Thursday, February 28, 2008

Necktie





Semenjak dua menjak ni aku asyik menegur pelajar lelaki dan perempuan pasal memakai tali leher...sehinggakan akhirnya aku tertanya-tanya, sebenarnya budaya pakai tie ni datang dari mana? Dan membudayakan pemakaian tali leher ni adakah satu budaya yang positif kepada kita atau satu budaya hiliran, yang ada pun tak apa, tak ada pun tak apa? Apa pun aku tidak menentang kerana ketika aku lepak dalam bilik komputer sementara tunggu kelas relief aku..(sekarang ni aku relieve sangat sebab tak payag ngajar BM dah!) Cukuplah pengalaman aku minggu lepas...penat-penat-penat sangat!

Ooh...sorry! Apa yang aku nak katakan ialah...latihan dan pengukuhan dalam apa jua yang dilakukan. Pelajar sebenarnya perlu dilatih dengan meniru dan melakukan semula apa jua keadaan yang mereka lalui sehingga mereka bersedia untuk mencanai minda mereka menggunakan kekuatan yang mereka ada. Dan di sinilah tenaga seorang guru diperlukan untuk membina kekuatan tersebut. Sebagai guru, kini aku tersedar bahawa walaupun pelajar itu meniru dan melakukan semula tetapi kita telah menyediakan platform kepada pelajar ini bersedia dengan keadaan yang bakal berlaku. Contohnya untuk pelajar berani menyebut dan menjawab soalan dalam kelas, kita sendiri mesti menyebut soalan dan jawapan itu berkali-kali supaya pelajar dapat menerima input itu. Namun, ketika ini mereka belum ada kekuatan untuk mengolah dan menggunakan kaedah soalan kita untuk meneroka soalan baru.

Maka peranan guru sangat penting sebagai penyedia ruang untuk pelajar membuat kesilapan dan untuk pelajar meniru kaedah yang ada untuk membina kekuatan diri mereka sebelum mereka mampu untuk bergerak sendiri.

Semalam, aku diajak untuk memberi seminar menjawab soalan bahasa Inggeris PMR. Soalan pertama aku ialah adakah cikgu yang mempelawa aku itu juga pemeriksa kertas, jawabnya tidak dengan alasan masih baru. Hmmm....persoalan yang timbul dalam diri aku ialah sepatutnya di saat bermulanya karier dalam perguruan walau di tahun pertama, sebagai guru, kita harus berani meneroka tanpa alasa sama ada kita baru atau lama dalam bidang ini kerana semua pengalaman ini akan membantu kita untuk membantu pelajar membina kekuatan diri mereka supaya pelajar kita ada keyakinan untuk sentiasa bersedia bergerak atau kaki sendiri bila-bila masa.

3 comments:

Akicage said...

See HERE

rizal said...

"kita harus berani meneroka tanpa alasa sama ada kita baru atau lama dalam bidang ini kerana semua pengalaman ini akan membantu kita untuk membantu pelajar membina kekuatan diri mereka supaya pelajar kita ada keyakinan untuk sentiasa bersedia bergerak atau kaki sendiri bila-bila masa."

sharifah..yup i agree.. bagik rizal..bagaimana nak jadikan suasana PnP sentiasa menarik, tidak bosan dan dinamik. Adalah menjadi tugas kita untuk sentiasa datang dgn sesuatu yang baru tiap-tiap kali bertukar musim. :)

Sharifah Hassan said...

salam,

terima kasih...sesungguhnya walaupun bukan mudah tetapi selagi kita proaktif dengan kebolehan dan kemampuan pelajar, pasti kita dapat membuka lebih banyak ruang baru untuk para pelajar kita...