Friday, July 3, 2009

the Voice of Truth

Kita seringkali mempertikaikan apa yang telah kita beri sama ada berbaloi dengan apa yang kita terima. Wajarkah sebegitu?

Ada pula masanya kita merasakan apa yang kita telah berikan tidak setimpal dengan apa yang kita terima. Maka timbul pula persoalan baru, wajarkah aku terus memberi kepada sesuatu yang tidak tahu menghargainya?

Malahan kita seringkali tidak berpuas hati dengan kualiti pemberian yang kita terima kerana kita sering bandingkan dengan nilai pemberian kita.

Formula aku sangat mudah: jangan bergantung harap dengan orang, sentiasa berdikari dan pastikan ada kawan-kawan yang mampu mendengar dan membantu memberi jalan penyelesaian dengan keadaan tidak menyalahkan mana-mana pihak. Bercerita adalah satu ruang yang sangat diperlukan oleh semua orang. Tetapi jangan terpedaya dengan mereka yang mengatakan bahawa mereka adalah pendengar yang baik kerana seringkali mereka ini yang lebih banyak membuat justifikasi terhadap masalah kita sehingga kita menjadi tersepit dan masalah menjadi semakin rumit. Carilah mereka yang mampu berkata-kata kerana biasanya mereka inilah yang lebih memahami!

...aku hanya pasrah dengan :~ it is the thought that counts!

Selamat Hari lahir untuk insan-insan yang istimewa dalam hidup ku..Hari ini 3 Julai, seseorang yang banyak meng"cool"kan aku bila aku bengang! dan esok 4 Julai buat seseorang yang masih lagi mencari arah dan tujuan dalam perjalanan hidupnya!

2 comments:

skydancer said...

terima kasih..

Sharifah Hassan said...

Sama-sama! Nanti belanja tau...!