Thursday, January 15, 2009

Congratulations!

Pepagi lagi aku bersembang dengan kakak aku dari TCS, Kak Abidah....Banyak cerita menarik. Kak Kasma Manis rupanya dah naik jadi Guru Kanan di SMK Seri Ipoh. Tahniah, cuma kesian dekat dia sebab dia ni pakar Fizik. Aku rasa satu-satunya cikgu Melayu yang teramatlah terrer Fizik. Kesian bukan apa, sebab bila dia bertukar, jadualnya dah caca marba. Kena ajar PJPK (mesti dia ingat kat aku..heheheh)....Agama pun kena, dan Seni. Tak lekat langsung core subject dia.
Dan tahun 2008 memang hebat untuk TCS sebab seramai 73 orang pelajar mendapat Straight A's untuk PMR. Maka formula yang aku tinggalkan memang menjadi...
Apa formulanya? Pelajar belajar tapi macam tak belajar. Kelas adalah ruang mereka menjadi diri mereka sendiri dan mereka bebas meluahkan apa yang terbuku....
Sekarang ni aku tengah buat Ice-Breaking session dengan boyfriend-boyfriend aku dari 5K. Nampaknya mereka dah tertarik dengan Blog aku. So minggu depan, aku akan bawa mereka ke computer lab untuk buat blog.
Bagaimana aku buat Ice-breaking dengan kelas ni...HAhahahaha...senang je. Ada 14 pelajar, setiap pelajar buat 10 soalan. So 10 soalan tu kali 14, aku dapat 140 soalan. Aku amik 14 soalan dan setiap pelajar dapat 9 soalan. Aku jawab, mereka pun jawab.
Apa yang menarik ialah, mereka buat latihan membina soalan, menjawab soalan dan kemudian berinteraksi tentang soalan itu. Habis satu jam dalam suasana yang santai dan relax.
Oppss, dalam masa yang sama mereka ada 2 project yang sedang berjalan, satunya perbentangan tentang The Pearl, kena buat critical analysis. Dah berasap dah tu!! Project yang kedua pula ialah mereka kena cari format exam bi dan past years paper dari tahun 2002.
So enjoy, enjoy gak...kerja, kerja gak!

No comments: