Monday, December 17, 2007

Hanya dalam Lipatan Kenangan

Evening to all,
Ketika entri ini ditulis, aku berada di dalam keretapi menuju ke Bangkok dari Nong Khai. Perjalanan bakal mengambil masa hampir 12 jam. Esok sesampai sahaja di stesyen keretapi Bangkok, kami akan mengikuti bike tour mengelilingi Bangkok.

Semalam…hmmm..banyak kejadian yang menarik berlaku sepanjang aktiviti berkayak. Sebelum berkayak, kami masih sempat meninjau morning market , Anita dan Joan masih sibuk mengambil gambar. Aku pula dah bertenggek di Internet cafĂ©! Tak buat panggilan telefon kerana sim card Lao tak dapat digunakan dalam Nokia phone aku. IDD card tak jual, so aku free dari phone buat seketika walaupun teringat juga sekali-sekala pada anak-anak yang sedang bercuti di Langkawi.

Pukul 9 am van datang untuk membawa kami ke sungai, bila masuk dalam van..huh! tidak disangka Karen dan Grace, rakan dari Malaysia juga ada bersama so terasa macam di kampong sendiri pula sebab hanya bahasa melayu yang kedengaran di cuping telinga. Adala satu mamat dari Liverpool, England, mula-mula tu dia keras macam batang kayu..kalau dah biasa bersembang dengan orang British, korang akan tahu bhawa mereka ni jenis “cold”, tapi lepas expedisi berkayak…jadi member!!!

Apa yang menarik..hmmm…kami ingatkan expedisi hanya memakan masa dalam 2 jam sahaja tetapi ia menjadi “near-death experience for me and Joan”…apa tidaknya, akibat arus deras aku capsized 3 kali…(capsized: terbalik kayak). Anita pilih single kayak, Karen dan Grace tak pernah berkayak so mereka dengan guide! Aku dengan Joan.

Kali pertama capsized, aku dan Anita terjun dalam sungai nak test kedalaman air..tak dalam…(sebenarnya nak memenuhi tuntutan alam) !!! Tapi masalah timbul bila aku nak naik kayak, Joan tak bersedia, terbalik lah dia dalam air macam nangka busuk..Habis passport dan camera aku basah..Sampai hari ni camera masih jammed.

Kali kedua capsized sebab tersangkut kat batu kerana arus kuat dan ketika itu Joan yang mengawal kayak, dia tak dapat membawa kayak ke sebelah kiri sungai menyebabkan kayak tak dapat dikawal dan tumbang sekali lagi!

Kali ketiga capsized, aku dan Joan dah sama-sama keletihan, kayak di bawa arus deras dan akhirnya kami terbalik, Joan tersangkut pada ranting pokok dan aku berjaya berpaut pada kayak. So, usaha menyelamatkan Joan agak sukar kerana dia berada di bahagian arus deras dan guide terpaksa meredah air untuk sampai kepadanya. Ketika itu, aku dah selamat naik kayak dan terus ke tepi sungai. Selepas menunggu hampir 20 minit, Joan berjaya di bawa ke tebing sungai. Sungguh menakutkan ketika kejadian capsized yang ketiga kerana arus yang deras dan semua sudah keletihan. Tapi sebenarnya kami semua dah bersedia untuk capsized, maka kejadian itu tidaklah menakutkan sangat tapi mana tahu kan…ajal di tangan Tuhan. Alhamdulillah selamat dan sempat lagi gelak ketawa!

Perjalanan ekpedisi kayak ialah sejauh 25 km sepanjang sungai Nam Khan mengambil masa hampir 6 jam untuk selesai. Kami juga singgah di TadSe Waterfall untuk lunch. Selepas kayak, kami semua kesejukan dan kelaparan. Apa sahaja saki baki makanan yang tinggal dari lunch selamat dikendurikan dalam masa tak sampai 10 minit. Kami pula mengejar masa untuk menaiki bas ke Vientiane pukul 7.30 petang. Sebelum naik bas, sempat lagi kami buat last minit shopping di night market Luang Prabang..Dapat kami membeli sarung sutera buatan tangan yang sangat mahal di Malaysia dengan harga 7 USD sehelai.

Dalam bas sepanjang malam aku dan Anita tak dapat nak melelapkan mata kerana kerusi yang tidak selesa ditambah pula ada mamat membawa “rifle” (senapang) duduk sebelah Anita. Apa yang menarik tentang bas dari Luang Prabang ke Vientiane ini ialah ia sentiasa sesak sehinggakan ada penumpang yang duduk atas kerusi plastic di lorong menyebabkan kesesakan yang amat sangat. Jalannya lebih seperti jalan kampong yang berliku-liku dan berhabuk menyebab keadaan yang amat tidak selesa, ditambah pula badan yang lenguh dan sakit-sakit akibat berkayak.

Selain dari itu, tak ada R&R sepanjang perjalanan so kalau ada panggilan alam, buat je kat mana-mana di tepi semak!! Boleh tunggu giliran lagi!! Aku hanya menjadi pemerhati sahaja, kalau nak join sama rasa tak kuasa la! Perempuan Lao pakai sarung je, senang cerita!! Yang lelaki lagi senang, tak payah cerita. Anda bayangkan sendiri…

Setiba sahaja di Vientiane, kami terus ke Wonderlandl Guest House, cadang nya nak mandi dan keluar sewa basikal mengelilingi Vientiane tapi semua dah keletihan dan tertidur sehingga 12.30 tengahari. Selepas itu barulah kami merayau ke Taalat Soo (morning market) dan Wat sekitar pekan. Pukul 3.30pm kami check out, ambil bas menuju ke border Lao-Thailand. Itu pun sempat lagi shopping di Tesco Lotus di Nong Khai..Therapy wanita! Sampai ke train stesyen ngam-ngam!!

Kami bertiga sebenarnya dah keletihan dan kepenatan kerana mengusung beg hampir 20 kg ke merata-rata tempat…

Hopefully Bangkok akan sehebat pengalaman kami di Luang Prabang!