Saturday, August 22, 2009

Semakin memahami...Terima kasih!

SKETSA MEJA DAN KERUSI DI SUATU PAGI.....

"Oii...ko tak paham2 ke?", kata kerusi tu sambil diangkat2 kedua2 kaki depan, mengoyang2kan badan.

"Ermmm...faham sangat. Aku bukan apa kerusi, ko adalah partner aku", kata meja pada masa tu di dalam bilik yang baru dimasukinya dgn penuh kompiden. Sebab meja juga dok mencari kerusi yg sesuai....

"Cuba ko tengok, dah rezeki ko masuk dlm bilik ni....cuma ada ko dengan katil jer, ermmm memang sesuai", sambung meja lagi sambil sandarkan dirinya di tepi sinding mencari lokasi sesuai utk dirinya.

"Apa yang ko sibuk?. Sesuai apa!. Salah ke kerusi partner dengan katil?" tanya kerusi lagi....

Terkedu kejap meja utk berkata-kata. Otaknya berputar, mencari mana-mana arah lagi utk berbual dgn kerusi.

"Aku tak kata salah. Ada ke aku kata salah?. Ko pandai2 je kata... Heheh...Ko je yg rasa camtu, sebab aku yang mula tanya kat ko..Ko rasa mcm aku ganggu ko..Hahahhah", ketawa meja sambil masih mengalih2kan badannya mencari ruang dan peluang utk merapati kerusi. Kerusi mula memandang keluar...sambil melihat kerusi dan meja lain bergerak beriringan di luar sana melalui cermin tingkap....

"Erm...maap la, mungkin sebelum ni, katil pun dah tak cakap apa2 ngan ko. Dia dah syiok dok di penjuru bilik ni. Jangan la ko marah kat aku pulak", sambung meja lagi utk 'perangat' kerusi lagi.

Meja tahu banyak perabut2 di luar bilik itu melihat bahawa antara kerusi dan katil tu ngam jer...Semua tu jelas kelihatan sebegitu kerana kerusi yang mencorakwarnakan agar situasi tu kelihatan sebegitu. Meja paham.

"Kerusi...kerusi..Ko ni aku nampak mcm rimas je. Ko marah kat aku ke?", tanya meja lagi.

Meja nampak bahawa kerusi mula memandang tepat ke arah meja dgn serius. Kerusi mula mengoyang2kan kakinya semula. Cuma meja tak dapat mengagak2 apa yang ada dalam kepala hotak kerusi. Maklum le mereka baru saling kenal-mengenali antara satu sama lain.

"Aku dah selesa la cam ni! Ikut suka hati aku la!, Apa salahnya aku partner ngan katil dlm bilik ni?. Bukannya perabut lain tahu. Diaorang memang nampak kami partner yg mantap.", balas kerusi lagi. Meja merasai bahawa dia semakin emmahami tentang

"Sapa yg kata tak sesuai? Cuba ko tengok kat luar sana. Banyak kerusi bersiar2 ngan meja. Saling memahami, saling memerlukan.", meja makin merapati kerusi sambil menunjukkan arah perabut2 lain yang beriringan di luar sana melalui tingkap cermin. Meja tahu, kerusi juga ingin seiringan seperti itu.... Cuma kerusi ni dah terbiasa berpartner ngan kerusi. Kena pulak dari dulu dia brada dalm bilik tu.

"Jom kita keluar ke sana?, Kat sana ada grand sale ler", ajak meja.
"Ala.. aku tahu kat sana ada grand sale..Aku pun selalu ke sana sorang2", kata kerusi sambil tunjukkan ke arah grandsale tu.

Kerusi seronok bercerita kat meja. Meja faham. Kerusi jarang bercerita ttg apa yg dilakukannya..kerana katil selalunya dok buat kerjanya sendiri kat hujung bilik. Nak diajak ke tepi tingkap utk tengok dunia luar cukup la payah. Dia dah selesa dgn kedudukan dia dipenjuru bilik.

Meja asyik dok tanya-tanya tentang grandsale tu. Kerusi semakin rancak bercerita. satu persatu...Meja makin kenali kerusi. Meja dapat merasai kerusi itu hebat. Boleh dijongket2 ke depan dan belakang. Warnanya menarik. Springnya kuat. Bentuk potongan kerusi tu memang mantap. Meja memahami bahawa katil tak nampak bagaimana nak membentuk dan menyusun dgn apa yg ada ikut situasi dan keadaan perabut. Katil pula dok harap kerusi tu bergerak2 tetapi dlm bilik tu saja.

Meja faham. Kerusi tu kalu bergerak kat luar..perghhh...gerun org nengok...designnya limited. Warnanya guna cat 5k...silau beb. Tapi sayang byk habuk2 yg mula lekat pada badannya. Maklum le, kerusi pun dah malas nak ngelap badannya sendiri. Letih dah la. Mungkin juga kut sbb kalu nengokkan pada keadaan katil, mcm x reti2 dan tak paham2 apa yg ada pada kerusi tu. Yang katil tahu, harapkan kerusi saja dok datang kepadanya. Mungkin juga dgn saiz katil tu membuatkan dirinya berat utk bergerak2. Mungkin dia selesa dgn kedudukannya yg paling besar dlm bilik tu.

Meja memandang kerusi lagi. Meja tak jemu2 memerhati pada kerusi tu. Meja nampak banyak habuk yang dah melekat pada badan kerusi..Malahan meja juga nampak warna asal kerusi tu. Meja tahu, kerusi juga tahu bahawa cat pada badannya sememangnya berkilat. Kerusi dah tak peduli semua tu walaupun habuk2 masih melekat pada badannya.

"Letih la, byk habuk kat badan. Dah lama melekat kat badan ni. Tapi aku tak kisah.", keluar juga keluhan dari mulut kerusi. Meja senyum tanda paham.

Masa terus berlalu. Saat berganti minit. Minit berganti jam. Jam berganti hari. Hari berganti minggu. Minggu berganti bulan. Beberapa bulan dah berlalu. Hubungan meja dan kerusi semakin mesra.

Mereka mula merasai lengkap melengkapi. Mereka saling faham memahami antara hakikat dan realiti. Mereka ingin bergerak ke luar. Memerhati dan merasai bergandingan di dunia nyata. Bukannya dalam bilik semata2....Masanya semakin hampir untuk mereka seperti sepasang pasangan yg lengkap melengkapi keranan kerusi faham meja dan meja faham kerusi.

"Ermmm...ini le kerusi yg aku cari selama ini", kata hati meja.
"Ermmm...ini le meja yg aku cari selama ini", kata hati kerusi.

Suatu hari, meja cuba mengelap habuk2 yang ada pada badan kerusi. Ini kerana meja merasai dan memahami bahawa sudah tiba masanya meja mencuci habuk2 degil yg dah sebati pada badan kerusi. Dilapkan kain putih lembab pada badan kerusi.

"Oiii...ko buat apa meja?. Yang ko lap habuk tu buat apa?. Aku dah selesa la camni",
"Ala...aku nak lap badan ko nih. Bukannya aku nak buang habuk. Aku cuma nak tengok warna cat pada badan ko nih." sambung meja bila dijerkah oleh kerusi kerana cuba mengelap badannya yang memeang berhabuk

Kerusi tahu badannya berhabuk. Dia memang tak suka. Cuma tak tahu mcm mana nak buang habuk kerana dah lali. Pernah juga cuba kerusi membuang habuk sendiri tetapi katil cuma memerhati dan tak mampu nak membantu. Kerusi faham.

"Ko jgn la marah kat aku. Aku nak tengok warna cat kat badan ko nih...Aku tahu cat ko mmg kualiti.", pujuk meja lagi. Meja juga paham bahawa kerusi juga inginkan ada org membantu ut mengelapkan badannya. Dah lama kerusi uruskan dirinya sendiri hinggakan semua keputusan tentang dirinya, semuanya dibuat sendiri.Dah tiba masanya utk meja membantu meyinarkan kembali cat pada badan kerusi.

"Oii...ko buat apa agi meja?. Yang ko lap aku ni apa hal?", kata kerusi walaupun dia sendiri berasa selesa kerana ada juga yang sudi mengelapkan badannya. Meja paham kenapa kerusi berkata mcm tu. Maklum le dah lama terbiasa dengan keadaan mencuci sendiri dan mengurus diri sendiri tanpa bantuan orang lain. Meja amat paham apa yg dialami kerusi selama ini.

Meja yakin...akan tiba masanya, akan tiba waktunya, akan tiba saatnya untuk kerusi bersedia habuk-habut dibadannya itu dilapkan. Meja juga yakin bahawa kerusi mahu badannya dicuci cuma....

Kerusi kekok ada org sudi menemaninya untuk mencuci habuk-habuk itu bersama-sama. Bersama-sama menggilap badannya utk menampakkan cat yang bersinar. Kerusi mahu bergerak dengan cat yang bersinar dan seiring dengan meja menikmati suasana ceria diluar. Kerusi mahu berada di semua lokasi dgn semantapnya. Meja paham semuanya kerana meja inginkan kerusi itu sentiasa bersama dengannya agar sokong mneyokong.
Meja berharap agar kerusi tidak jemu mendengar ajakan meja utk mencuci habuk-habuk itu. Meja juga berharap agar kerusi dapat membantu meja untuk mencuci habuk-habuk dibadan meja.

Hanya masa menentukan mereka. Hanya Allah sahaja yg tahu kedudukan mereka di masa hadapan. Harapan meja ialah berikan kekuatan pada dirinya untuk sentiasa mengajak dan kerusi tidak jemu2 dan diberi kakuatan pada dirinya untuk terbuka hatinya menerima ajakan...Wallahualam.

No comments: