Wednesday, February 27, 2008

Tebu dan Rotan

Hmmm...semenjak dua menjak setelah aku mula mengajar Bahasa Melayu, nampak gaya penggunaan Bahasa Melayu aku semakin mencanak!
Tadi aku bersembang dengan seorang rakan guru, alih-alih terkeluar peribahasa baru..."menanam tebu di mulut, memegang rotan di tangan". Tercengang rakan aku tu! Aku pun..hak..hak..hak..
Sebenarnya bila aku berkata sedemikian mungkin disebabkan dek banyak keadaan yang aku perhatikan yang berlaku pada kita sendiri. Percayakah anda jika aku katakan ramai diantara kita selalunya "cakap tak serupa bikin" Tambah-tambah bila berjanji. Selalu sangat menabur kata ibarat menanam tebu di bibir tapi dalam masa yang sama merotan kita dengan perbuatan yang menyakit hati. Mungkin ramai yang telah melalui keadaan ini akan menyumpah seranah orang itu walaupun sebenarnya salah kita sendiri yang terlalu mudah terpedaya dengan kata-kata manis itu...
Fikir sendiri la beb!

No comments: