Thursday, October 30, 2008

Ke Mana Arah Kiblatku?

I. Zaza
Kompas etika
Cuma tunjukkan aku dan kamu
Yang benar
Yang salah
Mungkin kita benarkan kesalahan
Untuk kepentingan yang sesuatu
Atau kita salahkan kebenaran
Demi nafsu rakus yang berbondongan
II. Zaza
Kompas agama
Cuma memandu kita
Lorong ke syurga
Simpang ke neraka
Mana satu pilihan kamu
Tepuk dada
Soal imanmu
Soal akalmu
Berdebatlah dengan diri semaumu.
III. Zaza
Kompas moral
Cuma memberi kau dan aku
dua pilihan
Harus pilih dosa
Atau pahala
IV. Zaza!
Seharusnya kau layak mengerti
Kompas hanya alatan penentu arah
Kita harus pilih lorong sendiri.
Mau ke mana kita
Ke syurga
Atau pilih sedikit nereka dunia
Untuk ke syurga abadi kekal
V. Kita bukan jarum kompas
Zaza
Terpulang kita mau mengikut
Kiblat yang hakiki.
Atau menyonsang jalan
Dan sesat dalam cahaya
Kamu bagaimana?
Masih mencari cinta gelendangan?
Dan
Malam ini Zaza
Mari kita selusuri
Kaki lima yang sedikit basah
Licin, dan sesak.
Mencari syurga dan keampunan
Yang masih samar
Dimana aku jumpa: Water Lily
Yang terselit: Aku bermimpi aneh, mimpi yang membuat aku terbangun berkali-kali...suatu mimpi yang pasti membuat aku berfikir jauh dan mendalami di mana diri aku kini. Mimpi yang mampu menjadikan aku lebih sedar tentang nilai diri aku!
Apa yang aku mimpikan?
Hari sudah cerah(menandakan waktu Subuh sudah lama habis) dan mereka-mereka yang aku amat kenali (ramai: hampir 7 @ 8 ) baru nak sibuk sembahyang Subuh...dan semuanya bersembahyang mengikut kiblat masing-masing. Kemudian disambung dengan sembahyang dhuha. Anehnya kini , kiblatnya berubah lagi. Aku yang masih belum menunaikan solat , akhirnya cuba melakukannya dalam kekeliruan ke manakah arah kiblat yang sebenarnya!
Tafsiranku?
Tiada....

No comments: