Thursday, March 5, 2009

Fokus

Multi-tasking vs pengkhususan.

Antara perkara yang aku kenal tentang diri aku ialah aku adalah multi-tasker. Sesuatu yang aku suka kerana fokus aku akan bercabang dan dalam masa yang sama konsentrasi aku dalam melakukan sesuatu atau pelbagai sesuatu berada di tahap tinggi dengan komitmen yang setara. Terasa minda mencanak dan kepantasan bergerak...nikmatnya!...

Cuma, sejak akhir-akhir ini, aku cuba mengubah pendekatan multi-tasking kepada single-tasking. Saja-saja nak tengok apa jadi dengan diri aku. Bukan mudah rupa-rupanya nak mengubah tabiat yang terpupuk dalam diri aku sejak kecil.

Kadang-kadang bila aku tengok orang yang mampu membuat pengkhususan terhadap hanya satu perkara dan tidak berpaling kepada perkara lain, wow..seronoknya! Mungkin kerana aku tak pernah buat satu-satu benda pada satu masa maka melihat orang yang mampu sebegitu, itu adalah satu kehebatan. Jadi, konon-kononnya nak hebat sebegitu jugalah; dengan mencuba membuat satu assignment pada satu masa walaupun tangan dan minda gatal nak tengok assignment lain...Last sekali semalam, aku dah boring...aku bungkang pukul 9pm tapi ntah berapa kali jaga tengah malam teringatkan assignment yang tak siap. Hari ni pula aku tengok jadual baru sekolah...errhhhmm...7 waktu! Apa nak buat! Hadap jerrr. Yang penting dah prepare dengan baju baru yang dijahit oleh Kak Long (uishhh...kena ada momentom untuk ke sekolah!)

Akhirnya aku tahu aku bukan ayam yang boleh jadi ikan atau merak yang boleh jadi kanggaroo!!

Aku adalah Sharifah dan tetap menjadi Sharifah. Maka aku kembali kepada multi-tasker...hehehehe.


No comments: