Wednesday, September 2, 2009

Mengekang Nafsu

Dah hampir 2 minggu kita berpuasa...kaum ibu semakin sibuk menyediakan kelengkapan raya dan kaum bapa pula asyik mengira budget memandangkan belum ada tanda-tanda bonus yang dinanti! Kena pulak gaji awal sesangat-sangatnya! Tak silap aku antara 8 September -10 September.
Sepanjang puasa ni, cabaran yang paling besar ialah nafsu. Bukan mudah nak mengekang nafsu yang membuak-buak...apatah lagi nafsu makan. Pantang ke Pasar Ramadhan..sampaikan terliur melihat nasi lemak yang bukan kegemaran pun! 
Mak-mak kat rumah pula sibuk menyediakan juadah berbuka seolah-olah tengah masuk rancangan memasak pula...abis semua buku resepi diselak. Agaknya ada yang masukkan internet semata-mata untuk mendapat resepi-resepi yang mengecur nafsu!
Nafsu di siang hari jangan dikatalah...ketika bulan ni lah yang tak pernah tidur petang pun akan terkulai lepas zohor atau asar...Melayan badan yang keletihan menahan lapar tapi tak tertahan nafsu melentuk kepala...heheeheh!
Namun begitu paling ramai di antara kita yang tak dapat menahan nafsu makan sekenyang-kenyangnya di waktu malam atas alasan mengantikan waktu makan di waktu siang?! Lepas berbuka...selalunya semuanya menyuloq serupa ular sawa kekenyangan...Magrib pun dah dekat-dekat Isyak untuk dilanjutkan terus ke Terawih (itu pun mujur ke Terawih)
Iktibarnya ialah kita tak mampu menahan nafsu, sebab ujian paling dasyat ialah tika datangnya Ramadhan...agaknya sebab tu syaitan diikat sebab kita perlu berdepan dengan syaitan dalam diri sendiri...

No comments: