Wednesday, November 25, 2009

Penangannya!

Adush...panas..panas!

Aku ingatkan dapatlah aku relax-relax sambil cuti-cuti Malaysia bersama ahli keluarga tersayang bila dah selesai tugas sebelum cuti kelmarin....heheheh...idak rupanya! Tanpa mengira raya atau tidak, amanah yang digalas perlu terus dilaksanakan..

2 Disember, tengah cuti tu...tapi hehehe...tetap kena kerja! Dan panggilan mautnya dari Al-Mudir sendiri! Tidak bisa tidak...

Begitulah senario yang dihadapi oleh guru-guru data. Walaupun waktu mengajar dikurangkan kepada 12 waktu tetapi tugasnya melarat sehingga ke musim cuti dan aku sendiri tak pernah lekang dari kekasih jiwa si abang Asus ku...Tak boleh tertinggal kerana sering ada sahaja data yang perlu diupdatekan.

Apa yang pasti ialah, guru-guru data di SMK Agama dan SABK bertanggungjawab kepada 2 jabatan yang berlainan iaitu Unit Sekolah di Jabatan Pelajaran dan Bahagian Pendidikan Islam di Jabatan Pelajaran dan Bahagian Pendidikan Islam di Kementerian Pelajaran. Semua kerja ada 2 bos! Sebelum ini, aku menganggap mereka yang menjadi guru data dah penat dah berhadapan dengan PPD masing-masing tetapi rupa-rupanya mereka yang menjadi guru data di SMKA dan SABK lagi hebat amanah yang digalas..

Maka kini apabila aku juga menyelusuri denai yang sama...perghh...onak dan durinya mengajar aku erti SABAR melayan bos-bos walaupun pada hari terakhir sekolah dan dalam cuti sekolah....Sabar jelah..

Aku tau satu je....hehehe...aku sangat beruntung sebab ada Sifu yang mantap...Thanks Ust Zainol, yang sentiasa SABAR melayan panggilan telefon aku tak kira di mana jua dia berada...heheh...(merata-rata pulak tu...!)

Selamat Bercuti kepada semua guru-guru seantero Malaya dan Selamat Menyambut Kehadiran 
10 Zulhijjah walaupun ramai mungkin menyambutnya dalam air bah...

Semoga kehidupan sentiasa aman dan damai...Ibarat kata-kata seseorang :: Biarpun penat menghadapi badai, yang penting ialah kita tahu bagaimana untuk menari dalam hujan!::

No comments: