Thursday, February 25, 2010

Distinction

Just a reflection of today's lesson..

There are 5 values which leave a mark of a very distinctive person.

1. Determination
2. Readiness
3. Willingness
4. Acceptance
5. Sense of Belonging

To be a worthy person these are the values which make a person scores distinction in his or her life!

Nilai seseorang terletak pada value of his/her distinction dan pastinya tidak pada value of papers yang ada pada tangannya!

Nilai 1: Determination...

Bagaimana kita membina kekuatan dalam diri untuk tidak U-turn dengan setiap halangan (obstacle) yang diluar jangka. Kekuatan ini dibina dengan Nilai 2: Readiness...

Nilai 2: Readiness...

Berdepan dengan halangan memerlukan kesediaan yang jitu dari minda dan fizikal. Kesediaan ini akan membangkit rasa untuk mengetahui, menyelami dan memahami setiap halangan yang ditempuhi agar jalan penyelesaian berjaya dibentuk. Namun begitu untuk membentuk jalan penyelesaian yang berpihak kepada kita memerlukan Nilai 3: Willingness...

Nilai 3: Willingness...

Jalan penyelesaian bagi setiap halangan mempunyai nilai pengorbanan yang perlu kita tempuhi dengan redha dan bersedia. Apabila kita telah bersedia untuk menempuh dan tahu apa yang perlu dikorban untuk mencapai jalan penyelesaian bagi halangan yang ditempuhi maka Nilai 4: Acceptance memainkan peranan yang penting.

Nilai 4 : Acceptance...

Penerimaan terhadap perkara-perkara yang perlu dikorban untuk mendapatkan jalan penyelesaian terhadap halangan yang dihadapi akan memudahkan minda dan fizikal kita membentuk kesediaan menempuh halangan yang dihadapi. Untuk menerima keadaan sebegini kita perlu sedar di mana kita berada dan apa yang kita inginkan supaya Nilai 5: Sense of Belonging dapat dibentuk dalam diri kita..

Nilai 5: Sense of Belonging...

Membentuk nilai memiliki dan dimiliki akan membuatkan minda dan fizikal menjadi lebih kuat dan mantap. Nilai ini akan terbentuk apabila kita dapat membentuk Nilai 1 sehingga Nilai 4. Proses ini akan menguatkan diri kita untuk mendapatkan sokongan dan seterusnya membina rangkaian dalam kehidupan yang terdiri dari sahabat dan ahli keluarga. Nilai ini juga akan meletakkan kita dalam zon selamat untuk kita berdepan dengan halangan yang ditempuhi.

Setelah kita menguasai kesemua nilai ini, maka kita mampu membentuk nilai distinction dalam diri kita..

So..tepuk minda, tanyalah hati di mana kehendak dan keinginan kita...

No comments: