Wednesday, December 12, 2007

Sebelum Segalanya Bermula

Perjalanan dari Ipoh bermula dari Medan Gopeng, naik bas jam 4.00pm. Lebuhraya tak berapa elok kerana pembaikan maka kami tiba di Pudu pada jam 7.00pm.Sepanjang perjalanan kami tiga orang punyalah bising berbincang kerana itulah kali pertam ketiga-tiga kami bertemu untuk berbincang pasal nak ke Vientiane dan Bangkok…kalau tak riuh ketika tu banyak juga perkara yang tidak dapat diselesaikan terutama tentang perjalanan dan currency! Bila dah puas membising, kami rupa-rupanya dah sampai. Kami terus bergegas ke Puduraya untuk mendapatkan tiket pulang. Joan akan pulang ke Ipoh dengan tiket jam 2.00 pm pada 19hb November. Anita pula akan ke Teluk Intan tetapi tiket bas ke Teluk Intan hanya akan dijual pada 13 November. Ketika itu hanya teringatkan Fauzi sebab kami semua tahu ramai adik-beradik kami yang akan pulang beraya pada 19hb tu. Aku pula akan terus terbang ke Langkawi dari LCCT jam 12.50pm selepas sampai dari Bangkok jam 10.15 am. Semasa dalam sibuk cari tiket, si Nita tanya aku…”dah buat sambal Jawa??”. Huh! Aku tak pernah perasan pun ada sambal jawa walaupun adik ipar aku orang Jawa!! So teringatlah member aku minta dia sms kan resepi…Nasib baik dia call dan bagi tau camna nak buat…Kemudian masalah kami ialah macamana nak cari bahan jam 9 malam..So kami turun satu bustop sebelum Pantai Hillpark, merayau cari kedai runcit…Dapatlah kedai Pakistan..dapatlah semua bahan yang disebut kecuali tempe!!!
Perjalanan memang memenatkan kerana di Puduraya hujan pulak mencurah-curah dan Joan pula nak cari bagpack baru kerana begnya macam tak selamat. So kami terus menuju ke Petaling Street kerana setahu aku memang di situ memang banyak. Tapi…memang tak original! So bargain punya bargain, Joan tak nak beli. Nak buat camna, bukan taste dia! So dari situ kami terus ke Putra LRT Central Market untuk ke Universiti Stesyen. Anita punya ek….sebab kami naik bas masuk melawat Universiti Malaya untuk ke Pantai Hillpark. Selepas beli barang-barang nak buat sambal Jawa, kami mendaki pula untuk ke rumah Makngah si Nita. Dengan basah kena hujan, menyandang bagpack , dan kelaparan…bila disambut dek bauan nasi ayam ..alamak Tuhan sahaja tahu nikmatnya..Selesai makan terus kami mengadap bagaimana nak buat sambal jawa!! Okay lah bila dah jadi bagi first-timer! Tapi bila sampai Vientiane..sambal tu memang umph..
Malam tadi tidur 2 am..sebab masih lagi membuat late research! Nasib baik ada laptop cabuk aku nih..konon-konon nak bangun 4 am supaya ada di LCCT awal tapi terjaga 4.35 am.Itu pun nasib baik Nita yang terjaga kalau tidak…huhuhuu terlepas lagilah nak keluar Malaysia! Jenuh kelam kabut bersiap. Nasib baik bila keluar pintu rumah terus dapat teksi ke KL Sentral. Kami terus naik bas 5.15 am. Jangan tanya macamana kami bergerak begitu laju. Memang terpaksa sebab LCCT sekarang memang sesak kerana peak season! Walaupun tiket ke Vientiane jam 9.05 am tapi sebab Air Asia nih tak ada nombor seat dan kami pula kekurangan tidur, niat di hati tu dapatlah kami membaring 3 seat! Tapi last sekali hanya dapat tidur-tidur ayam. Dalam plane, perut aku dan Nita dah berkeroncong so kami pun dah berkira-kira nak makam dalam plane jer…Hahahahaha..dua bowl mee magi dan seboltol spritzer..RM 18!! Boleh buat stok sebulan.
Masa kami check in baggage, kami dikejutkan pula dengan maklumat bahawa kami kena buat visa…Hish negara ASEAN tak payah pakai visa lah..So kami pun susun plan A,B,C..sampai Z sebab kalau kami boleh masuk keluar Laos – Thailand secara bebas, ok! Tapi kalau kami tak boleh jenuh gak! So dalam plane selepas perut kenyang, kami pun interview ( aku dan Nita) flight attendant ~ rupa-rupanya flight attendant Air Asia sempoi! Mereka tak turun plane pun sebab mendarat 20minit, mereka akan pusing balik ke KUL! So berbaik dengan pegawai bank dari Public Bank..FYI..di Vientiane dah ada Public Bank..Dia bagi tau tak payah visa!! Leganya sebab di situ kami dah jimat USD30. Sebut pasal currency, dalam beg aku sekarang ada 4 currency yang digunakan di Vientiane..RM, Thai Baths, Kip dan USD. Semuanya digunakan serentak bergantung pada kesesuaian. Yang penatnya bila guna Kips ( matawang Laos) sebab dia main ribu-ribu kips sahaja! Masuk tandas dah kena Kips 2000! Equal to 60 sen duit Malaysia! Penat sungguh nak kira sampai ratusan ribu. Bayangkan aku tukar USD60 aku dapat ½ juta Kip. Dan satu yang aku perasan, Laos dah makin mahal, lebih mahal dari Thailand.
Selepas selesai urusan check out, kami mencari jumbo tapi tak ada so 8 orang rakyat Malysia share satu van untuk ke Fountain (macam Bukit Bintang Malaysia ~ small scale la) sebab nak cari tempat simpan luggage. Nita dan Grace pergi merayau dan aku pula melepak dengan Joan dan Karen. Masak tu aku dah lapar maut dan aku Nampak gerai jual fresh juice hanya dengan 500kips ( dalam 30 sen jer). Hampir sejam melepas tepi jalan dengan beg-beg besar akhirnya mereka sampai dengan mula yang keletihan. Ada lah satu tempat yang sudi menyimpan beg kami! So gendonglah beg-beg yang 15 kilo seorang sejauh 500 meter pulak…Masa tu beg Joan buat hal…tali sandangnya putus! So terpaksa pula tukar plan. Aku dan Nita akan terus ke Nong Khai, Thailand untuk membeli tiket keretapi ke Bangkok untuk hari Ahad ni..Mula-mula plan nak sewa motor, USD 7 untuk sehari tapi minyak mahal di Laos, hampir RM 5 seliter..so sewa tut-tut..Perjalanan ke border sekejap je, dalam masa 35 minit dah sampai tapi queue untuk clear imegresen mengambil masa lebih sejam setengah. Macam orang bodoh menunggu kat line tu..aku pula terus-terang bukanlah seorang yang penyabar..dalam hati puntyalah menyumpahseranah..Pas clear macam Amazing Race Asia sebab punya nak kerja masa kerana kami belum lagi merayau Vientiane pun. Dari border laos ke border Thailand kena naik shuttle berbayar…jenuh! Bila sampai kat border Thail ke queue lagi for another 1 hour or so…huh! Bila selesai urusan beli tiket train (ada pula yang cerita tiket train dah habis sampai end of Disember pula ~ fening jadinya), satu lagi kerisauan bersarang di hati!! Akhirnya semua selesai dan sempat jugalah kami pusingpusing Vientiane dalam masa kecemasan kerana kami juga mengejar bas ke Luang Prabang jam 7.30pm.
Bayangkan Nita dah abis suara punya marah-marah kerana bila info tak jelas dan tak mencukupi, banyak perkara yang menjdi kelam kabut! Aku lebih kepada pendengar setia kerana pengalaman aku backpack banyak mengajar aku supaya sentiasa bersedia dengan apa jua keadaan supaya minda kita bersedia menerima apa sahaja yang berlaku!
Sekarang ni dalam perjalanan dalam bas ke Luang Prabang. Perjalanan akan mengambil masa hampir 10 jam. Kami bertiga plan nak stone jer (Nita telan 3 biji motion pills) j sepanjang perjalanan kerana Luang Prabang ialah kawasan Tanah Tinggi, jalannya akan berliku-liku dan tak smooth. Besok bangun pagi confirm belakang cramped and jammed! Satu yang pasti ialah aku akan beli cd lagu Thai sebab lagunya syahdu and pergh…mendayu-dayu, ubat tidur free!
Sebenarnya dalam perjalanan ini banyak membuka hati aku untuk memahami diri aku sendiri kerana kesusahan komunikasi menyebakan aku berfikir pelbagai pendekatan untuk mendapatkan apa yang kita mahu. So esok hari baru, pengalaman baru!