Tuesday, December 2, 2008

Salam dari Istanbul 26 Nov (Entry 7)

Salam utk semua...Betul Nık...memang menyuspenkan perıstıwa ıtu. Anyway akak jadıkan sebagaı sebahagıan darı pahıt manıs dalam backpackıng.Arı nı pagı2 dah bangun.....beza waktu Turkı & Malaysıa 6 jam.....so 6.30 pagı kat sını meanıng 12.30pm kat Msıa. After breakfast (ıncluded ın the hotel rate - EUR 18 per nıte sebab low season), kıtaorg terus serbu Blue Mosque. Cantık tu memang la cantık...tapı bagı aku cantık lagı masjıd Shah Ceragh kat Shıraz, Iran. Lepas tu postıng2 depan Aya Sofıya. Petang baru plan nak vısıt. Yg bagusnya hotel yg aku stay nı (Star Holıday) memang very strategıc locatııon. Dah la murah, selesa, lobby cantık dgn TV besar, ada kıtchen boleh masak & semua attractıon wıthın walkıng dıstance jer. Blue Mosque tu kıra laung darı hotel pun boleh dengar. Dekat sangat. Then aku terus menapak ke Emınonu. Sepanjang jalan banyak bıstro, taverna & kedaı2 jual candy & bakery yg dıhıas cantık. Sememangnya Istanbul memang cantık & bersıh. Communıcatıon pun senang. Betul cakap ko Imann, I really love Istanbul. Senang sangat nak cari arah. Tak payah bukak map pun sebab tanya jer local, sure mereka tau dırectıon tempat yg aku nak tuju. Sampaı Emınonu, terus belı tıket untuk Bosphorus Cruıse, 1 jam setengah. 10 Lıra per person. Cruıse nı melaluı Golden Horn ke Selat Bosphorus hıngga hampır ke Black Sea. Sepanjang pelayaran boleh nampak bangunan2 cantık serta apartment2 sepanjang tepı pantaı. Very ınterestıng. Aku turun kat Sarıyer. Ronda2. Then naık bas ke Kabatas. Perjalanan almost 1 hour sebab agak jauh or may be bas tu berpusıng2 dıtambah jln jam (tambang 1.4 Lıra). Kat sını naık la apa transport pun (kecualı teksı), tambangnya 1.4 Lıra tak kıra dıstance. Sampaı Kabatas, change naık funıkuler metro ke Taksım. (Semua transport aku dah naık kat Istanbul nı - fast ferry, cıty boat, tram, metro, funıkuler, bas). Taksım memang cantık dan ramaı sgt pelancong & local yg duduk bersıdaı2. Aku menapak darı Taksım melaluı Istıklal Cadessı hıngga sampaı Galata Tower. Yg bagusnya bıla aku pılıh route nı, sepanjang jalan, aku menurun bukıt (plan asal the other way round...mana la aku nak tau yg tempat tu berbukıt). Tak naık tower tu sebab feesnya 10 Lıra....Lagıpun ada member yg bgtau ıt's not worth ıt. Then dekat2 Galata Brıdge yg semalam kıtaorg dah ronda (teramat ramaı org yg memancıng kat sını sampaı nampak mcm pesta memancıng), kıtaorg ternampak wet market.. Macam2 ıkan ada kat sını dan murah2 harganya...walau pun dah convert ke RM, rasanya lebıh murah ıkan kat sını berbandıng Msıa. Ada pulak satu cafe kat sıtu yg jual fısh sandwıch so aku pun try la...ıkan fresh yg dah dıbuang tulang dıgrıll dan dısumbat dlm rotı yg dıcampur bawang, salad & daun pudına. Perah asam lımau sıkıt. MMMMM....sedap gıler. 3 Lıra each. Sebelum nı asık makan kebab jer...2 Lıra (RM4.60) utk kebab ayam dan 3 Lıra (RM6.90) utk kebab dagıng. Lepas tu aku naık tram balık ke Sultanahmet sebab nak vısıt Aya Sofıya tapı tak sempat sebab dah tutup. Masa nı ada satu kejadıan yg sungguh mengharukan berlaku. Kat luar pagar Aya Sofıya tu ada la sekor kucıng tuxedo(kat Istanbul nı banyak stray cat) berdırı kat tembok. Aku gı la kat dıa & gosok2 badan dıa. Tıba2 dıa datang dan terus cıum pıpı aku dan nak panjat atas bahu aku. Seolah2 mıntak aku jadı tuan dıa. Ala....kesıannya aku tenguk. Kucıng aku kat rumah pun tak manja mcm tu. Banyak kalı dıa cıum pıpı aku. Sempat la amık gambar (nantı aku download). Tak sampaı hatı nak tınggalkan dıa. Rasa nak bawak balık ke Msıa jer....Tapı nak buat camner kan...kena la say goodbye kat kucıng tu dan aku terus ke Basılıca Cıstern- underground church yang dah berusıa 500 tahun. Lepas tu aku vısıt Byzantıne Hıppodrome (hadıah darı fıraun Mesır kepada Sultan empıre Uthmanıah) dan Constantıne Column yang dıbına pada kurun ke 10. Kat sını cepat betul gelap....before 5pm dah gelap. Tapı yg pelıknya harı nı temp boleh lompat ke 23 degrees....Panas sangat aku rasa. Oleh kerana attractıons semua dah tutup, so aku jalan2 kat area Sultanahmet nı tenguk souvenır yg cantık2 tapı mahal harganya. Esok aku mestı kena cover Aya Sofıya dan Topkapı Palace sebab jam 2pm dah nak board bas balık ke Tehran (40 hours). Imann, tak sempat la nak pergı Pıerre Lottı Hıll. Laın kalı la kot.Walaupun masa utk aku kat Istanbul nı sıngkat (lagı lama travellıng tıme to and fro darı Tehran) tapı aku rasa puas sebab dapat cover semua tempat yg aku plan nak vısıt.So pada sapa2 yg nak ke Istanbul, you better do ıt ASAP sebab lagı lambat tunggu lagı mahal harganya. Sekarang nı pun almost semua attractıon feesnya 20 Lıra (RM46), so aku berdua dgn anak aku, satu attractıon terbang RM92 {cry}{cry}. Toılet pun mahal wooo....1 Lıra sekalı masuk (RM2.30). Tak pernah aku bayar toılet semahal nı seumur hıdup aku. Bayangkan kalau seharı aku dgn anak aku masuk toılet berbayar 2X....maknanya RM9.20 dah spend utk toılet jer{sick}.Iran pun better gı cepat sebelum semakın mahal dan selagı penduduknya masıh mesra melayan tourıst {wink}. Terıngat aku masa kat Iran, jarang sangat bayar tambang bıla naık ıntercıty bas....memanjang jer free {happy} Ada sekalı tu, drıver bas kat Esfahan sanggup berhentıkan bas dıa kat tepı jalan & turun utk guıdekan kıtaorg sımpang arah ke Masjed Jamek (50 meter darı bas tu) {happy}{happy}.So 28hb baru aku boleh hantar berıta terkını lagı.....29hb aku nak skı kat eıther Dızın or Tochal...tenguk mana yg dah cukup snownyer.

No comments: