Friday, June 6, 2008

Berkongsi

Masya Allah...

Satu keadaan yang aku rasa sukar untuk ditangani ialah mengajar anak-anak untuk berkongsi. Mungkin kerana aku tidak mempunyai pengalaman itu! Memang payah apabila sejak kecil aku sendiri dididik untuk mencari sendiri apa yang aku inginkan tanpa mengharapkan dari orang lain.
Dan aku pula memang dah terbiasa dengan keadaan memiliki dan menjaga apa yang aku ada sehingga sukar untuk aku memberi barang-barang aku pada orang lain walau adik aku sendiri!
Maka...apabila sampai ke anak-anak aku sendiri, mereka secara automatik melihat cara aku sehingga menyebabkan mereka menjadi indipendent dan tidak bergantung pada orang lain. Setiap cara ada pro dan cons. Pasti sekali ada ruang untuk fine tuning. And nobody's perfect!
Pagi ini, Alin sudah kehabisan t-shirt dan dia main sapu je Anisa punya, dah terjerit-jerit pagi hari si kakak kerana marahkan si adik! Itu belum masuk bab towel lagi...aku pula memang bab towel sharing ni kurang sikit sebab hygiene kut! Dah berapa helai towel asyik masuk washing machine kerana anak-anak aku main sapu je tanpa mengira siapa punya.
Dalam satu hal, memang mereka diajar jangan main ambik sembarangan je tapi dalam satu hal pula, walamak kena juga tahu bila nak berkongsi...Bendanya kecil tapi impaknya maksima!
Hahahah...anak-anak!!!

2 comments:

Anonymous said...

salam

suke kite baca tntang anak2 nih... :) tapi dorang masih lagi kecil dan boley lg dibentuk kan? cikgu boley...caiyuk..caiyuk...

>> kite dulu2 pon camtu jgk... :p

Sharifah Hassan said...

salam kembali..

Tu laaa yang bermain dalam kepala tapi kadang-kadang angin juga bila kadar sabar menurun!

Selalunya kita cuba melihat diri kita dalam mata mereka dengan harapan kadar sabar meningkat semula...

Sabor jerrr laaah!!!