Tuesday, September 23, 2008

And I don't Know!

Isu sekufu, isu komunikasi, isu perhubungan...

Aku cuba juga memahami walaupun apa yang aku baca tidak banyak membantu sebenarnya! Lebih membantu bila aku memerhati! Dan aku perhatikan jauh ke hadapan dankembali di mana aku berpijak!
Isteri: Wanita yang diangkat kedudukannya dari seorang yang berada dibawah naungan ibu dan bapa kepada seorang yang menerima pengiktirafan di mata masyarakat sebagai isteri dan ibu. Nilai kedudukan yang pastinya tidak ada tolok banding kerana ia adalah satu anugerah!
Suami: Lelaki yang dijadikan peneraju dan pemimpin dalam keadaan sedia menempuh apa sahaja bersama wanita pilihannya. Kedudukan seorang suami ibarat raja yang bertahta menguasai sebuah negeri bersama permaisuri dan rakyat jelata!
Rumahtangga: Kapal/Bahtera/Negeri? Apa jua yang boleh digambarkan tetapi pengisian dalam sebuah rumahtangga bergantung pada kekuatan suami dan isteri. Gandingan yang ada bukan sahaja diikat dengan hati dan perasaan tetapi juga diikat dengan keinginan untuk merealisaikan sebuah impian. Pelaksanaan impian ini bergantung pula pada keserasian pasangan yang menerajui rumahtangga ini.
Aku: Hanya memerhati! Ilmu dalam rumahtangga sangat perlu supaya kedua-duanya dapat melaksanakan tanggungjawab. Apabila kurang memahami dan kurang empathi, maka pengertian gagal dihayati!. Bahtera akan karam, nakhoda akan tenggelam!

9 comments:

jinggo said...

ilmu - saya AMAT percaya.selain daripada itu KAREKTOR jangan dinafikan kepentingannya - sebab ilmu tidak mungkin dapat dicanai tanpa ada koodinasi keduanya.untuk itu - perkahwinan bukannya sekadar duduk serumah....

Sharifah Hassan said...

salam,

Untuk mencari persamaan KAREKTOR, perlukan sekufu!

Peliknya ialah, selalu karektor yang berbeza menjadi daya tarikan utama sebelum berkawin! Bukan persamaan (opposite attracts) dan bila lagi lama perkahwinan itu berlangsung semakin tidak sekufu pulak mereka..

kenapa gitu?

jinggo said...

KAREKTOR asas selalu berlawanan ( itu keperluan ) yang paling penting adalah AGRESIF , ASERTIF DAN PASIF - suami isteri yang mampu keluar daripada kesulitan seandainya ada kemahiran ASERTIF dan EMPTY.saya tidak percaya konsep sekufu ( walaupun ada betulnya ) - saya percaya kepada konsep MENANG - MENANG selain daripada lengkap melengkapi. Selain zaman sekarang ILMU mengenal KEREKTOR asas LELAKI - PEREMPUAN kena di ajar ( kita lain cgu ) - tengok apa dalam dompet saya - dan apa dalam dompet cgu ..he...pompuan macam2 ada. Kita komplek - untuk itu kita berlawanan pada asasnya.

jinggo said...

KAREKTOR asas selalu berlawanan ( itu keperluan ) yang paling penting adalah AGRESIF , ASERTIF DAN PASIF - suami isteri yang mampu keluar daripada kesulitan seandainya ada kemahiran ASERTIF dan EMPTY.saya tidak percaya konsep sekufu ( walaupun ada betulnya ) - saya percaya kepada konsep MENANG - MENANG selain daripada lengkap melengkapi. Selain zaman sekarang ILMU mengenal KEREKTOR asas LELAKI - PEREMPUAN kena di ajar ( kita lain cgu ) - tengok apa dalam dompet saya - dan apa dalam dompet cgu ..he...pompuan macam2 ada. Kita komplek - untuk itu kita berlawanan pada asasnya.

jinggo said...

KAREKTOR asas selalu berlawanan ( itu keperluan ) yang paling penting adalah AGRESIF , ASERTIF DAN PASIF - suami isteri yang mampu keluar daripada kesulitan seandainya ada kemahiran ASERTIF dan EMPTY.saya tidak percaya konsep sekufu ( walaupun ada betulnya ) - saya percaya kepada konsep MENANG - MENANG selain daripada lengkap melengkapi. Selain zaman sekarang ILMU mengenal KEREKTOR asas LELAKI - PEREMPUAN kena di ajar ( kita lain cgu ) - tengok apa dalam dompet saya - dan apa dalam dompet cgu ..he...pompuan macam2 ada. Kita komplek - untuk itu kita berlawanan pada asasnya.

jinggo said...

KAREKTOR asas selalu berlawanan ( itu keperluan ) yang paling penting adalah AGRESIF , ASERTIF DAN PASIF - suami isteri yang mampu keluar daripada kesulitan seandainya ada kemahiran ASERTIF dan EMPTY.saya tidak percaya konsep sekufu ( walaupun ada betulnya ) - saya percaya kepada konsep MENANG - MENANG selain daripada lengkap melengkapi. Selain zaman sekarang ILMU mengenal KEREKTOR asas LELAKI - PEREMPUAN kena di ajar ( kita lain cgu ) - tengok apa dalam dompet saya - dan apa dalam dompet cgu ..he...pompuan macam2 ada. Kita komplek - untuk itu kita berlawanan pada asasnya.

Sharifah Hassan said...

Hmmm...

(kita lain cgu)...

Kita sama sahaja dengan mereka!

Mungkin cgu berilmu buku...tetapi cuba masukkan hati dan perasaan..

Mengerti dan memahami tidak ada dalam buku!

Pengalaman juga buku yang tak ada dijual!

Win-win situation hanya dapat dibentuk bila wujud saling memahami dan mengerti. Buku hanya meberi garis panduan tetapi akhirnya berbalik pada diri sendiri untuk memainkan peranan!

Kita ni cakap je pandai..meh kalau buat praktikum...kantoi gak!

so tak ada beza dengan org lain!

art4334 said...

Berapa lama nak buat praktikum? Nak kena ada pre-nuptial agreement ke? Nak ikut sunnah wal-jamaah atau syiah?

Sharifah Hassan said...

Salam,

(Praktikum) How should I know? It depends on you maaa....!

Taklik tu bukan pre-nuptial agreement ke?

Bab ikut sunnah ni, no comment sebab ramai ke yang ikut?