Sunday, August 23, 2009

Irritable Male Syndrome (IMS)

Pernah tak anda melalui keadaan di mana lelaki dalam hidup anda atau sekeliling anda tiba-tiba menunjukkan sindrom yang sama macam PMS (Pre Menstrual Syndrome)...?

Sebenarnya lelaki juga ada masalah yang sama seperti perempuan...Hahaha...mereka pun selalu gak sengugut..sikit-sikit pun nak sensitif! Kena pula yang anak bongsu (manja meleleh macam gheeblend)...hahahahaa...lagi jenuh! Cuit sikit dan melantun naik ke bumbung!

Ketika mereka mengalami IMS, maka kita kaum pompuan kena cool! Banyakkan muka sadin! Kalau boleh buat muka seposen lagi baguih. Bukan apa, kalau dilayan...walamak silap hari bulan mau tak bercakap, alih-alih bercakar pulak!

Antara punca penyebab IMS:

1..STRESSSSS....selalunya dikaitkan dengan Stress yang KRONIK!
2..Masalah kewangan
3..Perubahan hormon testeron
4..Masalah fizikal dan spiritual!


Antara simptom mereka ialah:

Terdapat empat peringkat:

Pertama: Hypersensitive
Kedua: Anxiety (Kerisauan)
Ketiga: Kekecewaan (Frustation)
Keempat: Anger (Kemarahan)~ ini adalah simptom yang sangat kerap berlaku, letusan emosi sebegini biasanya adalah tahap kritikal yang selalunya berakhir dengan pertengkaran.

Antara keadaan yang dilalui:

1. Merajuk
2. Melenting
3. Marah-marah
4. Pening
5. Keletihan
6. Berleter (hehehe...penat telinga woi!)

Bagaimana mengatasi:

Stay cool dan relax. Macamana bila kita orang perempuan kena PMS, selalunya banyak berehat! Aku pula selalunya cari Cadbury. Coklat menaikkan hormon serotonin yang meredakan sindrom PMS...sebab ia mengurangkan stress dan menghasilkan ketenangan!

Sebab tu lelaki yang memahami, selalunya suka menghadiahkan coklat kepada perempuan yang disayanginya! Maka sekarang orang pompuan pun boleh buat camtu!

Lain pada itu, kembali kepada agama...itulah ketenangan abadi!!!

Selamat berbuka: Ari ni cuma berbuka dengan nasi arab dan ayam masak merah stail orang Perak..bertukar pula dengan bihun tomyam yang yum..yum dari rumah no 9! heheeheh..penuh meja!

No comments: