Saturday, December 8, 2007

Sentiasa Tersenyum dan Sentiasa Bersedia

Semalam pada hari Khamis, aku menerima call yang cukup tension dari si Anita. Katanya kemungkinan besar rancang ke India tak jadi...Fulamak, kezutan yang kecut jiwa.

Puncanya ialah visa dia sorang tak terlepas. Walamak apahal pulak. Rupa-rupanya Imigresen buat silap...tarikh renew pasport 5 September 2007 dan tarikh mati 11 Oktober 2007. Aku dah set dalam kepala, tak jadi pergi dah pasal tarikh issue tiket ialah pada 7 Disember , 24 jam sebelum flight. Disebabkan tak ada visa, tiket kami kena release. So terpaksalah buat setting baru. Masa ni aku memang dah mengamuk walaupun senyum dan rambu jer.

Kemudian petang ni dapat tahu tarikh yang available hanya pada hari Isnin atau Selasa dan tarikh balik dah full sampai ujung tahun. Meloncat lagi si Anita. Ntah banyak mana bil telefon aku bulan ni pulak!!!

Akhirnya aku kautim dengan madam di agensi tu sendiri supaya dapatkan tarikh pada hari Ahad 9 hb dan cuba dapatkan tarikh balik pada 18hb, 2 hari sebelum raya sebab kena turn balik Langkawi.

Disebabkan masalah ni, budget semua lari semua terpaksa buat perancangan emergency, kut-kut tak dapat balik mengikut jadual. Antara alternatif yang diambil ialah menggunakan route Delhi - Hong Kong atau Delhi - Bangkok.

Pada aku, ia menguji kekuatan dan kesabaran kita dalam menangani masalah dan disinilah kita perlu bijak mainkan peranan supaya kita dapat apa yang kita nak dan semua kehendak orang dapat dipenuhi.

No comments: