Thursday, July 30, 2009

Ilmu

Ini sesuatu yang aku pelajari sepanjang aku memerhati...

Bahasa adalah senjata utama dalam mengungguli ilmu. Apabila kita berbicara tentang penjajahan, selalunya kita terlepas pandang pada bahasa. Aku juga...

Lihat bagaimana rakyat Jepun membangunkan negaranya selepas Perang Dunia Kedua. Melalui bahasa. Bagaimana ini berlaku? Mereka berjaya menjajah Barat dengan mengalahkan kuasa besar ini melalui bahasa.

Senario ini jika diperhatikan juga berlaku dengan Korea Utara yang mengalahkan Barat dengan ciptaan kuasa nuklearnya. Semuanya berlaku dengan bahasa.

Bahasa adalah senjata yang paling kuat untuk menjajah bangsa. Perhatikan bagaimana Jepun dan Korea Utara membangun dengan menguasai ilmu barat melalui penguasaan bahasa. Mereka menguasai Bahasa Inggeris dan mempelajari kecanggihan pembangunan teknologi Barat dan kemudiannya mengunci teknologi itu dalam bahasa mereka sendiri. Sekiranya ada orang lain yang ingin mengetahui kehebatan teknologi itu, maka bahasa adalah kuncinya. Malah India turut mengambil langkah yang sama. Mumbai kini membangun sebagai hub untuk Bahasa Inggeris dan kemudiannya mereka yang mahir berbahasa Inggeris akan dihantar ke pelusuk dunia untuk mendalami ilmu teknologi terkini dan dibawa balik ke negara mereka lalu dialihbahasakan ke bahasa ibunda mereka. Teknik inilah yang dilakukan oleh Jepun, Korea Utara dan China.

Hakikat ini sememangnya disedari oleh bijak pandai di Malaysia tetapi konsep dan pemahaman tidak diterapkan terlebih dahulu sebelum mengimplementasikan apa-apa dasar/program. Maka rakyat ibarat berjalan tutup mata. Sayangnya!

Kita tunggu dan lihat dasar MBM dan MBI! Banyak mana pula duit rakyat akan dihabiskan dan banyak mana pula generasi muda ditikusputihkan...