Tuesday, November 25, 2008

Avant-garde

Cara kita berbeza...Satu pendekatan yang pastinya menghasilkan penglihatan dan pemahaman yang tidak akan serupa dengan orang lain. Lalu kita belajar untuk mencari persamaan dalam perbezaan itu agar kita dapat diterima masuk dalam kumpulan yang kita ingin bersama!

Namun begitu, ada masanya kita perlu kekal dengan perbezaan yang ada apda diri kita agar kita menimbulkan keunikan tentang identiti dan entiti sendiri. Kelainan itu pasti akan menjadikan kita lebih mudah mempunyai "niche" untuk dikenali dan didekati..

Mungkin cara kita yang berbeza itu dianggap radikal dan sesuatu yang baru sehingga menimbulkan rasa skeptikal terhadap diri kita. Tetapi itu adalah pendekatan penerimaan yang perlu kita bersedia untuk menerima dan menempuh. Bila kita sabar dan sanggup dengan apa jua keadaan yang dihadapi, pasti akhirnya kesungguhan itu membuahkan hasil yang lumayan.

Teringat aku pada kisah Datuk Tom Saufi dengan corak batik yang menjadikan dia terkenal seantero Asia. Corak batik bulat-bulat yang dipopularkan oleh Camelia yang akhirnya diciplak oleh ramai pengeluar kain yang lain...Itulah Avant-garde!

2 comments:

JINGGO said...

kenapa kita berbeza - tentunya dari fasiologinya, sosiologinya.psikologinya - tapi tentunya ada pertemuan kalau kita mahu bertemu......

Sharifah Hassan said...

- tapi tentunya ada pertemuan kalau kita mahu bertemu......

~Pasti menarik kalau kita berjaya mencari titik pertemuan yang menjadi penentu untuk menyamakan perbezaan!

~Bila tu?