Sunday, May 27, 2007

There Is always a First Time For Everything



Perjalanan Tak Jadi _ Menjadi

Ooi – Sharifah BOLEH!!

Ceritanya gini….nak pergi dengan tak pergi macam benci tapi rindu….Dari tak jadi harapnya menjadi ..akhirnya jadi pergi. Nak pergi ke mana ni??
Pergi ke Chicago- Ke Midwest Malaysian Game..Memang hari ini dalam SEJARAH bagi kami berdua- harapkan pagar tak kan makan padi…harap-mengharap memang menjadi

Adakah Sharifah yang kena booking kereta sebab Ooi tak minat sangat ..dia ingat nak naik bas jerr..Biar lambat asalkan selamat…pasalnya dia tak harap sangat.
1. Tak pernah bawa kereta di US.
2. Tak tahu jalan.
3. No guts..itu yang betulnya
Akhir..Sharifah juga yang membakar sampah..mengapi-apikan sampai jadi ribut dan taufan..beria-ria ..siap google Priceline.com untuk booking kereta..itu tak masuk lagi si Sharifah kena marah pasal tak tolong masa Cultural Event…batang hidung pun tak nampak.bukan sibuk sangat buat-buat sibuk ke BANK topup debit card.Akhir dapatlah si Ooi pegang stering kereta…sehingga selamat sampai ke IH..tengah-tengah malam. Lepas tu baru la sibuk google map macamana nak ke Chicago…Ni..memang buta jalan dah ni..tapi tak buta akal…Api yang terbakar semakin marak..
Perjalanan bermula 6.30am tapi sebenarnya pukul 5 am…Biasalah..orang perempuan..nak buat camna…bersolek berjam-jam..Sampai ke kereta siap posing ambil gambar..ye la..Ford Taurus..tak jangka nak di pegang stering.
Akhirnya perjalanan pun bermula…
Bila baca map..memang mengagau..akhirnya hanya mengguna gerak hati sampai juga ke Exit 76 West. Tersesat juga keluar masuk tol..tapi bila confidence dah mula pick up..Ooi pun mula rancak bercerita…
Dalam sibuk bercerita teringat pula pasal nak buat persembahan masa Dinner…asalnya tak nak bayar Dinner tapi pasal dah memang ada bakat terpendam…Kalau dah kaki joget berjoget jugalah sampai ke US…Ooi ini memang penari kesuma lelaki TERAKHIR……..sehingga ke hujung nyawa!!
Maka akhir lahir lah plan…si Ooi akan lead..si Sharifah buat-buat sibuk…tumpang dua kaki…
Ketika Blog ini di tulis kami sudah hampir separuh perjalanan…pukul 2.39pm.
Tak sangka akhirnya berjaya juga si Ooi dan Sharifah melakukan “bungee jumping” Terjun aje….nikmatnya terletak bukan pada destinasi tapi perjalanan yang berliku-liku..Singgah sana ..singgah sini..siap picnic lagi!!
Tapi risau juga bila Ooi bawa kereta sebab asyik ke kiri dan ke kanan…tak sempat si Sharifah nak lelapkanmata…Nampak gaya hala balik baru la dapat pegang stering…itu pun kalau dapat….We’ll see..
Pengalaman ini telah membakar semangat si Ooi untuk mengharungi lautan yang bergelora…dari tak nak, tak jadi terus menjadi…Baru dia tahu nikmat memandu di turnpike USA….Baru dia sedar betapa luasnya dunia apabila berani mengambil risiko…There is always a first time for everything…Hasilnya luar biasa…
Moralnya: Tetapkan misi dan matlamat..pasti tercapai walau apa pun rintangan….Sampah yang dibakar bukanlah untuk memedihkan mata tetapi untuk membuang segala semak yang ada… Sekali sekala kena juga…
Ketipak ketipak ketipung..suara gendang bertalu-talu.. Hati kami berdua dihiburkan dengan dendangan Joget sepanjang perjalanan….

Hasil Nukilan:

Ooi Eng Lye
Sharifah

No comments: