Monday, February 9, 2009

Anak Sendiri VS Anak Murid

Waaargggh..bila aku memikirkan isu ini memang berat dan penat! Berdepan dengan anak-anak memerlukan kepakaran yang "diluarjangka" berbanding dengan anak murid di mana hasil outputnya lebih mudah diatur dan di susun.

Aku sedang menggunakan beberapa formula yang aku harapkan dapat membantu anak-anak aku. Tapi peliknya ialah menyampaikan pada anak sendiri tidak semudah berbanding menyampaikan pada anak orang. Heran! Atau aku je yang sorang-sorang sebegini?

Berdepan dengan kerenah anak yang meningkat remaja memerlukan pendekatan yang berbeza berbanding berdepan dengan kerenah anak yang dibawah usia 5 tahun. Mendidik anak yang sudah matang dari segi pemikiran tetapi masih memerlukan bimbingan memang mencabar.

Remaja ni mudah shut off. Bila lebih sikit pot-pet dah kantoi. Mula menitik air mata dan sangkut perasaan. Berdepan dengan serangan emosi selalunya memang membosankan aku. Kat situ aku memang tak sabar. Malas nak layan! Jenuh gitu.

Anisa masih belum dapat membezakan antara tegas dan marah. Dia menganggap apa sahaja yang keluar dari mulut aku adalah marah. Mungkin pengalaman lepasnya banyak berdepan dengan situasi marah menyebabkan dia sukar memahami mana yang marah dan mana yang tegas. Paling aku risau ialah dia mudah cair dengan orang yang manis mulut dan lembut lidah. heheheh....rasanya sapa pun suka bila dapat "jawapan penenang" dengan mulut yang manis dan lidah yang lembut!

Hari ni aku buat counter check dengan buku-buku dia. Wah...Chung Sin ni relax juga sekolahnya. Tak banyak homework...Jenuh-jenuh!

Nampak gayanya banyak perkara tentang Anisa yang perlu aku bersedia dan mula mencari kuncinya...Berbanding dengan si Aisyah dan Adlin, Anisa ni memang berbeza dari adik-adiknya. So tak kena cara memang tak dapat apa yang kita harapkan.

Tapi yang tak mudah itu memang menarik untuk diterokai. Cuma sabar dengan tidak je!

No comments: