Tuesday, December 11, 2007

Sedihnya Dunia Perguruan Kita...

Berita Harian

SAYA terbaca kenyataan Timbalan Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom dalam Berita Harian pada 16 Julai lalu mengenai isu kerugian yang dialami guru melanjutkan pelajaran (DG41).

Dalam kenyataan itu pelbagai perkara disentuh beliau, namun berdasarkan kenyataannya ada beberapa perkara tidak tepat dan boleh menimbulkan persoalan. Antaranya:

Beliau menyatakan guru siswazah berpeluang menjawat jawatan Jusa C.

Persoalannya berapa banyak jawatan Jusa C dalam perkhidmatan pendidikan? Bagaimana guru siswazah yang ada di sekolah rendah? Bolehkah mereka menjadi pengetua cemerlang?

  • Guru siswazah boleh melanjut pelajaran sehingga ke peringkat PhD.

    Walaupun guru itu berkelulusan PhD, dia tidak mendapat apa-apa kenaikan gaji sekiranya dia terus berada di sekolah. Demikian juga guru yang berkelulusan sarjana. Gaji dibayar hanya berdasarkan ijazah pertama.

  • Guru berkelulusan PhD boleh diambil bertugas di institut pendidikan.

    Memang betul tetapi persoalannya ialah apakah gred yang ditawarkan? Saya ada membaca iklan jawatan kosong bagi jawatan pensyarah institut perguruan dan gred yang ditawarkan hanyalah gred DG41. Tajuk borang permohonan itu adalah ‘Permohonan Jawatan Pensyarah PPPS Gred DG41 Institut Perguruan Malaysia 2007’.

    Mengenai kenaikan gaji tahunan pula, beliau menyatakan kenaikan gaji tahunan PPPS lebih tinggi berbanding semua gred dalam PPPLD. Saya berpendapat beliau tidak membuat kajian terlebih dulu sebelum membuat kenyataan itu.

    Kenaikan gaji tahunan PPPLD DGA32 lebih tinggi berbanding PPPS. Contohnya, berdasarkan pelarasan gaji baru DGA32 P1T1 RM2,416.06, P1T2 RM2,514.37, kenaikan RM98.31, manakala DG41 P1T1 RM1,695.85, P1T2 RM1,786.30, kenaikan RM90.45. Persoalannya sekarang, siapa yang tidak dapat kejar siapa?

    GURU PRIHATIN,
    Pahang.


  • Pagi ni, aku membuka website yang dibina oleh guru-guru DG41 yang tidak berpuas hati dengan kenaikan gaji baru-baru ni. Menurut keratan akhbar yang aku baca pada 17 Julai 2007, terdapat 8 000 guru DG2941 yang terlibat dengan masalah teknikal isu kenaikan gaji

    Ini juga kerana minggu lepas aku dipanggil ke sekolah untuk menyerahkan surat-surat berkaitan kenaikan satu tangga gaji dalam DG 41. Naik pun ciput jer..dalam RM100, tapi kerani kat sekolah nak sedapkan hati 14 orang guru yang terlibat, dia baca kenaikan kami pada Julai 2008, so nampak macam RM 200 (bagi yang dah berada di P2). Mulanya teruja juga tapi bila aku tanya berapa beza dengan mereka yang dah berada di DGA32. Aku ketawa besar dalam hati! Kut mana kerajaan buat, DGA32 masih lagi ke depan dari DG41. Bayang kalau aku sudah berada di P#T** (bakal ke P#T**) pun tak boleh lawan member aku yang dapat offer DGA32 yang backdated 2 tahun!

    Dan bila aku membaca keluhan guru-guru yang penat-penat nak mendapatkan segulung ijazah sebelum lantikan DGA32, memang aku faham tapi kita mentimun!!

    Apa yang boleh guru DG2941 lakukan ialah lulus PTK sehingga P3, supaya lantikan ke Dg 44, tangga gajinya lebih tinggi dari lantikan biasa. Atau pun CABUT ke sektor lain yang offer gaji lebih lumayan dengan kepakaran yang ada.

    Isi hati aku pula lebih kepada, soal gaji memang penting, mana ada orang belajar penat-penat untuk gaji sikit...dan semua orang inginkan penghargaan. So mungkin suatu hari nanti akan ada pihak yang berjaya highlight isu kerana ini adalah kali kedua kumpulan DG41 dianaktirikan dalam isu kenaikan gaji.

    Persoalan aku, ke mana pergi guru-guru yang ada ijazah ini dalam Cuepecs atau NUTP? Kenapa mereka tidak perjuangkan habis-habisan seperti guru-guru yang tidak ada ijazah?
    Bukankah kita ada persatuan guru-guru ijazah? Apa mereka buat?

    Aku juga surf mencari surat pekeliling yang mengatakan guru-guru DG2941 yang sudah lebih 10 tahun berkhidmat akan dilantik ke DG44. Tapi member aku yang fresh graduate dan ngam-ngam 10 tahun mengajar sudah dapat lantikan DG44 awal tahun 2007. Entahlah..

    Banyak ketidakpuasan dalam bidang pendidikan sehinggakan ramai guru yang patah semangat untuk mengajar bersungguh-sungguh. Maka jangan salahkan guru jika ramai di antara mereka memilih jalan mudah untuk hidup.."sedikit" mewah dari DGA32 dengan buat tuisyen, perniagaan ataupun memilih untuk berhijrah ke padang yang lebih hijau...

    No comments: