Friday, June 27, 2008

They have to go through the tunnel!

Semalam aku menghadiri Taklimat Penilaian Profisiensi di SK Wira Jaya Ipoh untuk menjadi pemeriksa speaking session peperiksaan guru PPSMI yang mengajar Sains dan Matematik. Teringat aku malam sebelumnya aku bersms dengan rakan aku yang mengajar Matematik. Antara smsnya yang menarik untuk direnung ialah...
~"Penat-penat dijalankan akhirnya kena mansuh pulak. Tempiasnya semua terasa."
~"Sebenarnya kerajaan nak memansuhkan PPSMI. Inilah caranya dengan meletakkan kesalahan pada guru kerana tidak menguasai English. Akhirnya cikgu B.I pun tak dapat BISP gak"
Kemelut yang dihadapi oleh guru sebenarnya lebih berselirat dari yang dibayangkan oleh media. Ramai juga kawan-kawan aku mula melompat dari sekolah ke Jabatan lain kerana birokrasi dan ketidakadilan dalam pembahagian tugas mahupun penilaian anugerah RM1000 kepada guru. Malahan isu DG2941 pun belum nampak hitam putih atau hujung pangkal.

No comments: