Wednesday, June 20, 2007

Hari ini

Banyak perkara yang berlaku pada hari ini yang perlukan reflective assessment yang betul-betul mendalam terutama dalam paradigma pendidikan. Ke manakah hala tuju pembangunan pendidikan di Malaysia.
Banyak perkara yang aku terfikir sepanjang mendengar satu demi satu presentation dari speaker antarabangsa. dan seperti biasa, aku pasti terasa semakin banyak perkara yang aku pelajari, semakin banyak yang aku tidak ketahui.

Adakah aku yang terpilih atau aku yang memilih untuk berada di sini?
Adakah agenda yang tersembunyi yang sudah tersusun untuk aku?
Kemanakah arah aku selepas ini?

Satu pandangan yang begitu jauh terbayang, sanggup kah aku meneruskan perjalanan ini?
Siapakah yang bakal menjadi teman seperjuangan aku, yang memahami perjuangan aku dalam hidup ini?

Satu pendapat yang jelas: Selagi kita tidak mengenalpasti punca masalah, kita tidak akan dapat menyelesaikan masalah itu...

No comments: