Bukan mudah nak mengawal lajak perahu...apa tah lagi kalau di pengemudinya masih di tahap baru belajar! Selalunya bila nak menguasai arus, banyak aspek yang diambil kira...ke mana arus terarah, ke mana nak di tuju...dan kadang-kadang berlakulah keadaan di mana terlebih lajak dari luncur!
Terlebih lajak dari luncur dek salah kemudi juga satu keadaan yang..."alamak", terlepas pandang atau memang tak tahu?
Bagi aku sama ada terlajak atau masih meluncur, kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Kalau terlajak maka belajarlah menarik perahu...kalau terlebih luncur, pandai-pandailah membetul layar!
Terlebih lajak dari luncur dek salah kemudi juga satu keadaan yang..."alamak", terlepas pandang atau memang tak tahu?
Bagi aku sama ada terlajak atau masih meluncur, kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Kalau terlajak maka belajarlah menarik perahu...kalau terlebih luncur, pandai-pandailah membetul layar!
Dalam kehidupan, keadaan seperti ini memang sentiasa berlaku tetapi selalu sangat kita cepat melihat kesan sebab tanpa melihat sebab keadaan itu berlaku! Kalau kita cepat melihat kesan, maka kita akan lebih mudah mencari kesalahan tetapi jika kita melihat dari sudut sebab, mungkin kita dapat membuka ruang kebenaran dalam tindakan yang dilakukan...
Apa yang penting ialah kita bersedia menempuh tanpa merempuh apa hal jua yang berlaku disebabkan dari tindakan kita sendiri...
Apa yang penting ialah kita bersedia menempuh tanpa merempuh apa hal jua yang berlaku disebabkan dari tindakan kita sendiri...
No comments:
Post a Comment