Monday, November 30, 2009

Permudahkan Cara...





Dah beberapa hari aku mula explore Zotero, software yang memudahkan proses muat turun journal dari internet. Sebelum ini, aku menggunakan EndNote tetapi sebabkan ada masalah teknikal, EndNote tak dapat nak muat turun secara direct journal-journal yang dijumpai dalam internet.

Walaupun Zotero tidaklah sehebat EndNote tetapi ia memang memudahkan aku dari menaip setiap journal dalam isi perut EndNote, malah aku boleh muat turun seberapa banyak journal atau artikel atau apa sahaja yang berkaitan dengan tajuk aku dalam tempoh kurang seminit...

Kaedah penggunaan Zotero dan EndNote tidak banyak beza tetapi kelebihan utama EndNote ialah semua journal yang telah dikutip disimpan dalam folder yang memudahkan penyimpanan dan pemindahan dari satu komputer ke komputer lain berbanding Zotero yang menyimpan journal dalam internet.

No comments: