaian semula terhadap perancangan dan pelaksanaan dasar negara.

Untuk saya, BN adalah satu parti walaupun gabungan 14 parti. Dan saya masih memerlukan parti kedua untuk membuat check and balance.

BN dan BA perlu ada defence mechanism yang telus supaya rakyat dapat membuat pilihan berdasarkan prestasi dan pencapaian bukan janji dan manifesto semata...

Malaysia tetap wujud dengan MALAYSIAN kerana kita bermula dengan kanak-kanak usia "0" bukan muda-mudi "21" tahun...Memang betul lah seperti kata PakNgah, kita masih jauh lagi untuk mencapai negara bangsa Malaysia sebab kanak-kanak tu belum pandai bercakap lagi...heheheheh!