Tuesday, April 29, 2008

Which tree is for you?

Which tree did you fall from?

APPLE TREE (the Love)
Dec 23 to Jan 01, Jun 25 to Jul 04
of slight build, lots of charm, appeal, and attraction, pleasant aura, flirtatious, adventurous, sensitive, always in love, wants to love and be loved, faithful and tender partner, very generous, scientific talents, lives for today, a carefree philosopher with imagination.

FIR TREE (the Mysterious)
Jan 01 to Jan 11, Jul 05 to Jul 14
extraordinary taste, dignity, sophisticated, loves anything beautiful, moody, stubborn, tends to egoism but cares for those close to them, rather modest, very ambitious, talented, industrious, uncontented lover, many friends, many foes, very reliable.

ELM TREE (the Noble-mindedness)
Jan 12 to Jan 24, Jul 15 to Jul 25
pleasant shape, tasteful clothes, modest demands, tends not to forgive mistakes, cheerful, likes to lead but not to obey, honest and faithful partner, likes making decisions for others, noble-minded, generous, good sense of humor, practical.

CYPRESS TREE (the Faithfulness)
Jan 25 to Feb 03, Jul 26 to Aug 04
strong, muscular, adaptable, takes what life has to give, content, optimistic, craves money and acknowledgment, hates loneliness, passionate lover which cannot be satisfied, faithful, quick-tempered, unruly, pedantic, and careless.

POPLAR TREE (the Uncertainty)
Feb 04 to Feb 08, May 01 to May 14, Aug 05 to Aug 13 , Aug 14 to Aug 23
looks very decorative, not very self-confident, only courageous if necessary, needs goodwill and pleasant surroundings, very choosy, often lonely, great animosity, artistic nature, good organizer, tends to lean toward philosophy, reliable in any situation, takes partnership seriously.

CEDAR TREE (the Confidence)
Feb 09 to Feb 18
of rare beauty, knows how to adapt, likes luxury, of good health, not in the least shy, tends to look down on others, self-confident, determined, impatient, likes to impress others, many talents, industrious, healthy optimism, waiting for the one true love, able to make quick decisions.

PINE TREE (the Particular)
Feb 19 to Feb 28, Aug 24 to Sep 02
loves agreeable company, very robust, knows how to make life comfortable, very active, natural, good companion, but seldom friendly, falls easily in love but its passion burns out quickly, gives up easily, everything disappointments until it finds its ideal, trustworthy, practical.

WEEPING WILLOW (the Melancholy)
Mar 01 to Mar 10, Sep 03 to Sep 12
beautiful but full of melancholy, attractive, very empathetic, loves anything beautiful and tasteful, loves to travel, dreamer, restless, capricious, honest, can be influenced but is not easy to live with, demanding, good intuition, suffers in love but finds sometimes an anchoring partner.

LIME TREE (the Doubt)
Mar 11 to Mar 20, Sep 13 to Sep 22
accepts what life dishes out in a composed way, hates fighting, stress, and labor, dislikes laziness and idleness, soft and relenting, makes sacrifices for friends, many talents but not tenacious enough to make them blossom, often wailing and complaining, very jealous but loyal.

OAK TREE (the Brave)
Mar 21
robust nature, courageous, strong, unrelenting, independent, sensible, does not like change, keeps its feet on the ground, person of action.

HAZELNUT TREE (the Extraordinary)
Mar 22 to Mar 31, Sep 24 to Oct 03
charming, undemanding, very understanding, knows how to make an impression, active fighter for social ause, popular, moody, and capricious lover, honest, and tolerant partner, precise sense of judgment.

ROWAN TREE (the Sensitivity)
Apr 01 to Apr 10, Oct 04 to Oct 13
full of charm, cheerful, gifted without egoism, likes to draw attention, loves life, motion, unrest, and even complications, is both dependent and independent, good taste, artistic, passionate, emotional, good company, does not forgive.

MAPLE TREE (Independence of Mind)
Apr 11 to Apr 20, Oct 14 to Oct 23
no ordinary person, full of Imagination and originality, shy and reserved, ambitious, proud, self-confident, hungers for new experiences, sometimes nervous, has many complexities, good memory, learns easily, complicated love life, wants to impress.

WALNUT TREE (the Passion)
Apr 21 to Apr 30, Oct 24 to Nov 11
unrelenting, strange and full of contrasts, often egotistic, aggressive, noble, broad horizon, unexpected reactions, spontaneous, unlimited ambition, no flexibility, difficult and uncommon partner, not always liked but often admired, ingenious strategist, very jealous and passionate, no compromise.

CHESTNUT TREE (the Honesty)
May 15 to May 24, Nov 12 to Nov 21
of unusual beauty, does not want to impress, well-developed sense of justice, vivacious, interested, a born diplomat, but irritates easily and sensitive in company, often due to a lack of self confidence, acts sometimes superior, feels not understood loves only once, has difficulties in finding a partner.

ASH TREE (the Ambition)
May 25 to Jun 03, Nov 22 to Dec 01
uncommonly attractive, vivacious, impulsive, demanding, does not care for criticism, ambitious, intelligent, talented, likes to play with fate, can be egotistic, very reliable and trustworthy, faithful and prudent lover, sometimes brains rule over the heart, but takes partnership very seriously.

HORNBEAM TREE (the Good Taste)
Jun 04 to Jun 13, Dec 02 to Dec 11
of cool beauty, cares for its looks and condition, good taste, is not egoistic, makes life as comfortable as possible, leads a reasonable and disciplined life, looks for kindness and acknowledgement in an emotional partner, dreams of unusual lovers, is seldom happy with its feelings, mistrusts most people, is never sure of its decisions, very conscientious.

BEECH TREE (the Creative)
Dec 22
has good taste, concerned about its looks, materialistic, good organization of life and career, economical, good leader, takes no unnecessary risks, reasonable, splendid lifetime companion, keen on keeping fit (diets, sports, etc.)


BIRCH TREE (the inspiration)
Jun 24
vivacious, attractive, elegant, friendly, unpretentious, modest, does not like anything in excess, abhors the vulgar, loves life in nature and in calm, not very passionate, full of imagination, little ambition, creates a calm and content atmosphere
.

FIG TREE (the Sensibility)
Jun 14 to Jun 23, Dec 12 to Dec 21
very strong, a bit self-willed, independent, does not allow contradiction or arguments, loves life, its family, children and animals, a bit of a social butterfly, good sense of humor, likes idleness and laziness, of practical talent and intelligence.

OLIVE TREE (the Wisdom)
Sep 23
loves sun, warmth and kind feelings, reasonable, balanced, avoids aggression and violence, tolerant, cheerful, calm, well-developed sense of justice, sensitive, empathetic, free of jealousy, loves to read and the company of sophisticated people.

Apa Yang Lelaki Mahu?

1. Ingin menguasai, mahu kerja keras dan pencapaiannya dihargai.Menguasai tidak bermaksud menguasai perempuan. Lelaki dilahirkan dengan naluri utk keluar dan menguasai dunianya menunjukkan kebolehan, bekerja melaksanakan tanggungjawab dan mencapai yang terbaik. Misalnya anda harus memahami betapa pentingnya kerjaya bagi seorang lelaki. Kiranya suami kehilangan kerja, dan anda berkata, "Tak apalah asal saja kita saling menyintai...", kata2 ini tidak dpt membantu menghilangkan rasa kecewa dan dukacita. Kata2 yg sesuai adalah dengan menyatakan empati (bukan sekadar simpati), rasa apa yg sdg suami rasai, betapa pentingnya anda memahami erti pekerjaan yg ingin dilakukan, tanggungjawab yg ingin ditunjukkan serta sumbangan yg ingin diberikan. Dunia lelaki tertumpu kepada kerjanya, ttg apa yg yg dilakukan dan ingin dilakukannya. Berilah galakan dan sokongan utk lelaki menunjukkan kebolehan, membuktikan, meningkatkan kerja atau kerjayanya dan hargai sumbangannya supaya dia sentiasa merasa kuat, berkuasa dan bertenaga.
2. Mahu memainkan peranan menyediakan dan memberi perlindungan.Tanyalah mana-mana suami yg isterinya bekerja, dia lebih senang sekiranya isterinya tidak perlu bekerja dan dia menyediakan segala-galanya. Bukan utk mengongkong atau menyekat kebebasan tetapi ia dtg dari rasa tanggungjawab, kasihan dan simpati terhadap beban tugas di rumah yg telah cukup berat. Rasa menyusahkan isteri menjejaskan penilaian harga dirinya. Sekiranya terpaksa bergantung kepada perempuan, lelaki sejati akan merasa dirinya lemah, dayus dan rendah harga diri. Lelaki perlu difahamkan apabila perempuan bekerja bukan kerana lelaki tidak mampu tetapi bertujuan sama-sama memainkan peranan, sama-sama membantu meringankan beban demi kehidupan bersama yg lebih stabil dan bahagia.
3. Mahukan autoriti untuk memimpin dan berkhidmat.Perempuan akan sentiasa memberi peluang dan mengharapkan lelaki untuk memimpin dan berkhidmat tanpa perlu lelaki memintanya. Inilah yg diharapkan oleh isteri terhadap suaminya. Persoalannya ialah kadang2 ia tak terjadi spt yg diharapkan kerana kekeliruan antara memberi autoriti dan mematuhinya. Penting di sini ialah mencari persetujuan. Belajar menjadikan kemahuan anda sbg kemahuannya. Disebabkan ego, lelaki kadang2 tidak mahu mengalah walaupun menyedari dia bersalah. Rahsia lelaki, dia sebenarnya mahu bersetuju, mahu memberi, sentiasa menunggu dan mengharap anda meminta. Dia cuma akan menjadikan apa yg dipinta itu sukar sedikit. Misalnya dia tidak bersetuju tetapi akan beri juga akhirnya. Sekadar menunjukkan pilihan di tgnnya walaupun sebenarnya ia diberi kerana anda yg memintanya.Jgn tidak bersetuju atau mengeluarkan kata2 yg memalukan atau merendahkah kebolehan dan harga dirinya terutama di depan org2 yg dihormatinya spt ibu bapa, mertua, kawan2 atau anak2nya. Anda takkan dpt apa yg anda mahukan dengan berbuat begitu, walaupun dia sebenarnya telah bersedia utk mengalah dan memberi. Di dalam perhubungan, rasa hormat itulah yang diinginkan lelaki utk menyenangkan hatinya memimpin dan berkhidmat.
4. Mahu terlibat, mengambil tahu dan mahu pendapatnya diterima.Lelaki selalu merasa mereka byk idea dan boleh membantu menyelesaikan masalah org lain. Mereka rasa dihargai sekiranya melibatkan diri dlm hal2 yg memerlukan keputusan dibuat sama ada di rmh, pejabat atau di dlm perhubungan biasa di mana saja. Ajaklah lelaki berbincang, walaupun anda rasa anda mempunyai idea yg lebih baik. Mereka mahu mengambil bahagian, bekerjasama memainkan peranan dan sama2 terlibat memegang tanggungjawab. Sekiranya dirasakan lelaki tidak perlu terlibat dlm membuat keputusan, sekurang2nya maklumkan padanya walaupun dlm hal2 kecil kerana ia akan membuatkan suami rasa dihargai.
5. Berkongsi minat dan aktiviti.Lelaki seronok sekiranya dpt berkongsi minat dan aktiviti dgn org lain. Itu sebabnya mereka suka berkawan dan menghargai persahabatan. Kiranya anda tidak mempunyai minat yg sama, cukuplah sekadar menemaninya bersama memerhatikan apa yg dia suka lakukan. Kalau tidak selalu, boleh saja dilakukan sekali sekala bila ada kelapangan. Perempuan berkongsi pengalaman dengan bercerita antara satu sama lain dgn penuh perasaan dan emosi. Lelaki berkongsi pengalaman dengan melakukan aktiviti bersama. Suami memahami bahawa isteri cinta dan sayang padanya, tetapi merasa ragu2 adakah isteri menyukai kegemaran dan aktiviti yg selalu dilakukannya. Di sebalik kejayaan lelaki, berdiri seorang perempuan dibelakangnya. Perempuan yg selalu di sisi berkongsi minat, memberi sokongan moral dan galakan, menolaknya dari belakang utk terus maju ke depan.
6. Dahagakan kemesraan dan layanan.Lelaki dahagakan kemesraan dan layanan, tetapi jual mahal sedikit. Mereka mahu org lain memulakannya dahulu. Lelaki mahu memberi tetapi menunggu sehingga ia diminta. Perempuan selalu berfikir lelaki patut memulakan kerana sifat perempuan yg pemalu, dlm hal ini menunjukkan lelaki yg spt lebih pemalu. Sebenarnya lelaki terkeliru antara rasa malu dan ego. Perempuan yg dpt menambat hati lelaki ialah perempuan yg berani memulakan. Jgn segan dan malu utk meminta dari lelaki atau mengajar melakukan apa yg anda mahu lelaki lakukan pada anda.Perempuan perlu rapat dan mesra utk membolehkannya berkongsi perasaan. Lelaki berkongsi perasaan utk membolehkannya merasa rapat dan mesra. Perempuan perlukan kemesraan dan layanan baik utk merasa dicintai atau disayangi. Lelaki perlukan kemesraan dan layanan baik utk merasa dihormati.Perempuan lebih setia dalam bercinta, lelaki lebih 'flexible' dalam bercinta. Perempuan tetap menyintai walaupun tidak berusaha memberi kemesraan dan layanan baik. Lelaki boleh tertarik kepada org yg memberi layanan mesra (kerana merasa dihormati) walaupun terhadap org yg tidak dicintainya. Lelaki akan setia dalam cintanya apabila merasa dihargai. Kesetiaan itu akan kekal selamanya kerana sebenarnya lelaki dahagakan kemesraan dan layanan perempuan.
Petikan Dari : 2007' SEPTEMBER PEREMPUAN Laman Web Penulis http://www.jiwang.org/portal/redirect.php?url=http://www.mypotensi.com

Monday, April 28, 2008

Sikap dan Pendirian


Aku tergerak untuk berkata-kata apabila membaca blog PakNgah tentang penerimaan kita terhadap pasangan kita dalam perkahwinan.

Kehidupan kepada aku terbahagi kepada dua, hitam putih, positif negatif. Banyak pasangan di sekeliling aku berada dalam keadaan tahap perbezaan hitam putih, positif negatif yang sangat jelas. Akhirnya perbezaan ini apabila tidak dibincang secara terbuka menjadikan ia sebagai "time-bomb" yang meletus tanpa diduga.

Bukannya kita tak boleh menerima perbezaan pasangan kita tetapi persoalannya "sampai bila" perbezaan itu terus berbeza dan masing-masing angkuh dengan perbezaan masing-masing. Jika satu pihak memilih untuk menerima, kenapa tiada ruang untuk satu pihak lagi berubah? Dan sebaliknya.

Keadaan ini seringkali mewujudkan salah faham yang akhir membawa banyak pasangan melayari kehidupan mereka secara berasingan. Si isteri di rumah dengan anak-anak, si suami menghabiskan masa di pejabat kerana bosan dengan sikap si isteri yang terlalu bergantung kepadanya untuk melakukan semua perkara dari bayar bil api sampai bawa anak ke padang permainan.. Kemudian yang bermain di kepala suami ialah "bawalah anak-anak keluar ke perpustakaan ke, atau ke padang permainan ke, atau merayau ke shopping complex...tak perlu menunggu aku semata-mata sahaja. Takkan benda macam tu pun aku kena bagi tau...tak kan lah tak boleh fikir sendiri?"


Apa yang bermain di kepala si isteri pula ialah, "suami aku memang tak ada masa untuk aku. Buat apa dia kawin dengan aku kalau masanya lebih banyak dihabiskan diluar. Aku pun sunyi juga. Ingatkan bila kawin aku akan dapat teman untuk melayan aku, keluar bersama, tengok wayang atau duduk makan berdua...Ini aku kena duduk di rumah, menjaga anak, menjaga makan pakai dan rumah...Mana bahagian aku dalam perkahwinan ini..."

Akhirnya si suami semakin jauh dari isteri dan mula meliar mata memandang dan mencari sesiapa yang boleh mengisi kekosongan. Si isteri di rumah terus memendam rasa dan kekecewaan. Ada masanya dia akan protes dengan tidak memperdulikan makan pakai suami dan anak-anak untuk menarik perhatian si suami...

Maka apa yang berlaku ialah si suami menjadi bosan dengan si isteri dan si isteri merasa kesunyian keseorangan. Masing-masing akan masih dengan tembok dan ego yang akhirnya melarat kepada tersinggung, marah, kecewa dan akhirnya masing-masing membawa diri mengikut haluan sendiri.

Masihkah perlu kita menerima semata-mata keadaan ini?

Bukankah lebih baik kita mula memikirkan sebab musabab mengapa berlakunya keadaan ini dan carilah jalan keluar yang terbaik...Perpisahan belum tentu jalannya kecuali kedua-dua pasangan redha bahawa antara mereka sudah tidak ada jodoh atau masing-masing menyedari bahawa mereka sekadar meneruskan perkahwinan semata-mata kerana anak.

Perkahwinan adalah cantuman dua hati untuk mencapai matlamat dalam kehidupan. Bukan sekadar meramaikan umat Islam semata-mata. Perlu ada keterbukaan dalam perhubungan supaya kedua-dua pihak tahu peranan mereka dalam mengemudikan bahtera mereka. Keterbukaan ini akan membuka ruang bersama yang menutup kebosanan dan kesunyian. Kalau kena digayakan, suami isteri dapat menjadi team yang sama-sama memahami matlamat kehidupan mereka dan bekerja keras untuk mencapai setiap matlamat yang telah ditetapkan.

Namun begitu jika si suami memilih untuk berkahwin lain, bukan bermakna kasih sayangnya pada isteri pertama sudah berkurangan tetapi perkahwinan kedua dijadikan sebagai landasan supaya suami dapat memenuhi tuntutan dalaman yang tidak dapat dipenuhi oleh isteri pertama. Kita masih terikat dengan budaya monogamy sedangkan tuntutan jiwa lelaki memerlukan lebih dari seorang wanita dalam hidup mereka. Ramai di antara wanita Melayu yang masih tidak dapat membezakan antara fahaman budaya dan tuntutan agama. Oleh itu mereka sanggup melukakan hati si suami asalkan ego dan kedudukan mereka di mata masyarakat tidak tercabar.
Kalau difikirkan dan dihalusi mengapa zaman sekarang si suami perlu berkahwin lebih dari seorang adalah kerana sifat dan sikap si isteri pertama yang terlalu bergantung dan mengharap si suami sentiasa bersama sehingga tiada ruang untuk si suami menikmati kehidupan selain dari semata-mata memenuhi tuntutan si isteri.Ada pula si isteri sanggup beremosi sehingga melemaskan orang sekeliling hanya untuk meraih simpati. Ada juga yang sanggup menghabiskan wang untuk membomohkan suami agar tidak beristeri lain. Ada juga yang sanggup mengugut si suami dengan tuntutan cerai semata-mata supaya suami tidak berkahwin lain.Untuk apa semua itu? Untuk apa membuka kelemahan diri sendiri semata-mata untuk memiliki seorang manusia yang bukannya hak milik? Kenapa menjadikan suami seperti banduan dan perkahwinan sebagai sebuah perangkap?
Mungkin ramai yang akan membidas, cakap senang tapi kalau engkau sendiri yang berada dalam kemelut di mana kekasih hati diambil orang lain, sanggupkah kau nak berdepan dengan sakit hati, patah hati , remuk redam, kekecewaan diduakan atau rasa kehilangan yang amat sangat...
Nak dihitung, banyak lagi masalah-masalah lain yang juga sama berat atau lebih berat jika difikirkan dari hanya masalah suami kawin lain. Kehidupan masih perlu diteruskan, umur terus meningkat, anak-anak terus membesar...Masa terus berjalan. Adakah kita masih lagi di takuk ...aku kecewa suami aku kawin lain...Kenapa tidak bangun, perbaiki keadaan, teruskan kehidupan dan jadikan apa yang sudah berlaku kepada yang lebih baik. Dari terus meratap dan memendam kekecewaan, lebih baik perbaiki hubungan dengan semua yang ada di sekeliling kerana kita yang melakar kehidupan sendiri.
Kalaulah keadaan itu dianggap sebagai dugaan yang menguatkan hati dan diri kita sama seperti masalah lain, rasanya itu pasti mengangkat kedudukan kita sebagai wanita di mata Islam. Kalaulah kita sebagai wanita menerima hakikat agama bahawa si suami berhak dan itu adalah hak mutlak mereka, mungkin kadar zina dan tangkap basah di Malaysia akan menurun.

Cuba bayangkan apabila anak gadis kita pulang dengan permintaan untuk menjadi isteri kedua, apa pula yang akan kita kata? Adakah.."tak ada lelaki lain yang kau nak jadikan suami? Kenapa mesti suami orang? Kenapa tak cari satu sama satu?"

Asakan soalan yang hanya untuk menutup malu pada masyarakat sedangkan salahkah permintaan si anak itu? Salahkan dalam Islam jika si anak itu nak berkahwin dan menjadi isteri kedua?
Adakah Islam mengharamkan perkahwinan kedua?
Mengapa kehendaknya diketepikan semata-mata kerana untuk menjadi isteri kedua?
Hinakah menjadi isteri kedua?

Terfikirkah pula mengapa si suami itu ini beristeri dua? Kenapa si isteri begitu cepat beremosi tanpa memahami keadaan kenapa dan mengapa si suami mengambil keputusan untuk beristeri lain? Tentu ada sebab, kenapa tidak dibuka ruang untuk memahami?

Kalau si isteri ingin kehendaknya difahami dan dipenuhi, pernahkah pula dia berfikir tentang kehendak dan keperluan si suaminya? Mengapa dia perlu terus membantah dan memberontak sedangkan sebab musabab belum diketahui?

Sebagai isteri, kebijaksaan dan kegagahannya terletak pada kekuatan perasaannya untuk mengawal suasana. Tetapi terlalu ramai si isteri di luar sana yang merasakan diri mereka diabai sedangkan dalam masa yang sama mereka juga mengabaikan kehendak dan keperluan suami mereka. Hakikatnya, ramai isteri di luar sana perlu faham dan belajar untuk saling memahami.

Islam adalah matlamat. Atas kewajaran itu, lelaki dibenarkan berkahwin lebih dari seorang kerana tuntutan kehidupan tidak memungkinkan seorang wanita memikul tanggungjawab mengendalikan permasalahan keluarga seorang diri. Begitu juga lelaki. Malangnya apabila si wanita yang diamanatkan sebagai isteri gagal memahami peranan si suami dalam menyatu padukan keadaan sekeliling dan bagaimana dia sebagai isteri perlu menjadi pengikat kepada keadaan-keadaan sekeliling, maka tunjang kekuatan si suami semakin rapuh.


Maka akhirnya si suami kepenatan dan menjadi bosan dengan karenah si isteri yang terlalu memerlukan si suaminya.

Keadaan si isteri yang terlalu bergantung pada suami sebenarnya disebabkan kesunyian dan rasa keseorangan sepanjang masa. Ramai suami yang gagal menyedari keperluan si isteri dari segi masa bersamanya. Ramai suami beranggapan bahawa si isteri ialah ibu dan suri dalam sebuah rumahtangga. Bagaimana pula dengan tuntutan jiwanya sebagai seorang wanita, kekasih dan pujaan hati? Tugas yang dilakukan di rumah sebenarnya bukan tuntutan dalam agama kecuali melahir dan mendidik anak-anak. Tugasan lain yang dilakukan dengan penuh kerelaan adalah sebagai tanda kasih, sayang dan cinta kepada si suami. Apa pula balasan si suami pada pengorbanan ini?

Ramai juga suami yang terlalu asyik dan leka dengan layanan yang mereka terima dari isteri mereka sehingga mereka terlupa bahawa si isteri itu ialah orang dan bukan barang! Tetapi akibat kelekaan itu, mereka semakin menitik beratkan hanya keperluan diri mereka dan mengenepikan keinginan si isteri. Banyak keadaan si isteri ibarat super woman yang bekerja dari 5 am sehingga 12 tgh malam tanpa apa-apa balasan sama ada hanya ucapan terima kasih atau dakapan mesra atau hadiah atau kemesraan yang meredakan kepenatan seharian. Bayangkan pula jika si isteri yang merancang percutian sendirian bersama anak-anak kerana si suami tiada masa dan sibuk bekerja? Suami sebegini biasa tidak pernah sedar apa si isteri telah lakukan dan korbankan, bagi mereka apa yang penting ialah mereka selesa dan tidak dibebani dengan apa-apa masalah dalam pengendalian rumahtangga kerana semuanya dijalankan dengan tip-top oleh si isteri! Dan kebiasaannya isteri mereka tidak lebih sebagai "trophy wife" yang ditunjuk kepada semua orang dan selepas itu disimpan di atas almari!

Bayangkan penderitaan batin yang dialami oleh si isteri ini. Kalau akhirnya si isteri ini memilih untuk berpisah, memang si suami tak sanggup melepaskan "robot istimewa" ini. Silap haribulan, segala tuntutan si isteri seperti tuntutan edah, mutaah, harta sepencarian, nafkah anak akan tidak dibayar supaya mereka tidak kerugian dari segi wang ringgit! Maka sebuah perkahwinan di mata lelaki seperti ini biasanya adalah demi kepentingan diri sendiri semata-mata..Perlukah si wanita menerima layanan sebegini pula?

Si isteri itu akhirnya akan kepenatan kerana terlalu sunyi, sepi dan senyap dalam keriuhan kehidupan...

Ketika si suami sudah bosan dan si isteri mula tertekan dengan kesunyian, penceraian mula menjadi permainan di bibir...Mangsanya tetap pada anak-anak, itu pasti.

Aku hanya mampu menyebut sahaja...

Petunjuk dan Pedoman

Membina kekuatan diri bukanlah satu yang mudah. Kehidupan adalah guru yang terbaik untuk kita menguatkan tunjang diri kita. Penghayatan kita terhadap sekeliling membantu kita membuka mata hati dan memandang dunia dengan jiwa yang terbuka.
Mencari ketenangan ialah dengan menerima apa jua yang hadir dalam kehidupan kita dengan keadaan bersedia dan tidak menolak apa jua kemungkinan.
Kalau dihitung pengalaman hidup yang sedikit ni, aku rasa sepatutnya rambut aku dah lama botak! Bila aku memikir kembali rentetan hidup aku, teringat pada sebuah syair Arab:
Aku pohonkan ketenangan,
Diberikan kekalutan
Ibarat hujan, ribut dan taufan,
Aku marah-marah dan kecewa...
Namun selepas reda hujan, ribut dan taufan
Menjelmalah si Pelangi...
Begitu juga aku, seringkali memohon petunjuk dan pedoman dari Ilahi, akhirnya yang datang ialah kekalutan dan kemelut dalam kehidupan aku sehinggakan ada masanya aku merasakan seingin mati...
Apakah petunjuk dan pedoman yang aku cari, aku sendiri tidak tahu dalam bentuk apa ia akan tiba. Jelas sekali setelah selesai segala kekalutan dan kemelut itu, barulah nilai petunjuk boleh membantu aku menjejak pedoman dalam diri aku.

Saturday, April 26, 2008

Baby aku dah golek 360*


Pagi-pagi Sabtu, aku buat pertama kali ke sekolah untuk terlibat dengan aktiviti KO-KU yang diadakan setiap Sabtu minggu kedua dan keempat.
Aku masih lagi pening lalat dengan perlaksanaan Ko-Ku di sini kerana belum hafal tarikh, masa dan tempat! Keep on trying..itu yang penting!
Buat kali pertama dalam sejarah aku mengendalikan kelab, aku diberi Kelab Bahasa Inggeris! Mungkin sebelum ini aku lebih aktif dalam sukan, permainan dan unit beruniform. Kali ini aku menambah kekuatan aku dalam bidang pengendalian kelab/persatuan pula...
Untuk yang tersayang..
Dalam kepala sudah dirancang untuk membawa "baby" aku yang sedang sakit kaki ke sebuah workshop di Bagan Panchor, Pulau Pinang...untuk mendapatkan best treatment dengan kadar yang paling murah!!!
Tapi sebelum tu, "baby" aku dimandikan sebersih-bersihnya sebab kekotoran dan kesemakannya dah sampai ke tahap Gaban...dengan ada 10 biji kereta Sufi, buku-buku cerita aku yang berseredakan dari depan sampai ke bonet!...itu tak tengok kesan ice-cream sufi yang melekat merata-rata macam "cerita bunuh kat TV"!
Dalam masa yang sama, phone aku asyik berdering sebab body guard dah tunggu hampir sejam di rumah! Sabor-sabor...
Tepat jam 1.20 pm, kami bertolak dan tiba sekitar 2.20 pm. Wah....berjujuk kereta yang sedang menunggu untuk "dibelai..diusap...diurut"...
Nasib baik aku layan buku cerita...dengan perut berkeroncong dan panas terik akhirnya...YAHOOO...."baby" aku boleh golek 360*!
Workshop ini specialised dalam membaik pulih absorber dan suspension kereta. Apa yang mereka buat ialah gunapakai semua absorber yang lama, masuk kan gas atau minyak, kemudian pasang balik. Cara ini lebih menjimatkan berbanding membeli absorber baru yang mencecah ratusan ringgit sebatang. Itu sebatang...kalau 4 batang...kopak! Keseluruhan kos aku termasuk sebatang absorber baru ialah RM 160 untuk 4 batang...Murah beb...


Body Guard aku sedang merunding harga...

Keadaan dalam workshop yang memang cukup menarik untuk diteroka tapi aku segan nak bertanya memandangkan aku dan mak aku je perempuan kat situ!!

Sampai di Taiping sekitar 5.30 petang, so aku ada masa bawa "baby" aku ke salon buat kecantikan pula! Akhirnya roadtax yang dicabut oleh Sufi dah dilekatkan semula di sebelah kanan! Jauh sikit dari garfunya yang menggatal tu!! Dan kening "baby" aku kini ber tinted hitam dengan lining silver...seksi u!!...Akhirnya mak aku pasti tak berceloteh lagi bila bulu mata "baby" juga diganti baru supaya bila hujan, kenyitnya menjadi...

So tinggal untuk repair compressor air-cond dan cat semula...Projek 3 bulan lepas dapat claim pindah!!! Kesian baby aku ni yang tidak terjaga dan terurus sejak aku balik dari US...asyik kena belasah je tak kira ke mana...

Loorr, rupa-rupanya Ijan dan Wyda dah sampai dari Shah Alam...Patutla mood mak pun canteekk...je! (Anak jantan kesayangan dia!) Kebetulan pula aku berjaya membuat abah aku pulang dari Bertam..untuk yang tersayang...

60247365

Sejak hari Jumaat malam aku rasa macam aku masuk "rat race" kerana selesai urusan di Ipoh (bertolak pukul 9 malam), aku terus ber appointment dengan Arman, team manager debat di Kuala Kangsar. Kebetulan dia sedang mengendalikan Debat Bahasa Melayu Peringkat Negeri bagi pelajar sekolah menengah. Lepaklah aku dengan group yang telah aku kenali sepanjang berkampung di Parit Buntar tempohari. Isu yang dibincangkan pasti sekali pasal post-moertem yang bakal diadakan dalam tempoh 2 minggu lagi. Pasukan Perak masih lagi mencari punca kekalahan supaya perkara ini diselesaikan secara baik di antara pihak IAB dan Pasukan Perak. Apapun semua orang sedang menunggu. Habis secawan Milo "O" kosong, gelas besar, tak ada susu dan gula, akhirnya kami semua beredar sekitar 12.30 malam.
Sepanjang perjalanan, kepala aku ligat memikirkan modus operandi perniagaan yang sedang aku jalankan kerana mengendalikan 2 perniagaan dengan kerja sekolah yang benar-benar menimbun meletakkan aku dalam kesibukan tahap gaban. Buat masa sekarang aku sedang melatih pelajar untuk Choral Speaking ~ bertanding pada 8 Mei, menyiapkan skrip drama ~ bertanding 26 Mei untuk sekolah aku dan juga untuk anak aku di MCKK. Dan juga sedang merangka kerja untuk menyediakan pasukan debat B.I. untuk sekolah ~ bertanding pada 5 Mei.

Mak aku kata, aku nak bunuh diri! Aku pula menggunakan formula 60247365!

Teringat kata rakan aku, orang yang sibuk, sentiasa ada masa, orang yang senggang, sentiasa tiada masa!

Mungkin segala-galanya terletak pada cara kita menguruskan masa...

Thursday, April 24, 2008

Kenali Wanita Anda

Kenali Wanita Anda

:W A N I T A T A N A H:

Wanita tanah dilahirkan di bawah zodiak Taurus (21April-20 Mei),Virgo (24Ogos-23 September) dan Capricon (22Disember-20Januari).

Seorang yang boleh dijangka, berwibawa dan praktikal. Penyabar dan bertolak ansur, mempunyai kehendak dalaman dari segi emosi dan material.
Semangat produktif dan gigih yang disertai dengan sikap berhati-hati menjadikan wanita tanah berkemampuan mencapai kejayaan dalam perniagaan.
Kebijaksanaan dan kepintaran yang diperolehi sering tersembunyi oleh air muka semulajadi yang pendiam dan tenang. Sifat marah yang terkawal serta keperluan untuk keteguhan dan kawalan sering terbawa-bawa dalam perhubungan yang amat konservatif, serius dan sederhana. Tidak mudah menunjukkan sifat penyayang tetapi wanita tanah adalah seorang kekasih yang setia dan berwibawa.


:W A N I T A A P I:

Wanita api dilahirkan di bawah lambang Aries (21Mac-20April), Leo (24Julai-23Ogos) dan Sagittarius (23November-21Disember).

Dilahirkan sebagai pemimpin. Mempunyai kekuatan diri dan biasanya enggan menerima pendapat orang lain walaupun ianya benar. Seorang yang artistik dan sukar dijangka, tetapi biasanya romantis dan tidak pemalu. Mempunyai personaliti suka menguasai dan mendominasi tetapi boleh mengimbangi sifat-sifat ini dengan sikap yang pemurah, mesra dan menunjukkan sifat yang mendalam terhadap sesuatu yang disukainya. Suka berterus terang dan tidak berselindung menyebabkan orang yang dikasihi merasa sedih dan terhiris. Jujur dan mahu hubungan peribadi berjalan dengan lancar. Wanita api harus diberikan ruang yang cukup luas untuk menjadikan perhubungan itu terus berkesan. Tidak keberatan untuk beralih arah jika berasa tertekan.


:W A N I T A A N G I N:

Mereka angin lahir di bawah lambang Gemini (22Mei-21Jun), Libra (24September-23Oktober) dan Aquarius (21Januari-19Februari).

Berterus terang, berminda aktif dan gemar mencari kepelbagaian dalam setiap aspek kehidupan. Berfikiran terbuka, mempunyai daya imaginasi dan inovatif, bagi mereka segalanya boleh dicapai. Bergaya, tenang dan tidak cerewet serta mempunyai keinginan semulajadi untuk mengamalkan sikap diplomasi dan saling bekerjasama bersungguh-sungguh. Sanggup mengorbankan kehendak atau idea mereka sendiri demi mencapai keharmonian dan mengelakkan perselisihan atau konflik. Sentiasa gigih untuk mendapatkan cinta yang terunggul, untuk berkonfrantasi. Kurang cenderung untuk menyampaikan perasaan sebenar yang terpendam dalam hati mereka. Dikenali dan diingati kerana sifat romantis dan manja.


:W A N I T A A I R:

Wanita air lahir di bawah zodiak Cancer (22Jun-23Julai), Scorpio (24Oktober-22November) dan Pisces (20Februari-20Mac).

Mempunyai sifat semulajadi untuk berkembang maju. Mereka ini dipandu oleh perasaan hati dan mempunyai sifat mudah bersimpati, berdaya imaginatif, sentimental, mempunyai perasaan yang berubah-ubah dan berhati-hati. Tenang dan mudah tersentuh oleh emosi orang-orang yang berada disekeliling dan cepat mengeluarkan air mata dalam sebarang situasi yang menyedihkan. Mudah mengikut rentak emosi orang lain dan juga diri sendiri.

What Chinese Thinks of Malays

Saya tertarik dengan satu article - What Chinese thinks of Malays...

01. You MALAY call each other 'BODOH' for fun, and too 'BODOH' to realize it's an offensive word.

02. You're the LAZIEST person on God's earth.

03. Always update with "lagu-lagu A-minor", "lagu-lagu rindu" and"wayang hindustani".

04. Always give a very long honourable speech start from Duli YangMaha Mulia, Tan Sri, Puan Sri, YB-YB, Yang Berbahagia Datuk, Datuk-Datuk, Datin-Datin, Tuan Haji, Tuan Pengerusi Majlis.. and lastsometime least...."rakyat jelata" sekalian......."terlebih dahulu sayaingin membuka majlis dengan asalamualaikuwaramatulahiwabarakatu......"

05. Many Malay ended at "pusat pemulihan dadah" for common drug abuse.

06. "Air sirap" is the cheapest drink you can afford.

07. You like to tease and act perverted when someone with sexualappeal passing by.

08. You self proclaimed from a superior race (Arabs).

09. You love to eat, especially FREE FOOD.

10. Malay favourite quote = REZEKI JANGAN DI TOLAK.

11. Malay least favourite word = JANJI MELAYU.

12. Your girls got a mouthfull of chicken's ass (loudmouths).

13. You can't stand it and always keep on staring at someone who are better dressing / looking rather than your back-dated looks.

14. You wear your shirt more than 4 times before wash it.

15. You feel it's not right to eat first before everybody gets their meal (while your meal is getting cold).

16. You got that annoying habit of wanting people to acknowledge you.

17. You know for the fact that you are superstitious (bomohs and dukuns).

18. You know for the fact that Malay jokes are decently lame and you always force yourself to laugh when other malay joker telling their lame jokes.

19. You always try to take advantage on other people work..

20. You are trained to be a sweet talker.

21. You love to offer drinks to your boss while polishing his shoe.

22. You always pick on juniors.

23. You don't care if everyone in your class/office know for the factthat you are lazy.

24. You are very protective on your seniority.

25. You are quite a slow thinker.

26. You prefer to borrow people's stuff rather than buy it, but hardly return it back.

27. You also always use other's property without asking permission.

28. Many of you are not sincere when making friend with non-malays.

29. You always waste your time in the public phone talking about"janji-janji manis", "omong- omong kosong", "aku hidup dalam blues","Hindi superstar" and "cinta-sayang". (these are direct quotes...)

30. Malay most popular ambition... * to the public = "ingin menjadiseorang insan yang berguna" * in reality = to be a clerk, despatch,factory worker

31. Gossip are number 1 favourite past time.

32. Malay favourite magazine are URTV, Mangga, Jelita, Remaja andVariasari.

33. Mark as "bangsa pendengki" by other race in Malaysia.

34. When someone giving a speech, a Malay usually will nod their head(kepala terangguk-angguk) not to show that they understand, but justsimply to act that they understand in a serious manner.

35. Deep in the eyes of Malay, the meaning of "TERSIPU-SIPU BAHASA"and "MALU-MALU KUCING" are..... * GREAT APPETITE WITH A VENGEANCE.

36. Malay got less friend from other races because... * Malay are tooproud of their own language which makes them stuck-up * Malay also ignore that other etnic groups and foreign people are willing to learnto speak in Malay while got other knowledge in other language. (so now you know why this email is written in ENGLISH)

37. In Malaysia, people said "wear condom and don't forget to take a bath with Dettol if you make love to a Malay".

38. An example of a Malay with good grades =STRAIGHT C-MINUS

39. A Malay boss are known as * intimidating his staff * Sexual harrasing & Blackmailing * Welcome more family member and friends to join the company * Corruption * Always bring company's item home for personel use.

40. Malay, as the biggest population in Malaysia, are always feels threaten with the minority Christian in the country.

41. Malay chicks always dream to have sex with White Man but alwaysended get f*ck by their own species. (Im sorry if this offended you,but it was a promise)

42. Most babies found in the bushes and dustbin are Malay.

43. Most adultery/incest cases are by Malay.

44. Most divorce cases are by Malay couple.

45. Most yuppie wannabes are Malay.

46. Malay man got the habit using sink/wash hand area to rinse and wash their penis mostly in their bathroom, hostel and also in the public toilet.

47. Malay love to make fun at people who use toilet paper to wipe ass because they love to touch their sh*t with their hand.

48. Malay knows that other races could not dare to eat malay food not because of the spices but because the food was process by their ass-wiping-hand.

49. Malay use toilet paper in Malay restaurant / food court / warung to wipe customer's mouth and hand.

50. A typical malay Ready-to-wear..... * a long, torn jeans, * a T-shirt * a pair of loafers

51. Malays can't live without rice and chilli.

52. A malay who check in a foreign hotel will cook their food inside the hotel room with water boiler and a portable mini cooker to save cost.

53. Malay knows their favourite fast food......KENTUCKY FRIED CHICKEN hot and spicy.

54. Malay will eat fried chicken and burger just like in the manner of eating rice with hand "one hand lean on the table, slouching head to the plate and other hand with finger close to each other to enter mouth".

55. Malay toilet always smells like "petai".

56. Malay love to remind people to have their morning shower but they themself always ended up having a BO in the afternoon. (BO=body-odour)

57. Backstabbing is malay greatest asset.

58. Cheating in examination or test are heredity.

59. Malay favourite brand are G.A Blue Jeans, Lady-like Jeans, a fakeRay-ban.

60. Upper class Malay favourite brand are the cheapest Versace t-shirt, Malboro Classic sometimes fake sometimes not jeans, an oldfashion (erik estrada CHIPS) Ray-Ban glasses and a discount sales Markand Spencer.

61. Weekend are racing paradise for "Mat Motor".

62. Malay never learn to accept people's opinion as a giude or challenge.

63. You feel that you had to support Moslem terrorist just because they are Islam and not because they are a serial killers.

64. Malay favourite living concept = BIAR PERUT KOSONG ASALKAN RUMAH CANTIK MACAM ISTANA.

65. The only musical instrument you can play is a GITAR KAPOK.

66. You Malay will pretend to ignore and deny that you are typical.

67. You MALAYS dream to become rich, but not by hard working orstudying BUT with ALL KINDS OF SKIM CEPAT KAYA and STUPID MULTI-LEVELMARKETING BUSINESS.

68. Don't have money but always want to action - buying cars like Waja,Wira and other expensive cars while you know you can only afford a KAPCAI.

69. Parents very rich but still go overseas using govenmentscholarship. Go overseas to enjoy and not to study.

70. You will start to wonder about yourself after reading this.FIKIR-FIKIRKAN LAH....

p/s: copy paste dr emel..

My Comment:

Sorry to say, tapi aku sendiri setuju dengan artikel ini. Kalau inilah pandangan masyarakat lain terhadap Bangsa aku sendiri maka tanggungjawab siapa pula untuk mengubah pandangan ini dari terus dipaku dalam minda bangsa lain.

Memang betul kalau Malayu masih lagi terleka dan terbawa-bawa dengan hidup mudah dan sentiasa dibantu, maka akhirnya kita akan menjadi bangsa yang meminta-minta dan tanpa segan silu menjadi parasit di bumi sendiri.

Apa pun ini personal opinion aku yang sebenarnya bukan bermaksud nak membuka pekung di dada tapi rasanya tak salah kalau Melayu belajar berdiri atas kekuatan dan kebolehan sendiri dari bersandar atas tiket sedekah bangsa dan agama...

Rasanya cukuplah dengan sikap mendabik dada dan hanya bercakap-cakap di kedai kopi dan bercerita macam bagus dan kononnya hebat tapi abuk pun tarak!!!

Wednesday, April 23, 2008

Cantiknya Lelaki, Gagahnya Wanita

Kecantikkan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murninya rohani.

Lelaki yang cantik,

Adalah lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan,
Adalah lelaki yang sedia menerima segala teguran,
Adalah lelaki yang memberi madu, setelahmenerima racun,
Adalah lelaki yang tenang dan lapang dada,
Adalah lelaki yang baik sangka dan,
Adalah lelaki yang tak pernah putus asa.

Kecantikkkan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati
Seluruh kecantikan yang ada pada Muhammad yang umi
Adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,
tetapi pada kekuatan perasaan .

Perempuan yang gagah,

Adalah perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan,
Adalah perempuan yang tidak takut pada kemiskinan,
Adalah perempuan yang tabah menangung kerinduan setelah ditinggalkan,
Adalah perempuan yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan,

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman,
Seluruh kegagahan ini ada pada Khatijah yang ehsan.
Adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan .....

~bukan satu yang mudah untuk melakar kecantikan atau mencipta kekuatan...selalunya kita terpana dengan pesona keindahan sehingga gagal melihat kaca di sebalik intan...ada pula ketikanya luruh tenaga dek pancaran runtunan jiwa yang meletakkan hasrat di hadapan hakikat...Tenung dan fikirkan agar kita mampu melukis kecantikan di atas kekuatan anugerah Yang Esa... namun sukar tidak payah!

Adakah ini ANDA?

Di bawah ini saya akan senaraikan kelebihan dan kelemahan diri anda yang dilihat melalui bulan kelahiran anda. Oleh kerana itu, yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan. Jadikan ia sebagai ukuran untuk anda memulakan langkah baru. Ubah kelemahan anda menjadi satu kelebihan. Anda pasti boleh!




JANUARI


bercita-cita tinggi dan orangnya serius
suka melihat kelemahan orang dan suka mengkritik
peka dengan setiap yang dibuat nampak keuntungan
suka smart, kemas dan teratur
sensitif, berfikiran mendalam
pandai mengambil hati orang lain
pendiam kecuali setelah dirangsang
agak pemalu, daya tumpuan yang sangat tinggi
mudah mendisiplinkan diri sendiri
badan sehat tetapi mudah diserang selesema
bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamerkanya
cukup sayang kepada kanak-kanak
suka duduk di rumah
setia pada segalanya
rajin belajar dan kemahiran sosial
sikap cemburu yang sangat tinggi



FEBRUARI



Berfikiran abstarak
Sukakanbenda yang reality dan abstarak
Inteligent, bijak dan genius
berpersonality yang mudah berubah
mudah menawan orang lain
agak pendiam, pemalu dan rendah diri
jujur dan setia pada segalanya
keras hati untuk mencapai matlamat
tidak suka dikongkong
mudah memberontak jika dikongkong
suka kegiatan lasak
emosinya mudah terluka dan sangat sensitif
mudah mempamirkan marahnya
tidak suka kepada benda remeh temeh
suka berkawan tapi kurang mempamerkanya
sangat berani dan suka memberontak
bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikanya
pemerhatian yang tajam
suka hiburan dan sukan
suka benda yang bersifat seni
sangat romantik pada dalaman tapi tidak pada luaran
berkecenderungan kepada benda yang tahyul
amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros
belajar untuk mempamirkan emosi



MAC


Berpersonality menarik dan menawan
mudah didampingi
sangat pemalu dan pemendam rasa
sangat baik secara semula jadi, jujur, pemurah dan mudah simpati
Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran
suka pada kedamaian
sangat peka kepada orang lain
sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain
tidak cepat marah dan sangat amanah
tahu balas budi dan kenang budi
pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam
kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal
suka berangan-angan
suka melancong
sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi
lelam kabut dalam memilih pasangan
suka dengan hiasan rumahtangga
punya bakat seni dalam bidang muzik
kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik jangan terlalu moody.



APRIL


sangat aktif dan dinamik
cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal
sangat menarik dan pandai manjakan diri
punya daya mental yang sangat kuat
suka dapat perhatian
sangat diplomatik, pandai memujuk, berkawan dan pandai menyelesaikan masalah
sangat berani dan tiada perasaan takut
suka adventure, pengasih,penyayang, sopan santun dan pemurah
emosi cepat terusik jika tidak terkawal
Berkecenderungan bersifat dendam
agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan
kuat daya ingatan
gerak hati yang sangat kuat
pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain
berpenyakit di sekitar kepala dan dada
sangat cemburu dan terlalu cemburu



MEI


Keras hati dan degil
kuat semangat dan bermotivasi tinggi
pemikiran tajam
mudah marah jika tidak dikawal
pandai menarik hati orang lain dan menarik perhatian
perasaan yang sangat mendalam
cantik dari segi mental dan fizikal
tidak perlu dimotivasikan
tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain
mudah dipujuk
bersikap sistematik ( otak kiri )
suka berangan
kuat daya firasat, memahami apa yang terlintas dihati orang lain
mudah diserang penyakit di bahagian telinga dan leher dan lemah sistem pernafasan
daya hayalannya tinggi
pemikiran yang tajam
pandai berdebat
fizikal yang baik
suka sastera, seni, muzik dan melancong
tidak berapa suka duduk dirumah
tidak boleh duduk diam
tidak punya ramai anak
rajin dan bersemangat tinggi
agak boros



JUN


berfikiran jauh dan berwawasan
mudah ditawan kerana sikap baik
perangai lemah lembut
mudah berubah sikap, sangat banyak idea
bersikap sensitif
otak sentiasa aktif berfikir
sukar melakukan sesuatu dengan segera alias suka menanguh-nangguh
sikap pemilih kerana selalu inginkan yang terbaik dan cerewet
cepat marah dan cepat sejuk
suka bercakap dan berdebat
suka buat lawak dan bergurau
otak cerdas dan berangan-rangan
mudah dan pandai berkawan
orangnya sangat tertib
pandai mempamerkan sikap
mudah kecil hati
mudah terkena selesema
suka berkemas
cepat rasa bosan
kurang pamerkan perasaan
lamabt sembuh bila terluka hati
suka barangan berjenama
mudah jadi eksekutif
kedegilan yang tidak terkawal
siapa yang memuji saya adalah musuh saya, siapa yang menegur saya adalah kawan saya



JULAI


seronok didampingi
banyak berahsia dan sukar dimengerti( terutama lelaki )
agak pendiam kecuali diransang
ada harga dan maruah diri
tak suka menyusahkan orang lain tetapi tidak marah jika disusahkan
mudah dipujuk dan bersikap lurus
sangat menjaga hati orang lain
sangat peramah
emosi sangat mendalam tetapi mudah terluka hati dan lambat pulih
berjiwa sentimental
kurang berdendam
mudah memaafkan tetapi sukar melupakan
tidak suka benda remeh temeh
membimbing cara fizikal dan mental
sanagat peka, caring dan mengasihi serta penyayang
layanan serupa kepada semua orang
tinggi daya simpati
pemerhatian yang tajam
suka manilai orang lain dengan pemerhatian
mudah dan rajin belajarsuka muhasabah diri
suka mengenang peristiwa atau kawan lama
suka mendiamkan diri dan duduk dirumah
suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
tak agresif kecuali terpaksa
lemah dari kesihata bahagian perut
mudah menjadi gemuk jika tak dikawal
minta disanyangi
terlalu mengambil berat
rajin dalam membuat kerja


OGOS


suka berlawak
mudah tertawan kepadanya
sopan santun, caring terhada orang lain
berani dan tidak tahu takut
agak tegas dan bersifat berkepimpinan
pandai memujuk
terlalu pemurah dan bersikap ego
nilai harga diri sangat tinggi
dahagakan pujian
semanagt juang yang luar biasa
cepat marah dan mudah mengamuk teruma cakapnya dilawan
sangat cemburu
daya permehatian tajam dan teliti
cepat berfikir dan berdikari
suka meminpin juga dipimpin
suka barangan-angan
berbakat dalam seni lukis, hiburan dan silat
sangat sensitif tetapi tak mudah merajuk
mudah mendapat penyakit
sentiasa belajar untuk relax
kelam kabut
romantik, pengasih dan penyayang
suka mencari kawan


SEPTEMBER


sangat besopan santun dan betolak ansur
sangat cermat, teliti dan teratur
suka menegur kesilapan orang lain dan mengkritik
pendiam tetapi pandai bercakap
sikap sangat cool, sangat baik dan mudah simpati
sangat prihatin, terperinci, amanah, setia dan jujur
sensitif kepada sesuatu yang tidak diketahui
banyak berfikir
daya penakakulan yang baik
otak bijak dan mudah belajar
suka mencari maklumat
mengawal diri dari selalu mengkritik
pandai mendorong diri sendiri
mudah memahami orang lain ( daya firasat tinggi ) dan banyak simpan rahsia
sukakan sukan, hiburan dan melancong
kurang menunjukkan perasaan
lama menyimpan jika terluka hati
terlalu memilih pasangan
sukakan benda yang luas
bersistematik


OKTOBER


suka sembang
suka orang sayang padanya
suka ambil jalan tengah
sangata menawan dan sopan santun
kecantikan luar dan dalam
tidak pandai berbohong dan berpura-pura
mudah rasa simpati, baik dan pentingkan kawan
sentiasa berkawan
hati mudah terusik, tetapi meraju tak lama
cepat marah
macam pentingkan diri sendiri
tidak menolong orang jika tidak diminta
suka melihat dari perspektif sendiri
tidak suka terima pandangan orang lain
emosi mudah terusik
suka berangan-angan dan pandai bercakap
emosi yang kelam kabut
daya firasat yang sangat kuat ( terutama perempuan )
suka melancong, bidang sastera dan seni
pengasih, penyayang dan lemah lembut
romantik dalam percintaan
mudah terusik hati dan cemburu
ambil berat tentang orang lain
suka kegiatan luar
orang yang adil
boros dan mudah dipengaruhi persekitaran
mudah patah semangat


NOVEMBER


banyak idea dalam sesuatu perkara
perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-rubah
otak dan pemikiran yang sangat tajam
cara berfikir lain dari orang lain
berfikiran kehadapan, unik dan bijak
banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra
penuh dengan idea-idea baru yang luar biasa
sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya
sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia
amanah, jujur, setia dan pandai berahsia
daya firasat sangat halus dan tinggi
bagus sebagai doktor
cermat dan teliti
personality dinamik
tidak hargai pujian
bercita-cita tinggi
terlalu degil dan keras hati
apabila hendak akan diusahakan sehingga berjaya
sangat rajin dan berkemampuan tinggi
kekuatan semangat dan daya juang yang tinggi kepada sesuatu kehendak
pandai mendorong diri sendiri
berani, pemurah, setia dan banyak kesabaran
mudah ambil berat terhadap orang lain
tak suka marah kecuali tergugat
pandai muhasabah diri
romantik
tidak pasti dengan imbangan kasih sayang
suka duduk di rumah
tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi


DISEMBER


Sangat setia dan pemurah
bersifat patriotik
sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
bercita-cita tinggi
suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi
seronok didampingi
Pandai buat lawak dan berfikiran dengan lojik
suka bercampur dengan orang
suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai
sangat jujur, amanah dan bertolak ansur
tidak pandai berpura-pura
cepat marah
sikap kurang sabar dan tergesa-gesa
perangai yang berubah-ubah
tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi
benci pada kongkongan





My Comment:

Sekadar panduan dalam mengenal diri. Ada kebetulan yang betul dan ada mungkin tidak betul. Pandai-pandailah mengimbangi antara yang positif dan negatif.



For You Guys Out There...!

Adakalanya sebagai seorang lelaki anda masih tidak mengenali diri atau peribadi sendiri. Hanya rakan-rakan di sekeliling yang ikhlas untuk memberitahu anda akan menyatakan setiap kelebihan mahupun kelebihan diri anda. Namun, apakah anda mempunyai rakan yang sanggup berterus-terang? Di sini disenaraikan personaliti lelaki berdasarkan bintang atau zodiak masing-masing. Walaupun tidak kesemuanya benar, namun ia boleh dijadikan panduan. Jika anda memang mempunyai sikap buruk atau kelemahan, anda boleh memperbaiki diri anda.
Aries
Badannya tidak tinggi tetapi tetap tegap dan kuat berkerja. Pada badannya banyak bulu,suka bergaul, bersemangat dan bercita-cita, menjadikan dia seorang pemimpin .Dia lebih suka mengarah,berani dan suka menjelajah .Dia tidak tekun ,dia lebih suka memulakan sesuatu tetapi kemudian menyuruh orang lain menyelesaikan kerja itu.Dia mementingkan lahiriah dan mudah bergaul tetapi agak kurang keyakinan ,terutamanya dari segi daya penarik,dia mungkin risau kerana tubuhnya kecil misalnya,kerana ini dia biasanya mencari kawan yang kualitinya kurang berbanding dirinya,dan ini juga menyebabkan dia mudah cemburu dan kurang yakin dalam hubungan dengan wanita. Di samping itu dia merupakan seorang yang panas baran maka selalulah timbul keributan dalam hal berkasih sayang.Nafsu syahwatnya tinggi ,dan apabila mendapat teman hidup ,dia adalah kekasih yang bersemangat dan bernafsu. Padanya cinta adalah amat penting ,kerana dia benci hidup keseorangan ,dan kerana dia merasa bangga ada orang yang sanggup menyerahkan jiwa raganya kepadanya .Ketika mula bercinta dia baik hati ,mudah jenaka dan bersukaria tetapi apabila telah lama berkenalan ,dia selalu menyakitkan hati, curiga dan marah-marah.

Taurus
Dia lelaki yang mempunyai badan yang berotot dan kuat .Dia seorang yang praktikal serta berseni,mungkin boleh mengukir,atau melukis.Suaranya merdu bila menyanyi dan sukakan muzik,malah mungkin seorang ahli muzik.Lelaki ini mudah bergaul ,suka jenaka dan ketawa.Walau bagai mana pun dia kurang keyakinan dan merendahkan daya tariknya sendiri ,menyebabkan dia menggunakan bakat seninya untuk menari hati wanita .Dia juga adalah lelaki stabil,konservatif dan agak keras hati, yang mahu tahu kemanakah arah tujuan dirinya.Lelaki ini pentingkan sekuriti dari segi kewangan, begitu juga dalam rumahtangganya dan dengan sebab ini dia jarang ambil risiko atau memperjudikan hidupnya .Lelaki ini menanti-nantikan perkahwinannya , di mana pada masa inilah dia akan merasa selamat di mana perasaaan itulah yang tidak ada pada dirinya sebelum itu ,dan oleh sebab itu, dia akan memilih pasangan hidupnya dengan agak teliti agar rumah tangganya berpanjangan .Dorongan syahwatnya kuat .Dia sukakan keselesaan ,makan dan mengumpul harta .Kebolehanya menghias rumah , dan kesungguhannya menjadikan dia pasangan yang baik .Oleh kerana lelaki ini lebih sukakan perkara yang telah biasa ,dia tidak begitu minat dengan idea orang lain atau apa yang berlaku di sekelilingnya dan ini akan membosankan insan yang lebih suka bergaul dan bijaksana.

Gemini
Lelaki Gemini mempunyai muka dan badan yang menarik,adab dan senyumannya juga menarik menyebabkan orang ramai tertarik kepadanya.Dia seorang yang bijak berfikir ,ingatannya bijak dan teratur menjadikan ia pasangan yang menarik dan pandai menguruskan diri.. Dia mungkin bekerja sebagai jurujual di mana dia berpeluang memujuk dan mempengaruh orang lain .Dalam menjadi pasangan hidup dia suka wanita yang boleh berfikiran sendiri ,yang tidak pendiam ,dan yang cerdik bukan cantik menjadi keutamaanya .Dia suka kepada luahan emosi ,kerana itu dianggap kebudakan dan remeh ,dan kerana itu dia bermasalah untuk jatuh cinta kerana menganggap bahawa bila jatuh cinta , dia akan memberi banyak kuasa kepada kekasihnya, dan kerana itu, pasangannya yang ideal adalah yang sanggup berkongsi akal , bukan hati. Lelaki ini tidak begitu berminat dalam hubungan kelamin , dan menganggap ianya tidak menarik dan sedikit menjijikkan .Dia mengetahui mengenai hubungan kelamin dari rasa ingin tahu bukan dari rasa berahi.Dia bukanlah seorang kekasih yang bersungguh , kerana sukar melibatkan emosi dalam bercinta kerana sebab itu biasanya dia berkahwin lambat dan memilih pasangan yang jauh lebih tua darinya ,yang mempunyai nafsu syahwat yang rendah padanya ,Wanita yang ideal ialah yang banyak harta ,lebih tua, tetapi dia boleh jugak memilih wanita muda ,yang boleh memberikan perhatian kepadanya bagi meninggikan egonya dan lagaknya.
Cancer
Lelaki ini menyembunyikan aspek dalamannya yang lembut dengan kekerasan .Dia adalah lelaki yang amat sensitif dan mudah terusik dan mudah menangis. Sifat ini amat menarik perhatian wanita dan menimbulkan simpati dan sifat keibuan terhadapnya ,tetapi tidak patut dilakukan terlalu kerap kerana mungkin di tuduh sebagai pondan . Kebahagiaan rumahtangga amat penting baginya ,dan rumahtangganya yang bermasalah akan menjadikannya amat dukacita .Jika dia belum berkahwin , dia mungkin tinggal bersama ibubapanya dia tidak suka berfoya-foya .Dalam pwergaulan dia lebih suka mencari pasangan hidup .Mencari pasangan hidup agak sukar baginya, kerana dia kurang kemas , pemalu dan kurang dorongan , serta dia perlukan wanita yang pandai menjaga rumah , berharta dan pendapatan baik.Antara kelemahannya ialah dia suka mengkritik dan mengadu , dan menganggap tidak ada perkara yang benar memuaskan hatinya. Walaubagaimanapun , dia adalah suami yang setia , dan amat sukar untuk bercerai.

Leo
Dia seorang yang agak tinggi ,kurus , gerakanya cepat tetapi lembut. Matanya besar dan menarik , dan rambutnya ikal .Bibirnya mungkin nipis .Dia suka menolong dan membantu orang. Dia berkeyakinan dan berpersonaliti kuat , ini membolehkannya maju dan memimpin . Dia juga suka menjadi popular dan di puji .Kehidupan cinta adalah penting padanya kerana dengan adanya orang yang mengasihinya membuatkan dirinya penting .Bila dia terlibat dalam hal romantik , dia mudah bernafsu tetapi mudah pula reda Rupanya yang tampan dan yakin menyebabkan pasangannya merasa bertuah , tapi pasanganya perlulah menghormatinya , dan setia, kerana dia adalah lelaki yang cemburu, dari itu sebagai isterinya , jangan mudah anda melihat atau merngerling lelaki lain .Lelaki ini percaya kepada perkahwinan dan menganggap rumahnya sebagai tempat berehat , dan isterinya memberikan keselesaan setelah dia penat bekerja.

Virgo
Dia adalah lelaki yang agak kurus , tingginya serderhana , bahunya agak lebar, bulu keningnya panjang dan cantik , dan dahinya luas , matanya nampak sedih tetapi lembut , dan ini menarik perhatian wanita . Sifatnya amat berhati-hati , nafsu syahwatnya rendah , dan kerana ini , dia kelihatan tidak pasti, dan seolah-olah kekasih yang tertahan-tahan .Dia adalah lelaki yang mementingkan kebijaksanaan .Dia mahukan kesempurnaan , sentiasa mahu mengawal , dan jarang sekali terbawa oleh cinta .Dia mengkritik dan mengadu.Dia juga agak mementingkan hal-hal yang halus terperinci , juga beradab, dan ini menjadikannya pasangan yang setia dan mengambil berat . Dia akan mengkahwini wanita yang ada wang dan yang boleh membantunya secukupnya . Sifat bimbangnya membuatkannya sukar bertenang apabila berpasangan , dan ini menjadikan dia kekasih yang kurang memuaskan , dan dia cepat sekali menyalahkan orang lain walaupun dia sebenarnya bersalah .Dia juga mengambil berat mengenai kesihatan dan kecergasannya.

Libra
Dia seorang yang seksi , tubuhnya agak menarik , pakainya agak kemas ada gaya bersih dan segar. Matanya biasanya besar , bersinar dan menarik.Mulutnya agak penuh dan menawan .Jika lelaki mungkin mempunyai bentuk badan sedikit kewanitaan seperti bulu roma yang sedikit , atau bahu yang kecil. Lelaki Libra tidak gemar tangannya kotor , dia suka pekerjaan yang mempertingkatkan paras rupa orang lain seperti mendandan rambut , pereka fesyen atu menjual barangan kecantikan .Sikapnya terbuka , menyenangkan , suka bergaul , ramai kawan .Sopan dan simpati .Antara kelemahannya ialah dia sukar memutuskan sesuatu yang tidak di sukainya ,ini mungkin mengakibatkan dia berkahwin dengan pasangan yang tidak sesuai .Walaupun dia lelaki popular di kalangan wanita , emosinya di kawalnya dan dia kelihatan seperti pasangan yang kurang mengasihi .Pada mulanya wanita tertarik padanya kerana dia bertimbang rasa dan berhati-hati , kemudian setelah beberap lama , sikap itu tenggelam .Dia biasanya adalah orang yang cermat dalam berbelanja tetapi agak boros pula dari segi membeli baju , wangian , atau perabot .Dia membelanjakan banyak wang untuk menarik perhatian orang yang dicintainya atau sesiapa yang di anggap penting.

Scorpio
Tubuhnya biasanya kecil , tingginya jarang melebihi ketinggian sederhana .Mukanya lebar dan nampak kuat dengan tulang pipi yang jelas ,hidungnya mempunyai hujungan yang lembut dan lubang hidungnya besar .Renungannya yang tajam seolah-olah dapat membaca isi hati orang lain .Samada hatinya gembira atau sebaliknya dapat dilihat dari cara dia jalan , dia akan berjalan dengan tenang bila hatinya suka dan tidak menentu bial dia kegelisahan .Dia seorang yang intuitif dan mudah tersinggung perasaannya tetapi dapat menyembunyikan keadan itu dengan rupa zahiriah yang agak cekal .Dia akan berusaha bertahun- tahun untuk mencapai cita-citanya atau untuk membalas dendam .Suka jika dapat menunjukkan kuasa , dan nampak lebih dominan dalam perhubungan .Dalam hal seksual ,dia cenderung untuk mementingkan diri sendiri.
Sagittarius
Dia seorang yang suka bergaul , suka hidup yang baik dan berpoya .Dia adalah insan yang paling romantik ,Dia menarik , mudah suka bergaul dengan seorang yang suka kepada hiburan dan berjalan ke tempat tempat yang menawan .Dia mungkin berkerja dalam bidang undang -undang , agama atau politik . Tubuh badannya agak tinggi , tubuh agak langsing dan menarik semasa muda tetapi semakin berisi semakin tua .Mukanya panjang ,dahinya agak tinggi tapi sempit, hidungnya agak mancung dan ketika suka hidung itu menjadi kembang .Giginya besar .Dari segi berpakaian , dia suka memakai pakaian yang kasual dan longgar .Dia lelaki yang agak boros , dan jika tidak berhati-hati , mungkin terlibat dalam perjudian .Lelaki ini suka jika dapat berteman dengan wanita dan mudah pula jatuh hati .Tapi dia tidak suka terikat dalam masa yang panjang .Ramai lelaki berbintang sagitarius yang kahwin lebih dari satu atau lelaki yang menyimpan wanita lain .
Capricorn
Lelaki ini lebih berhati- hati dalam hidup , dan selalu melakukan sesuatu berdasarkan kaedah .Dia tidak suka menukar -nukar rancangan yang telah dibuatnya .Dia agak pendiam ,suka bekerja sendiri .Dia adalah jenis pendendam dan akan ingat pada kejahatan yang di lakukan terhadap dirinya hingga bertahun-tahun .Mungkin dialah paling tidak menarik kerana dia mendekati wanita menggunakan cara intelek .Dia mungkin kurang selesa dengan wanita yang beremosi tinggi tetapi sanggup berkahwin dengannya jika dia boleh membantu mencapai kejayaan dalam kerjaya .Lelaki ini sukar jatuh cinta ,tetapi jika sudah jatuh cinta ,dia akan amat mencintai .Dalam hidup bercinta ,dia kurang di sukai .Dia mementingkan keluarganya , dan dia akan akan menyatakan apa yang dia fikirkan .Apabila berkahwin ia agak lokek dari segi kewangan .Dalam pergaulan , dia lebih suka kepada yang lebih tua dan konservatif.

Aquarius
Tubuhnya agak tinggi, dan kurus , tangan dan kakinya besar , bahunya lebar .Mungkin rambutnya nipis .pakaiannya agak luar biasa.Dia adalah lelaki yang pandai bercakap dan suka kepada cakap-cakap intelek .Dia agak kurang romantik .Dia sukar jatuh cinta kerana dia tidak mahu kecewa .Dia suka persahabatan yang sekejap berbanding hubungan yang panjang .Lelaki ini suka ketawa dan mempunyai perkara-perkara yang menarik untuk dilakukan , tetapi dia boleh jadi pendiam pada suatu masa dan agak mengecewakan kekasihnya .Dia mungkin lambat berkahwin kerana tidak suka terikat .Dari segi seksual dia lebih mementingankan seks dari kasih sayang , dan dia lebih suka kepada ramai pasangan . Walaupun begitu , dia pandai menyembunyikan rahsianya itu bagi menjaga hati kekasihnya .Sebagai lelaki , dia disukai oleh teman wanitanya kerana dia agak berbeza dan menarik , tetapi dia adalah mengecewakan dari segi membuat komitmen .

Pisces
Dia lelaki yang agak pendek dan berisi dengan muka yang agak bulat dan besar serta berjerawat .Dari segi berpakaian ,mungkin dia kelihatan kurang kemas .Walaupun dari segi zahiriah dia agak kurang menarik , dia mempunyai personaliti yang bagus boleh berjenaka dan baik hati .Dia adalah lelaki yang pandai mengagak dan bersimpati tinggi, tetapi, hatinya selalu bimbang . Dia tidak suka berkelahi dan sedaya upaya mengelakkannya. Hidupnya suka menggembirakan hati orang lain , dia agak romantik dan mementingkan perasaan pasangan .Tetapi dia agak pemalu dan kurang keyakinan , menyebabkan dia lambat dalam hal menambat wanita . Dia agak sukar dari segi membuat keputusan , dan agak bertangguh untuk kahwin . Oleh kerana kelemahan ini , dia mudah dipengaruhi atau ditinggalkan .Tapi dari segi bercinta , dia adalah seorang yang hangat , mengambil berat dan mengasihi , serta menghiburkan .

Sumber: Info Batin

Istana 7 Tingkat

Kata-kata ini terukir dari sahabat karib aku apabila kami berbicara tentang kehidupan..."Istana 7 Tingkat"...
Pada mulanya kata-kata itu merujuk kepada kekayaan dari segi duit ringgit dan material dunia.
Kemudian ia dipanjangkan kepada mencari kebahagiaan di dunia dan di akhirat...
Dan akhirnya ia dirumuskan kepada menggunakan kekuatan dalaman diri untuk mencapai apa yang masing-masing idamkan.
Jadi akhirnya aku membina persoalan aku sendiri...
Apa yang kita cari dalam kehidupan ini, adakah kehidupan akan menjadi sekadar bayang-bayang yang menemani kita sepanjang hidup tapi tidak mempunyai nilai?
Apakah dengan memiliki Istana 7 tingkat, kita akhirnya boleh mendabik dada dan berkata..."Aku sudah memiliki kehidupan".
Apakah kebahagiaan di dunia menjamin kebahagiaan di akhirat dan adakah bila kita hanya mencari kebahagiaan di akhirat, kita perlu mengenepikan kebahagiaan dunia?
Jawapan yang dapat aku rumuskan hanyalah...
Kekuatan dalaman semata-mata tanpa dorongan atau momentum menyukarkan untuk kita membina Istana 7 Tingkat namun begitu tanpa dorongan atau momentum itu pasti sekali menguatkan dalaman kita untuk berdepan dengan pelbagai ranjau dan perit dalam segala macam masaalah sepanjang proses membina istana itu.
Perlukah kita mencari dorongan atau momentum itu semata-mata kerana kita berhajat untuk membina sebuah Istana 7 Tingkat? Itu aku tak tahu dan masih dalam proses mencari jawapan...

Monday, April 21, 2008

Picking Up

Hari ni aku ke sekolah, perkara pertama yang aku lakukan ialah mengadap Cikgu Bashid untuk memohon kebenaran untuk mengikuti satu workshop yang dikenali sebagai NIE (Newspaper in Education) dengan kerjasama News Straits Time. Kebetulan aku ingin mengumpulkan maklumat bagaimana untuk link kan sekolah aku dengan NSTP supaya apa yang telah aku lakukan disekolah lama dapat dilakukan di sini cuma semasa di sana, aku lebih banyak berurusan dengan The Star melalui rakan wartawan dan sahabat media.

Akhirnya melalui perbincangan 2 hala, kami menemui kata sepakat untuk menghantar guru lain untuk didedahkan dengan workshop ini.

Bagi pendapat peribadi aku, guru perlu dibangunkan melalui pelbagai teknik dan pedagogi terbaru dalam pengajaran dalam kelas supaya pelajar didedahkan dengan "empowering". Ini adalah supaya pelajar dapat belajar membuat keputusan sendiri dalam menentukan hala tuju pembelajaran yang mereka inginkan tanpa dikekang oleh kecetekan guru dalam pengajaran.

Sejak 2 bulan aku mengajar di sini, aku memberi masa kepada diri aku dan anak-anak muridku untuk masing-masing mengenali style dan perbezaan masing-masing untuk mencari titik penentu sebelum benar-benar melangkah ke dunia Bahasa Inggeris.

Langkah pertama yang aku lakukan ialah menanam minat terhadap bahasa yang sebenarnya sangat mudah tetapi kerana ketiadaan minat, aku tahu ramai di antara pelajarku menganggap bahasa asing in sebagai sesuatu yang sangat sukar untuk dikuasai.

Langkah kedua yang akan aku ambil ialah menunjukkan bahawa bahasa asing ini hanya perlukan sedikit keyakinan dan sedikit "suka". Maka pendekatan yang aku gunakan ialah dengan menggunakan sepenuhnya makmal komputer yang disediakan di sekolah aku. Aku biarkan mereka meneroka dunia internet melalui "gmail" dan "blogging".

Langkah seterusnya ialah, aku berharap mereka mula menganggap bahawa bahasa asing ini bukanlah satu kekangan untuk mereka mendapatkan maklumat. Aku ingin mereka faham bahawa yang mengikat mereka bukanlah ketidakupayaan berbahasa tetapi ketidakupayaan menggunakan maklumat yang ada.

Satu teknik yang mudah aku gunakan ialah menulis dengan menggunakan Microsoft words. Walaupun ramai di antara anak muridku yang mengambil masa yang agak lama untuk menghasilkan satu karangan ringkas, tetapi apa yang penting ialah mereka didedahkan dengan ruang Bahasa Inggeris kerana tanpa mereka sedari, mereka meneroka komputer di hadapan mereka dalam Bahasa Inggeris.

Apa yang boleh aku katakan, apabila aku melihat bagaimana anak murid aku terkial-kial mencari apakah perkataan yang sesuai untuk menggambarkan apa yang mereka ingin sampaikan dan dalam keriuhan bertanya pada kawan-kawan mereka, aku semakin menyedari bahawa dalam kebingitan suara mereka, aku sudah mula jatuh cinta pada sekolah ini...

I guess, I am picking up...walaupun masih lagi lemah akibat penangan demam panas sejak hari Khamis kelmarin.

Life is simple...Take it Simple...Just Do it



Alas...I was awaken by a realization of true meaning of life!

Life is too short... there is no use of pondering upon the unknown
Life is so precious...spend it wisely
Life is to be with your love ones...give it all without holding back
Life goes on...and it stops the day the last breath is taken away

Kenapa ICEBERG?

Sebab kita hanya nampak apa yang ingin kita lihat dan kita selalu ingin tahu apa lagi yang ada disebalik yang tersembunyi. Rupa-rupanya apa yang tersimpan adalah bergantung kepada kekuatan kita untuk mengetahuinya.

A Toast to My students...

Whenever I am down, spending some times with all of you always made me realize how good life has been to me!

A Toast to a new friend found...

Nampak gaya Kopitiam Kg Boy akan mula menyimpan banyak kenangan menarik buat kita..ek?

A new life begins...

It is as if I am boarding a plane to the unknown continent, hoping that the journey will be as adventurous and as fun as I want it to be...

Kadang-kadang, kita pun kena masuk workshop untuk dioverhaul juga!
" Bukan semua yang putih itu lemak dan bukan segala yang hitam itu arang !"- Bait syair Arab -

Saturday, April 19, 2008

I'm Down!

These past few days, have been a long hauling and a hectic week for me. At the end of it, I just knew that I couldn't take it anymore!

Right now I am really down and sometimes I felt as if it is not worth fighting for life that I wish because God works in ways that are always unexpected. So the best shot that I can give is...let it be in His hand...And no questions ask.

So I am taking a long vacation from life hoping that something good will come out of it! Adios all my friends..Will see you when I see you...

Friday, April 11, 2008

Bukan Satelit

Antara lagu yang agak gila sikit ialah lagu-lagu Ellyana...tapi macam kata Linda Onn ERA, memang lagu-lagunya lain dari yang lain. Antara lagu yang benar-benar membuat aku selalu terpaku dan memikir jauh ialah "Bukan Satelit".
Kita manusia
Bukannya setelit
Mampu terkulai
Mengorbitkan angkasa
Pastinya kita perlukan sentuhan
Jiwa ke jiwa
Menolak sengsara
Kesepian
Selalunya peluang
Datang sekali
Jangan biar kan ia berlalu pergi
Runtuhkan saja
Segala halang
Di kelilingmu
Lagunya simple tapi maksud di sebalik bait-bait itu selalu membuat aku memandang insan-insan yang sangat istimewa dalam hidup aku.
Semua orang memerlukan "Pelukan" dan "Kasih Sayang".
Bayangkan kalau anak yang sedang terjerit-jerit marah diusap dan dipeluk erat, pasti sekali terdiam dan kaku seketika. teringat aku iklan Baby Johnson Oil, baby yang diurut dan dilurut membesar lebih cepat berbanding dengan baby yang kurang menerima sentuhan.
Bayangkan pula kalau anak murid yang seringkali membuat bising dan suatu hari kita mengusap belakangnya, pastinya keesokan harinya, si anak itu akan berubah sikap menjadi lebih lembut dan lebih mendengar kata.
Sentuhan sangat penting dalam hidup kita...sangat penting kerana kelegaan yang datang dari setiap sentuhan dan lurutan itu menyentuh kalbu dan menenangkan...
Hargailah mereka yang kita sayang kerana setiap sentuhan kita itu ibarat pengubat yang pasti melegakan pelbagai penyakit.
Mungkin sebab itu, kita seringkali memberi kucupan terakhir di dahi insan yang telah meninggalkan kita buat selama-lamanya, membayangkan betapa kudusnya sebuah kucupan kasih sayang sebagai tanda merelakan pemergiaannya...
Lots of Hugs and Kissess...
Muaaahhh...

Thursday, April 10, 2008

Penatnya!

Uurrggghhh.......!

Plan for today started off very simple. My car should be ready by yesterday evening before I came back from Parit Buntar. Unfortunately, everything went haywired. Maybe I have done a wrong deed!...


Yesterday I car pooled with Honey, so same goes for today...well, I am not used of doing things according to other people's time, so I felt so hapless. Then, for today, at first we thought to finish the 2 motions but as usual, our mind just couldn't keep pace with the pressure and we opted to stop by 4.30pm. Again, I need to figure a way to go home. With so many alternatives, yet all were ambushed to ashes and my mum had to come for rescue!!!


Everyone later checked in at Hotel Damai instead of Parit Buntar Inn. But I was not prepare to stay overnight due to Sufi whose now feverish with hot temperature. So Honey sent me to the bus station to take the "nostalgic" red Omnibus back to Taiping. While pondering over my blog post, out of blue, a man came and simply said that the bus is not going to Taiping because the bus driver is having headache...Ouuch! What a heart ache for me. I zoomed to the taxi stand hoping to get a taxi within a rate of 20 to 30 Ringgit. Just believe that they charged RM 40 to Taiping. My Gosh...that is sooo expensive. Alas, again I called Honey to rescue! Alhamdulillah, my mum called me saying that she doesn't mind fetching me..As usual we have our bodyguard so I am not to worry....



Fushhh..at last I can rest my feet in Darling and Honey's room!


What a day and tomorrow yet to come.


Still have my scripts to prepare and the gruelsome day ahead tomorrow!
My Comment:
Biasalah bila apa yang kita rancang tidak menjadi. Kalau asyik semuanya menjadi, kita akan leka dengan apa yang kita dapat dan menjadi selesa sehingga kita terbelenggu dalam comfort zone. Dan kadang-kadang aku sedar semua ini ujian untuk membina ketahanan aku agar mampu menguasai keadaan. Cuma ada masa-masanya bila kepenatan menguasai fizikal dan terasa...bestnya kalau dapat melingkau je atas katil dengan buku cerita dan lupakan realiti...Kosongkan minda! Hilang seketika...

Perak English Debaters ~ Hayun Sempoi!

Honey (second speaker), Mr Yong, Siva (old sweetheart) and Mr Jo (most probably 3rd speaker)

our info guy Izrul and Honey (close friend since kecik-kecik lagi dan 20 over years together)



Arman (team manager) Mr Yong (third speaker) Me ( showing off my braces ~ most probably first speaker )


ni kat Parit Buntar Inn petang tadi....


Dari minggu lepas since Jumaat, Sabtu dan Ahad (Taiping Golf Resort) aku sudah mula mengalami kepenatan minda...sambung pula minggu ni dari Rabu, Khamis dan Jumaat (PPD Kerian) dan minggu depan dari Isnin, Selasa dan Rabu (Parit Buntar Inn).

Pertandingan Debat Hari Guru 2008 bagi peringkat Zon Utara diadakan di SMK Panglima Bukit Gantang di Bagan Serai dari 15/16/17 April dan kami akan berkampung di Parit Buntar Inn.

Team Bahasa Melayu memang bersungguh untuk menang. Tahniah untuk mereka kerana mempunyai think tank yang cukup mantap berbanding dengan team English yang hayun sempoi, slow and ghapla jingga jer semua! Yang penting sekepala kan...

So tajuk pertama ialah: Teacher is the Sole Determinant in moulding the students' personality.
And tajuk kedua selepas perubahan usul ialah:Teachers play the most important role in school capacity building.
Sebenar masa first round aku tak ada sebab ada hal peribadi yang perlu aku uruskan. Maka harapan aku ialah kami menang semasa menentang Perlis supaya kami akan bertemu Kedah untuk final. Keadaan memang boleh dibaca sebab Perlis tak berapa fokus untuk English dan Kedah selalu wakil Zon Utara untuk ke Peringkat Kebangsaan. Harap sangat menang untuk final sebab kalau tidak penat lah aku bersengkang mata menyediakan skrip untuk pembangkang dan penyokong dan reply speech...

Ini sebenarnya ialah kali pertama aku menyertai debate team untuk peringkat negeri Perak. Apa yang seronoknya ialah bertemu dengan old sweetheart yang aku tak tau "kira ada suka jugaklah" kat aku! Ala zaman bebudak hingusan...biasalah tu dan mamat ni selalu ke kedai kopi parents aku sampai la pagi tadi pun masih lagi melepak di situ...Bila di soreh-soreh rupa-rupanya bapa dia kerja gateman KTM dulu-dulu. Dia pula dah jadi cikgu dan kini sedang menunggu pelepasan dari KPM untuk menjadi PTD di Putrajaya. Dengar kata dari seluruh Malaya hanya 5 guru terpilih untuk jawatan PTD. Cayalah Siva (dia wakil Team BM)

Buah hati pengarang jantung aku pula tengah demam panas, semalam and malam ni kompom tak tidur la...kesian pula kat parents so aku mengambil keputusan tak bermalam di Parit Buntar Inn dan berulang dari Taiping je. Nasib baik boleh claim!!
Apa pun buah hati pengarang jantung aku pun dah mula didedahkan dengan dunia "mama"nya...