Friday, November 28, 2008

Layan



Layan kereta.
Setakat ni aku dah overhaul enjin, tukar waterpump, arm dan tulang (macam tulang anjing je) tayar belakang, kompressor, cd player, carpet, steering, exaust pipe, tayar, sport rim...apa lagi ek...? ohhh...aku tukar seat standard wira kepada seat proton perdana...(kaki panjang!) Tinggal nak tukar absorber je..tapi belum eekk...ookkk..biarla kut dulu nooo....Itu belum kira ntah berapa kali alignment dan balancing tayar...heheheh..! Rasanya for the next few years, boleh la aku relax!


Hmmm dah dua minggu aku asyik melayan kereta aku nih! Yelah kereta murah (tapi semangat patriotik~ kena sokong buatan Malaysia), banyak yang kena dibaiki. Sejak bulan 6 sehingga sekarang banyak juga yang aku belajar pasal kereta ni. Kiranya aku boleh le tulis kamus pasal kereta...hahahah! Orang selalu kata pompuan dan kereta ni musuh ketat tapi aku rasa hal ni berlaku pasal kereta selalunya dikaitkan sebagai boy's toy! Dan ia juga sebab mengenali kereta memang memerlukan kesabaran untuk terus ingin tahu dan benar-benar menghabiskan masa mengenali bahagian selain stering semata-semata. Aku bukanlah pro tetapi aku harap ilmu yang aku ada ni berbaloi dengan wang yang aku laburkan!




Layan Adlin..

Masalah gigi kalau tidak dijaga dari awal memang akan menimbulkan masalah di kemudian hari. Semalam bila aku ke klinik dentist aku, ramai makcik-makcik tua yang buat pemeriksaan gigi. Suka aku tengok barisan gigi original mereka yang tersusun cantik...


Jadi gigi dan aku adalah hal yang cukup aku lali! Sebabnya gigi ni memang satu yang perlukan layanan dan keprihatinan yang sangat tinggi. Dua dari empat anak aku bermasalah gigi yang tidak sekata. Hari ni gigi geraham kecil Adlin dicabut sebab dah beberapa hari mengadu giginya longgar. Akhirnya pepagi lagi ke klinik. Nasihat yang diberikan adalah menetapkan appointment sehingga semua gigi susunya tanggal untuk mulakan treatment.


Habis melayan Adlin, aku layan pula si Sufi yang sudah pandai mengadu sakit. So selesai Adlin di tingkat atas, ke bawah pula ke klinik pesakit luar. Sejak petang semalam dia muntah dan mengadu sakit perut. Agaknya hari ni hari kaunter aduan dibuka (sarcasticnya aku!!!)sebab anehnya, Dr Rizawati sempat mengadu kepadaku pasal ubat yang dicatu. Katanya sepatutnya Sufi diberikan syrup hyrocine tapi farmasi membuat catuan dan ubat yang diberikan adalah bekalan basic sahaja...Katanya masalah budjet...Aik?


Layan 5 kepala...

Memberi ruang untuk anak-anak berehat sebenarnya satu tindakan yang amat-amat memerlukan kesabaran! Akhirnya akibat aku tak tahan dengan kerenah anak-anak dalam rumah aku, bodyguard aku buat special delivery ke rumah aku beberapa malam yang lepas. 2 rotan berlainan saiz! Hahahaha...Sekurang-kurang sekarang suara aku tak berbunyi...hehehe...tunjuk rotan je! (Boleh gitu ke??)

Hahahaha....dua minggu ni memang aku biarkan anak-anak bercuti sepuas hati mereka. Cuma petang tadi kelas menggaji dah mula. Pada mulanya merenggek semuanya sebab kelas bermula dari pukul 3 sehingga 6 petang tapi bila balik sibuk pulak seronoknya kelas sebab ustazahnya baik dan kelasnya ada ramai kawan...hehehee!


Dalam aku sibuk melayan laptop tua ni, asyik mereka berempat bertanya bila nak ke kolam air panas(Jawapan standard aku~ tanya sekali lagi...takyah pegi langsung!) Malam semalam dah layan tapi sebabkan macam nak hujan aku hanya layan sampai pukul 11pm. Rasanya malam ni aku nak biarkan mereka mandi sepuas-puasnya sampai kolam tu tutup....

Esok ada trip ke Kampar untuk mereka bermalam di sana...Layan jee...

Tapi...aku ni sapa nak layan??

No comments: