Sunday, May 3, 2009

Wajah Hati...


Di sebalik kisah sehelai kain Pua Kumbu sebenar terselit pengajaran untuk aku. Kisah yang mengingatkan erti nilai kasih sayang, perlindungan dan pengorbanan. Akhirnya aku menyedari bahawa hanya yang benar-benar menghayati akan memahami pemberian sehelai kain pua kumbu ini.

Alkisahnya kain ini biasanya digunakan oleh golongan bangsawan dalam kaum Iban dan ia diberikan oleh pihak lelaki kepada gadis pilihannya sebagai tanda perkahwinan. Kain ini menjadi simbol bahawa sebagaimana sukarnya untuk menenun sehelai kain ini, begitu lah juga nilai seorang gadis kepada lelaki tersebut. Kain ini dipakai pada hari perkahwinan untuk menunjukkan nilai penghargaan si gadis kepada lelaki tersebut.

Walaupun kisah ini ringkas namun nilai disebaliknya melambang cinta yang abadi seabadi kain pua yang diberikan.

Kisah kain ini hampir sama dengan kisah 'cadar cinta' orang Ireland. Mereka mempunyai sehelai kain patchwork yang diletakkan diatas katil sebagai lapik tidur dan ini menjadi simbol kepada cinta yang dibawa hingga ke akhir hayat dan hanya dikongsi oleh dua insan bergelar suami isteri.

Mungkin tidak salah sekiranya kita memulakan tradisi kita sendiri dalam keluarga kita. Banyak yang boleh dilakukan untuk menjadikan setiap ahli dalam keluarga kita untuk mempunyai 'sense of belonging'. Tradisi yang tidak mungkin ditemui di mana-mana keluarga. Pernah aku berjumpa dengan sebuah keluarga yang menjadikan sambutan Hari Raya mereka begitu indah dan menusuk kalbu. Semua ahli keluarga akan menunaikan solat subuh bersama-sama dan bermaafan sebelum menikmati hidangan pagi dan ke masjid. Memang sesungguhnya keluarga ini akrab dan begitu kuat ikatannya.

Pernah juga aku bertemu dengan keluarga yang tidak pernah melupakan bertukar-tukar hadiah di hari jadi ahli keluarga. Menariknya ialah akhirnya semua orang mendapat sesuatu dari semua!!

Aku merasai bahawa kita semakin mengambil mudah nilai kasih sayang, pengorbanan dan cinta dalam keluarga walaupun peluang diberikan kepada kita berkali-kali. Adakah hanya apabila yang tersayang tidak lagi bertahta di mata, tika itu baru kita sedar?

Wallahuallam...mungkin ramai yang lebih tahu...

Aku sekadar mengetuk kepala aku sendiri sebab terlupa...sungguh aku terlupa..! Sorry Abah.

No comments: