Monday, May 11, 2009

Selamat Hari Ibu

Menu istimewa tahun ini ialah Mee Kari Ketam! Teringat kat mak...hehehehe! Tambah pula 3 ibu menyambutnya di rumah aku. Paling bestnya ialah, aku plan something simple tapi jadi macam jamuan pulak...

Bagi aku Hari Ibu wajib di sambut oleh semua yang bergelar ibu dan tak salah kalau mereka menjadikan hari ini satu hari yang istimewa di rumah mereka tanpa menantikan siapa yang akan memulakan. Memang aku akui ramai ibu ingin diraikan tetapi lebih baik mereka yang memulakan keraian itu. Tak rugi jika mereka meraikan yang tersayang dari menyimpan perasaan kerana tidak diraikan!

Sejak aku menjadi ibu 12 tahun yang lalu, Hari Ibu tidak dijadikan keraian dan tidak dibesar-besarkan pun. Ada kalanya isi rumah aku tidak menyedari pun kehadiran hari tersebut namun aku selalunya akan masak masakan yang special untuk menandakan bahawa hari itu adalah sesuatu yang istimewa buat diri aku. Dan dari kecil anak-anak dididik agar memberi kad yang dibuat sendiri supaya mereka menyedari kepentingan menghargai mereka yang disayangi. Pada tahun ini, Anisa berpeluang memberi hadiah kepada 3 ibu. Budget cuma RM10 untuk seorang. Aku tak pula terlibat dengan urusan pembelian hadiah. So aku sendiri tak tahu apa yang aku terima. Tapi kesan pada Anisa ialah dia belajar memahami erti sayang kepada ibu walaupun bukan ibunya sendiri. Dan dia memang suka bagi hadiah! Tahun lepas, aku mendapat hadiah sebotol beras berwarna-warni yang dibuat sendiri. It's the thought that counts!

1 comment:

arsaili said...

salam..selamat hari guru dan moga dirahmati ALLAH selalu