Sunday, February 1, 2009

Menghargai yang tiada...

Betul tak tajuk tu...?
Cuba bayangkan, kita ada mak bapak yang masih bernafas, kita tak ambil pusing....sebab kita anggap mereka masih hidup...bila dah tiada baru teringat pada segala macam yang ingin kita lakukan untik mereka. Tapi kenapa tidak dilakukan ketika mereka masih lagi hidup..
Begitu juga bila semasa kita bekerja, masa bos kita ada, semuanya tak kena...ada je perkara yang kita kutuk dan marah dan tak suka. Bila bos tu dah bertukar atau naik pangkat dan diganti dengan bos yang baru, barulah kita sibuk membandingkan kebaikan dan kelebihan bos yang lama dan mulalah semua yang ada pada bos baru tak kena dan tak sehebat bos lama...kenapa gitu?
Selalunya begitu jugalah yang terjadi pada guru-guru yang bertukar, masa dia berkhidmat di sekolah lama, terasa bahawa kehebatannya tidak diakui tetapi bila dia bertukar ke sekolah lain barulah terasa kehilangannya...
Sebenarnya penyelaras ICT Cikgu Rosli Bajuri di sekolah aku bertukar ke SMJKC Choong Hua, Tapah, jadi sekarang makmal ICT nampak agar terabai memandangkan apabila penyelaras tak ada, banyak kerja maintainance tak dapat dijalankan. Aku pulak memang memerlukan makmal untuk P&P menyebabkan banyak perkara berkaitan networking tersangkut...Addduuuusshhhh....Tolong!
p/s: Untuk mereka yang pernah menjadi anak-anak murid kepada guru-guru...ingatlah bahawa ilmu didada sebenarnya diisi oleh guru itu. Si guru itu yang membuka jalan untuk kita dari tak tahu kepada tahu... Jadi hargailah jasa guru itu!

No comments: