Tuesday, December 1, 2009

Perbincangan yang menarik...

Adakah kita memerlukan perubahan? Cuma lihat sekeliling sebelum menjawab pertanyaan tersebut.

Siapa pula yang menggalas amanah sebagai tukang "check and balance" dalam kehidupan kita hari ini?

Bagaimana pula kemampuan kita untuk mengekalkan "the goodness within ourself"?

Sesungguhnya berhijrah bukan bermakna kita berubah dan tidak semestinya kita berubah ke arah kebaikan. Ada masanya kita perlu kekal dengan apa yang ada tetapi bergerak seiring dengan penghijrahan yang perlu dilakukan.

Ini satu perkara yang aku belajar memahami bila aku mengambil keputusan untuk bertukar ke Tanjung Malim. Memang aku melalui suasana yang berbeza dan baru, namun begitu banyak perkara yang aku cuba kekalkan agar aku kekal sebagai "AKU"...

Proses untuk berubah belum tentu untuk kebaikan kerana banyak perkara yang baik yang berlaku sebelum ini masih perlu diperbaiki. Aku tidak mahu mencari kelemahan tetapi sesungguh aku sedang belajar meningkatkan diri tanpa mengubah apa-apa sebab aku tidak mampu mengubah diri aku dan pastinya aku tidak punya kekuatan memohon hati yang baru kerana aku sangat sayang dengan apa yang aku ada sekarang!

Boleh ke gitu???

Teringat aku pada satu perbincangan menarik dengan seseorang pada bulan Mac 2007, dia bercerita tentang mencari cebisan puzzle yang terakhir untuk melengkapkan kehidupan. Banyak perkara yang dibincangkan untuk menentukan cebisan puzzle itu.

Akhirnya, aku terfikir bahawa mungkin cebisan puzzle itu sudah ada di celah-celah puzzle yang ada dan hanya perlu disusun dan diolah semula untuk melihat hasil terakhir!

No comments: