Thursday, May 21, 2009

Guru...

Hari ini adalah Perayaan Hari Guru Peringkat Negeri Perak di Dewan Bandaran Teluk Intan.

Seperti biasa ini adalah masanya berjumpa dengan top people dan to straighten my bearing! Antara orang yang paling aku suka ialah Encik Majid b Yusof, sekarang merupakan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah di JPN (sekalung tahniah untuk beliau kerana dianugerahkan Pingat Penghormatan Guru), aku suka bila dia berucap dan bercakap, banyak isi tapi ramai yang suka buat-buat tak faham walaupun apa yang diperkatakannya memang benar. Hari ni, isu kami ialah bagaimana membuka minda SMKA dari aspek liberation. "Liberated Malays but pure Muslims"...

Dia sendiri berharap agar pelajar-pelajar SMK Agama bersikap lebih terbuka dan tidak jumud kerana mereka adalah pelajar-pelajar yang pintar dan mampu menjana Malaysia sebagai sebuah negara yang benar-benar "dynamic global player". Aku faham kehendaknya kerana aku faham situasi yang sedang aku tempuh di SMK Agama.

Rakan gaduh aku seringkali mengingatkan aku bahawa ada sesuatu yang akan aku temui di SMK Agama, rasanya aku sedang menuju ke arah "itu" tapi couldn't put my finger yet! Namun begitu, sebelum aku keluar dari situ, pasti sekali akan aku tinggalkan impak seperti mana yang aku lakukan di SMK Simpang sehingga pelajar dengan penuh keyakinan akan berkata" Cher, rasanya Bahasa Inggeris boleh dapat A walaupun Cher dah tak ada!"...

Fokus aku sekarang ialah bagaimana untuk membina budaya Liberated Malays but Pure Muslims...hanya dengan menggunakan Bahasa Inggeris! Mampukah aku?

Oops..aku dapat tengok Dr. Zamry in person...Suka stail dia! Sempoi, down to Earth dan he is trying so hard to be "saya pun macam awak juga!"

p/s 1: gambar-gambar takde! Sebab kena cari camera baru...Dah jumpa yang berkenan di hati tapi poket tengah kempis!

p/s 2: Tahniah kepada Nor Farhanah Asri (2J) ~ Johan menengah rendah kategori Esei Bahasa Melayu dan Ismai Anas ~ Naib Johan Menengah Rendah, juga kategori yang sama! Kiranya SMK Agama Slim River hari ni memang hebat sebab 2 pelajar dan seorang guru naik pentas! Teringat apa Dr Zamry kata kat aku.."ni guru-guru hebat berbahas la ya?!" Aku angguk je...heheheh!

p/s 3: Terima Kasih kepada Tuan Hj Sirujuddin aka Pak Uda @ Penolong Kanan Pentadbiran SMK Agama Slim River dan Tuan Haji Mat Noh (PPD Batang Padang) kerana menjadi penyokong di atas kejayaan anak-anak buahnya!

1 comment:

vivid calyx said...

tahniah kpd SMKA Slim River kerana mencapai kejayaan yg membanggakan. tahniah juga kpd Nur Farhanah a.k.a adik sy juga..
:)