Monday, April 13, 2009

Merdeka!

Akhirnya pada 11 April, aku merdeka sepenuhnya dari UPSI untuk semester satu. Cerita semester dua, akan aku fikir bila masuk semester dua...

Belajar sekarang ketika usia mencecah 40an dengan masa aku 20an banyak beza. Terutama dari aspek kesabaran dan kematangan. Perbezaan yang jelas ialah dulu masa degree, aku banyak berharap pada buku untuk mendapatkan pengalaman. Tapi sekarang dah terbalik, aku banyak bersandar pada pengalaman dengan berpandukan buku.

Assignment terakhir adalah dari Dekan IPS sendiri, Prof Omar. Aku buat pekasam hampir 3 minggu sebab nak cari momentum. Bila dapat surat untuk ke Jitra (Bahas Suku Akhir Peringkat Kebangsaan), baru datang mood nak pulun sebab kena hantar sebelum ke Jitra. Itu pun pas kan pada Rozita je untuk hantar pada Intan.

Aku suka cara Dean IPS nih, sebab dia relax dan menjelaskan senario yang berkaitan dengan profession perguruan. Assignment terakhir ialah refleksi pemahaman tentang senario pengetua yang masuk ke sekolah, bagaimana mereka menyesuaikan diri. Aku belajar melihat keadaan dari dua perspektif tentang isu yang sama. Ala-ala empathy! Dan dari situ, perbandingan yang ketara antara apa pengetua rasa dan lalui dengan apa guru rasa dan lalui.

apa pun, dah selesai dan dah hantar! Aku tak pening dah tapi sekarang masanya untuk prof Omar pulak pening...

No comments: