Monday, October 29, 2007

Kesilapan Yang Menyebabkan Perhubungan Berantakan ...


Dalam banyak-banyak kesilapan yang lakukan dengan orang yang mereka minat, sayang, cinta, kesilapan yang ini boleh dikatakan paling berbahaya.


Boleh dikatakan, kesilapan ini adalah punca kebanyakan masalah lebih besar yang boleh berlaku seterusnya dalam perhubungan mahupun hidup.


Apa dia kesilapan tu?

“Membenarkan diri anda menjadi SANGAT EMOSI/EMOSIONAL di samping pasangan anda dalam bentuk negatif dan merosakkan diri.”


Letusan emosi ni boleh berlaku tanpa disedari dan sekejap saja pun dah cukup untuk merosakkan segalanya.

Sesuatu masalah yang besar pada anda, amat mengganggu dan terpendam, bila dikeluarkan dengan ‘letusan emosi’ sebegini mampu merobohkan perhubungan anda MUNGKIN selamanya!

Apa pulak kaitannya dengan bagaimana pasangan akan bertindak balas?

Sebenarnya, membuat perkara seperti ini menunjukkan kepada pasangan anda bahawa anda mempunyai masalah Emosi Yang Tidak Terkawal. Tidak ada perkara lain yang boleh menakutkan seseorang selain dari mempunyai pasangan yang dilihatnya mempunyai emosi yang negatif.

Macam ni lah...

Katalah anda ‘dating’ dengan lelaki yang anda minat, anda selesa dengannya, perasaan positif, kepercayaan, idea serta harapan tentang arah tuju dan masa hadapan perhubungan wujud dalam diri.

Perkara macam ni biasa berlaku.

Perasaan positif yang dirasakan ini selalunya amat membantu anda untuk melihat jauh kehadapan melangkaui perasaan TAKUT dan negatif yang wujud dalam diri akibat kenangan buruk perhubungan/cinta yang lalu atau self-esteem yang rendah.

Perasaan positif ini juga menjadi pendorong untuk anda ‘mencuba’ mempunyai pasangan dan hubungan baru.

Dalam keadaan ini, kemungkinan anda berkata pada diri;
“Kali ni perhubungan aku ni amat berbeza dari dulu”

“dia ni lain la, tak sama macam yang dulu, dia tak mungkin buat perangai macam pasangan yang lepas..”

“aku sekarang ni dah makin matang, takkan benarkan lagi pengalaman buruk lepas berulang, ini masa untuk cinta sebenar..”

Tapi hakikatnya anda tak berubah apa pun. Yang berubah hanyalah masa dan situasi.

Dalam diri anda masih lagi wujud dan bertapak perasaan TAKUT dikecewakan, pengalaman buruk cinta lama berulang dan perkara negatif lain yang dilalui dengan pasangan lepas.

Bila tiba pada tahap tertentu dalam perhubungan anda yang baru ni, pasti akan berlakunya perselisihan faham atau konflik. Pada masa inilah, tanpa disedari, anda rasa ada sesuatu yang tak kena dengan perhubungan ini. Anda rasa seperti keliru. Konflik yang kecil pun boleh jadi besar.

Dalam keadaan ini, segala perasaan negative dan TAKUT kesan pengalaman cinta lalu yang bertapak dalam diri mula muncul semula.

Anda dah mula berfikir;

“Ahh..semua sama je, pentingkan diri!”

“Agaknya memang dah takdir aku ke asyik jumpa yang macam ni..”

“Leceh bercinta-cinta ni, kahwin jer terus, lepas tu cerita lain kalau nak bercinta pun..”

Dan macam-macam lagilah yang anda sendiri pun mungkin tau.

Untuk pengetahuan anda, fikiran yang semacam ini MENGARUT!

Perasaan negatif ini adalah hasil dari KETAKUTAN. Dari perasaan takut inilah timbulnya segala sifat dan fikiran negatif yang menutup sifat positif dan optimis yang wujud dalam diri terhadap perhubungan anda yang membantu mencipta suasana dan perhubungan bahagia.

Bila datang sifat negatif hasil perasaan takut itu, anda tak dapat mengawal emosi anda.

Bila ini berlaku, ia merupakan resepi untuk menjauhkan pasangan yang PALING mujarab sekali!

Sesiapapun TAKKAN mahu terlibat dalam sesuatu perhubungan dengan seseorang yang di awal perhubungan sangat optimis dan boleh mengawal emosi tetapi sebaliknya terjadi bila konflik melanda.

Kita lihat ya, bila wanita nampak/rasa lelaki mula tiada komitmen setelah perhubungan semakin intim, lelaki seolah-olah semakin jauh, wanita mula ‘gelabah’.

Bila lelaki tak jawab panggilan atau kelihatan menarik diri dalam perhubungan, wanita mula berasa bimbang, sedih, kecewa dan mula bertindak mengikut perasaan takut tersebut.

Bila wanita mengesan/merasa lelaki tak berkongsi perasaan yang sama bila berlaku masalah atau lelaki seolah-olah tak berkongsi kesedihannya, perasaan tak selesa timbul dan rasa seolah-olah lelaki tak sayangkan mereka.

Apa yang saya nak sampaikan di sini, kalau anda benarkan diri anda terlalu mengikut emosi, benarkan ketakutan dalam diri menguasai anda dalam situasi atau konflik bersama lelaki/pasangan anda, dalam masa sama bergantung kepada dia untuk menstabilkan/kestabilan perasaan dan emosi anda, anda merosakkan segalanya..JAMIN!

Lebih teruk lagi, anda cuba bercakap dengan pasangan dan meluahkan semua perasaan dan ketakutan anda tentang perhubungan dalam keadaan emosi menguasai diri.

Anda buat macam ni, dah sah menjahanamkan perhubungan anda!

Tapi mungkin anda kata, “Biasa la, wanita memang lembut hati, senang tersentuh dan adakalanya emosi ni mungkin bagus. Perasaan pulak, kan ada masanya kita kena ambil kira contohnya perasaan boleh bagi tau sesuatu kalau ada yang tak kena.”

Lagi satu, “Bukan ke perasaan dan emosi membolehkan kita merasai pengalaman dalam hidup, manis bercinta dan sebagainya dengan lebih dalam dan sepenuh hati?”

Lagi, “Bukan ke kalau kita tak pedulikan atau cuba mengelak dan mengubah perasaan sendiri tu akan mengubah diri kita yang sebenar?”

Ok..saya terangkan..

Emosi ni ada dua. Satu positif yang berdasarkan ‘kegembiraan’ dan ‘negatif’ berdasarkan ketakutan.

Emosi positif membuat anda rasa selesa, lega, gembira dan negatif membuatkan anda rasa tertekan, sedih, kecewa, takut dan sebagainya.

Pernah tak anda rasa kecewa, marah, sedih bila anda hanya nak pasangan mendengar dan bagi perhatian tentang apa yang anda nak cakap tapi dia macam tak sepenuh hati mendengar. Dia nampak seolah-olah ambil ringan, macam nak tak nak jer, lebih teruk lagi dia macam buat bodoh.

Lepas tu anda kecewa dan rasa marah seolah-olah anda diperlakukan macam orang lain, bukan pasangan atau kekasih/isteri.

Kalau pernah lalui..ada sesuatu saya nak ajarkan pada anda..

Emosi ni boleh ‘merebak’, ‘berjangkit’ macam virus.

Dengan kata lain, bila anda beremosi, perasaan tu mudah dipindahkan kepada orang yang anda sedang berkongsi cerita tu. Lagi kuat perasaan dan emosi, lagi banyak ia dipindahkan dan boleh mempengaruhi dan memberi kesan terhadap orang lain walaupun pada masa tu tahap emosi dia ‘membina’, positif dan tahap emosi anda pula negatif dan ‘memusnahkan’.

Bila emosi jadi terlalu tinggi dan kuat, ia akan mengambil alih fikiran dan diri anda. Hasilnya tingkahlaku dan perasaan anda dipengaruhi.

Saya bagi contoh, anda tengok filem sedih, sedih sangat sampai anda pun rasa sedih sama sehingga menitiskan air mata. Emosi sedih pelakon dalam filem tu dapat dirasai anda sebagai penonton dan mempengaruhi perasaan anda. Ini contoh yang mudah saja macamana emosi berjangkit dan boleh dipindahkan.

Dengan lelaki/pasangan pula, bila anda rasa semakin intim, dekat dengan dia, dia pulak kelihatan semakin jauh dan seolah-olah meninggalkan anda, ini membuatkan anda takut, ‘gelabah’ dan bimbang.

Bila ia semakin kuat, emosi tersebut ‘menjadi anda’, dan anda bertindak di luar kawalan hasil dorongan emosi itu secara sedar atau tidak.

Emosi boleh ‘menipu’ dengan cuba menjadikan anda mengawal pasangan supaya anda rasa selesa seperti sediakala.

Seterusnya, dari sepatutnya anda nak berkomunikasi dan bercakap tentang apa yang anda rasa dan apa masalah anda, anda tanpa sedar telah cuba membuatkan pasangan anda MERASA kekecewaan dan kemarahan anda tu.

Pada masa tu anda rasa semuanya telah dikeluarkan, rasa lapang dada dan lega kerana apa yang terbuku di hati dah dihamburkan tetapi ia hanya kelegaan untuk masa pendek dan sekejap sahaja.

Apa yang perlu anda lakukan ialah berdepan dengan konflik. Cuba untuk tidak melarikan diri kerana selagi konflik itu tidak diselesaikan maka selagi itu anda akan hidup dalam ketakutan dan kerisauan.

Jangan terkejut jika tiba-tiba pasangan anda mengambil keputusan untuk meninggalkan anda...

No comments: