Friday, June 27, 2008

The Roller Coaster Ride ~ LMS English Drama Competition





Projek aku untuk 4 tahun lagi...sebagaimana projek choral speaking dan English Debate. Kepuasan aku bukan pada piala yang dijulang tetapi pada peluang yang telah dibuka untuk pelajar-pelajar ini.
Bermula seawal Tingkatan Satu, aku menggunakan pendekatan eksplorasi diri supaya pelajar ini mempunyai peluang mengenalpasti sejauh mana kekuatan yang ada dalam diri mereka.
Dalam mendidik aku suka menitik beratkan 3 aspek utama iaitu body, mind and soul. Apabila kita mampu memenuhi kehendak 3 aspek ini dalam seorang manusia maka ketika itu kita telah berjaya menghasilkan "wholesome global player".
Pendidikan dalam bilik darjah semata-mata tidak membuka ruang sepenuhnya untuk pelajar meneroka dunia mereka seluas-luasnya kerana mereka disekat dengan suasana terancang yang tidak authentic. Maka tidak salah jika kita memberikan sedikit kuasa kepada para pelajar untuk menentukan apa, bagaimana dan kenapa mereka ingin belajar.
Menjadi guru adalah untuk menjadi sumber inspirasi...
Seronok aku mendengar pelajar-pelajar aku bercerita tentang perasaan mereka yang bercelaru dan gemuruh sehingga mereka terasa seperti satu letusan emosi yang membuak-buak kerana ketakutan berada di atas pentas. Tapi selepas selesai, mereka datang kepadaku dengan wajah yang puas kerana mereka telah menaiki "roller coaster"...

2 comments:

Anonymous said...

Congratulations, K Sherry! im sure u did a very good job!!

Sharifah Hassan said...

and i was really expecting you to be the judge!! Waaarghhh....