Friday, August 7, 2009

Outbreak OR Take A Break?

Hari Rabu, pukul 10.10 pm


Pukul 10.20 malam
Pukul 10.40 malam Ini pesakitnya..

Pukul 11.00 malam... Tukang drebar dan mamat enter frame!

Pengalaman aku melalui penangan wabak H1N1 di SMK Agama Slim River.

Kelas malam yang sentiasa ceria dan gamat aku bertukar menjadi satu suasana yang berbeza apabila dua pelajarnya telah diarahkan pulang akibat demam selsema yang melampau. Ada seorang lagi pelajar yang juga mengidap demam selsema tetapi masih belum membuat saringan H1N1. Setelah aku berikan kerja kepada pelajar, terus dibawa pelajar berkenaan ke Hospital Slim River. Minggu sebelumnya aku juga telah membawa seramai 24 orang pelajar ke Poliklinik akibat demam dan selsema. Tapi minggu ni, demam di kalangan menjadi-jadi.

Malam itu menjadi titik tolak kepada keputusan sekolah untuk membenarkan pelajar balik rumah lebih awal apabila pelajar yang demam selsema meningkat secara mendadak sehingga seramai 197 orang pelajar diarahkan pulang. Wabak ini bermula dari lawatan ke Cameron Highlands pada hari Ahad sebelumnya.

Hari ini sekolah menjadi lenggang dan semua pelajar tidak sabar untuk pulang ke rumah masing-masing.

Antara maklumat yang aku kumpul setakat ini, seramai 2 pelajar UPSI sedang kronik diserang H1N1 dan wad di hospital semakin dipenuhi oleh pesakit-pesakit H1N1. Hospital Slim River kini hanya mampu menerima kes-kes kronik sahaja dan sesiapa yang demam, selsema dinasihati berehat di rumah sahaja.


No comments: