Tuesday, December 18, 2007

Hari Terakhir

Salam,
Hari ini rasanya terlalu panjang kerana perjalanan bermula seawal 6.30 pagi mengikut private tour(bayaran seorang ialah 1600baths) untuk ke Floating Marking di Ranchaburi...Market terapung ni sangat menarik kerana separuh dari perniagannya dijalankan atas air tetapi aku rasa bisnes tak berapa bagus sangat walaupun ada ramai tourist. Banyak gerai yang ditutup dan lebih ramai tourist yang menjamu mata termasuklah aku!! Rasanya duit lebih banyak dihabiskan membeli buah sebagai kudapan.
Dari situ, kami menuju ke Royal Handicraft Centre untuk melihat hasil ukiran kayu yang sungguh unik dan menarik. Ukiran yang dibuat menyerupai suasana hutan yang begitu halus buatannya siap dengan detail pada pokok-pokok dan binatang sehinggakan kelihatan seolah hidup. Tapi kalau nak beli bawa balik...tak mampulah beb!
Kemudian kami menuju pula ke Tiger Temple, sebuah tempat khas membela harimau. Ada hampir 15 ekor harimau yang begitu jinak untuk dipegang tapi aku geli!! Pasal binatang ni, bukan aku tak suka cuma tak minat nak pegang-pegang...
Next destination ialah lunch sebab dah terlalu lapar!! Tour guide kami membawa kami ke Kanchanaburi untuk makan di gerai orang Islam tapi aku, Nita dan terutama Joan agak kurang selesa kerana geria itu agak kotor tetapi nak buat macamana kerana choice untuk makanan halal agak limited. Di Kancahanaburi ada dua tarikan utama, satu ialah bagi yang masih ingat sejarah The Bridge of Kwai River pasti tahu tentang kerahan tenaga buruh paksa untuk membina jambatan sepanhang 430 meter yang mengorbankan lebih dari 100 000 orang.
Tarikan kedua di sini ialah batu permata yang terkenal iaitu Kancahaburi Blue Sapphire...Tapi aku lebih tertarik kepada batu jade yang bergabung dengan batu ruby merah...memang unik warnanya!
Ketika ini kami bertiga dah keletihan dan tour tamat di sini tetapi perjalanan pulang mengambil masa dua jam untuk sampai ke Bangkok. Sebenarnya kami masih lagi nak shopping!! So kami ditinggalkan di Pratum Nam Area untuk mencari T-shirt. lepas tu kami menaiki bas menuju ke Phatpon area...tempat di mana ramai pondan menacari makan di sampaing tarian bogel!! Aku dan Nita sempat menjengah beberapa bar dan pub untuk melihat. Apa yang dipamerkan ialah beberapa perempuan yang memakai bikini menari di tiang! Rasanya tak apa kut kalau tak tengok!
Untuk balik ke Khaosan Road, kami naik bas. Cara ini sangat murah dan kami berpeluang melihat Bangkok di waktu malam. Banyak rupanya pasar malam yang boleh diterokai tapi kami dan dah betul-betul kaput walaupun masih banyak lagi baths dalam poket...
Esok kami kena naik bas pukul 4 am kerana flight ke KUL ialah pada jam 7.05 am dan jangka tiba 10.15 am. aku akan tunggu untuk flight ke Langkawi jan 12.50, Anita akan dijemput oleh suaminya dan Joan akan balik ke Ipoh dengan bas pukul 2 pm.
Rasa-rasanya sampai di Langkawi, mungkin aku akan stone untuk 2/3 hari!!
Bye...
Sharifah

No comments: