Monday, December 7, 2009

To be Followed!

Dalam dunia pengurusan, ada dua aspek kepemimpinan yang menjadi teras dalam urustadbir sesebuah organisasi iaitu..."code of a follower" dan "code of a leader".

Kalau nak jadi follower aka pengikut kenalah pandai mengikut apa yang dilakukan oleh leader aka boss...barulah kita mengikut "code of a follower"

Dan kalau nak jadi leader aka bos, kena lah berani untuk pengikutnya mengikut setiap ragam dan rentaknya. Ini ada aspek yang sukar kerana leader sentiasa memilih siapa yang layak menjadi pengikutnya kerana pengikutnya ada penyokong yang bakal memastikan kejayaannya.

Bagaimana pula ada leader yang diikuti tetapi bukan kerana untuk menjadi penyokongnya tetapi sekadar membuatkan leader itu terasa "to be followed!"...mesti penat melayan...apatah lagi nak dibuang, mungkinkah dia ni seorang pengikut yang mungkin menyokong kejayaan leader atau dia hanya seorang pengikut yang sekadar mengikut untuk memerhati apa yang leader ini lakukan dan dimimik kan semula? Mesti menjengkelkan....tetapi sanggupkan leader menerima keadaan ini?

Sebab itu terdapat pula satu lagi konsep dalam kepemimpinan yang dipanggil "work with people". Konsep ini menekankan tiada bos dan pengikut tetapi lebih kepada berkongsi idea dan cara bekerja. Ada masanya bos menjadi pengikut dan ada masanya pengikut menjadi bos. Keadaan ini memang memerlukan kedua pihak mengenepikan ego dan bermula dari zero. Sanggupkan leader menerima keadaan ini pula?

so...fikir-fikirkan lah sebab kita semua pemimpin dengan latar belakang yang berbeza. Kalau kita asyik hanya dengan cara kita, ego kita, rasanya apa yang akan jadi? Berapa ramai di antara kita yang sanggup sebu muka dipanggil bodoh oleh bos kita? Dan berapa ramai pula yang sanggup menerajui situasi yang memerlukan kita lebih dari bos?

Pandangan?

No comments: